himmelskadrommar

Alla inlägg under september 2010

Av Jossan - 19 september 2010 22:29

Valvakan, släng dig i väggen. Detta är vad jag har väntat på! Nu kan jag äntligen gå och sova!!


STRÖMSHOLM

18/9 -19/9 2010


Domare
Isaac Rodríguez Martín

PREMIOS ESPECIALES - CHAMPIONTITLAR
TitelHästUppfödareÄgare
CAMPEÓN DE FUNCIONALIDAD
HINGST CHAMPION RIDPROV
DELFINUS
190101002311292
ALFONSO GONZALEZ
CASTAÑO
1900013734
FABELGARDENS PRE
4900057822
SUBCAMPEÓN DE FUNCIONALIDAD
RESERV HINGST CHAMPION RIDPROV
JUBON
190101002407488
CRISTINA BAQUERO
RODRIGUEZ
1900007633
RANDAZ
4900062469
MEJORES MOVIMIENTOS JÓVENES
BÄSTA GÅNGARTER UNG
ICARLO
7240150701SE047
OVRARPS STUTERI &
DRESSYRCENTER 4900022220
OVRARPS STUTERI &
DRESSYRCENTER 4900022220
MEJORES MOVIMIENTOS ADULTOSBÄSTA GÅNGARTER ÄLDRE
NEFERTITE 1901010024SE0150
OVRARPS STUTERI &
DRESSYRCENTER 4900022220
STUTERI ORNAHOLM
49C0000787
CAMPEONA JOVEN DEL CONCURSO
UNGSTO CHAMPION
MANTUA
724015070101037
CRISTINA BAQUERO
RODRIGUEZ 1900007633
FINNSTA
49C0001222
SUBCAMPEONA JOVEN DEL CONCURSO RESERV UNGSTO CHAMPION
CARRERA IV
7240150802SE070
MARIANNE SUNDÉN
4900052269
MARIANNE SUNDÉN
4900052269
CAMPEÓN JOVEN DEL CONCURSO
UNGHINGST CHAMPION
ICARLO
7240150701SE047
OVRARPS STUTERI &
DRESSYRCENTER 4900022220
C: OVRARPS STUTERI & DRESSYRCENTER 4900022220
SUBCAMPEÓN JOVEN DEL CONCURSORESERV UNGHINGST CHAMPION
GALOPE P
7240150701SE008
PEPINO PRE
4900022150
PEPINO PRE
4900022150
CAMPEONA DEL CONCURSO
STO CHAMPION
SEGADORA XXII
190101002436536
MIGUEL BOHORQUEZ
1900012444
MILLHORSE AB
49C0005488
SUBCAMPEONA DEL CONCURSO
RESERV STO CHAMPION
NEFERTITE
1901010024SE0150
OVRARPS STUTERI &
DRESSYRCENTER 4900022220
STUTERI ORNAHOLM
49C0000787
CAMPEÓN DEL CONCURSO
HINGST CHAMPION
DELFINUS
190101002311292
ALFONSO GONZALEZ
CASTAÑO
1900013734
FABELGARDENS PRE
4900057822
SUBCAMPEÓN DEL CONCURSO
RESERV HINGST CHAMPION
JUBON
190101002407488
CRISTINA BAQUERO
RODRIGUEZ
1900007633
RANDAZ
4900062469

Stort grattis till Sara, och magnifike Galope P!!

Av Jossan - 18 september 2010 18:41

För min del började dagen före kl 7, när jag blev väckt av min sötnos Markus, som för övrigt firar 3års dag i morgon, även om han inte fyller förrän på måndag.


Kl 8.10 var jag ute i stallet för att hinna med att fixa Heddan. Hon fick ett pass i lina över bommar, i både trav och galopp, innan hon fick gå ut till kompisarna Flame, Doreen och Classic igen. Ja, för vi släppte faktiskt ihop dem igår. Det hela gick mycket lugnt till, även om Heddan viftade med alla ben och skrek som en gris, så var de andra i alla fall mycket coola och fann sig i hennes lilla uppvisning på tryggt avstånd. Blev inget spring alls, och det känns bra när det är nyligen tillfrisknade hästar som släpps ihop.


Sedan hoppade jag och Emma in i bilen och for till Hälla för att plocka upp Moa, för nu så bar det av mot Strömsholm för att kolla på magnifike Galopé P, som är där och visitar i helgen. Moa fotograferade massor, så bilderna kommer in här så småningom, men det tar nog ngn vecka.


Galopé fick de andra att se ut som ponnies där han gick med tre andra treårshingstar i Strömsholms Röda ridhus, och jag är mycket nöjd med mitt val av hingst. Det var fler än jag som tyckte att han var fin, och han fick en andra plats för dagen, och kvalade således in till championatet i morgon. Lite ledsen är jag för att jag inte kan vara där och se det, men jag hoppas och önskar att det går bra för dem i morgon med.


Efter Strömsholmsresan så for vi tillbaka med Emma till Hubbo, och därefter for jag och Moa till hennes Ladden, där Moa imponerade stort idag, och stängde inne sin oro, och hoppade i galopp. BRAVO MOA! (Där ser du att ni kunde, Ladden och du, ihop!) Nu kör vi nästa ryck på torsdag, och ser om ni har kvar känslan av detta då. Nu har ni tagit ytterligare ett steg framåt!


Ja, och sen begav jag mig in mot stan för att hämta Rasse, åka och handla, och nu har vi ätit lite mat här hemma. Snart sticker Maken iväg på Pubafton, och jag och grabbarna ska mysa.


En riktigt bra lördag!!

Av Jossan - 16 september 2010 22:01

Hittade en av mina gamla lådor idag, och det slog mig att jag nu faktiskt kan presentera min gamla hästar lite bättre.


Här följer några foton på Brave Boy, min connemaraskimmel.


Gissa två gånger varför han såldes..?

( Han var maxad D-ponny, 1mm till hästgränsen..)  



Jag och Alundagänget!


  
Stormulen.. :) Nu i efterhand så vet jag ju att han inte trampade på tyglarna, men jag vet även numera att man inte ska låta tyglarna ligga såhär..;)


Och så några bilder på Damita, mitt Imperatorsto.


Första tävlingen, lägg märke till det blågula som dinglar i pannbandet! :)  



Min kusin Emil på Damitas rygg. Här hade hon varit konvalecent under flera månader, och precis igångsatt igen. Därav dåligt musklad.


Och så en bild på Lillen, (Little Bee) som har varit min allra största vän. (Med en vikt på 860 kg.)


Finaste Lilleman, med det stooora huvudet, som inga träns passade på.. Här var det XL som fick träda in, nosgrimmorna nådde knappt runt då heller...  


Mmmm.. Vilka minnen.. Jag är glad att jag hittade den här lådan! :)

     

Av Jossan - 16 september 2010 21:43

Då och då så slår det mig hur bra jag har det i livet. Jag har en underbar make, underbara friska ungar som växer och frodas. Jag har världens raraste häst, som förhoppningsvis kommer att föda en underbar avkomma kommande försommar. Jag trivs på mitt arbete, och har inte vaknat en enda morgon på alla dessa år som jag arbetat där och tänkt; Usch, idag ska jag till jobbet.. Utan det känns ALLTID bra att gå dit.


Men jag är en sådan person, som lider och ängslas med mina vänner och medmänniskor. Jag blir stressad och ledsen när jag ser och märker att någon mår dåligt, och jag vill alltid försöka att göra något åt saken, men man har inte alltid möjlighet att hjälpa, ibland får man stå hjälplös vid sidan av och bara hoppas att allt löser sig till det bästa.


Flera i min närhet har under sommaren och hösten råkat illa ut, på olika vis. Skador, hjärtesorger, tvister om barn, skadade hästar, sjukdomar och mängder utav olika sorgeämnen, och det frustrerar mig så att jag inte kan hjälpa..


Jag vet att jag inte kan rädda världen, men jag tror också, att om vi alla drog vårat strå till stacken så skulle världen bli en bra mycket bättre plats att leva på i allafall.


STOOOOOOOOOOR Kram till alla som behöver det!!! (Och vem behöver inte en kram ibland?)



Av Jossan - 16 september 2010 08:14

Kom in i en bloggsvacka igen.. Det har varit så mycket att göra ett tag, och speciellt den här veckan har det varit tjockt med aktiviteter.. Möten och utbildning för mig, föräldramöte för Maken, scouterna och simning för Rasmus, fotboll för Tor.. Ja, det är mycket just nu..


Så det har blivit ytterst lite tid till att motionera Heddan, i tisdags blev det ingen tid alls faktiskt.. Bara för att fodra och borsta lite. Men, det känns ändå ok att hon vilar ngn dag då och då, med tanke på att hon fortfarande går ute på dygn, men jag vill gärna kolla över henne dessa dagar iaf.


Igår hann jag tömköra henne innan jag började att jobba, och det gick galant. Hon rör sig bättre och bättre, och jag blir så glad när jag ser hur hon musklar upp sig, samtidigt som magen blir rundare. 3 månader i nästa vecka..


Tänk.. Om lite mer än ett halvår så har kanske Heddan en fölis.. Jag kommer inte att vara människa när det börjar att närma sig.. Det är nog tur att jag inte har några döttrar, jag skulle fjolla ur totalt..


Får iaf se Galope i helgen, för det är dags för utställning och tävlingar på Strömsholm. Moa och jag ska åka dit och kolla, och kanske ta en bild eller två?


Men innan dess så ska jag ut på en ridtur tillsammans med en kompis, så det blir nog en tidig morgon.  Men det är vi småbarnsmammor vana vid.


Nu, dags att kavla upp ärmarna, storstädning på schemat innan jobbet idag!

Av Jossan - 12 september 2010 12:27

Jag var tvungen att kolla hur pass utvecklad fölisen är nu efter mer än 80 dygn. Detta var vad jag fann på nätet:

  


Får se hur en blandning av dessa två individer kommer att te sig om ett par år:

          

Har gjort en analys på en amerikansk hemsida, där man kan räkna ut chansen på färg hos avkomman. Självfallet är det 50% chans för skimmel. över 30% chans på en svartbrun avkomma, och restrerande är på brun. Spännande.. Hoppas att jag kan få en ny bild på fölis i nästa vecka!

Av Jossan - 12 september 2010 09:41

Är faktiskt "hästledig" idag. ( Enligt mig är man aldrig hästledig när man har häst, för händer det ngt så ska man finnas där och kunna rycka ut, men jag har i allafall lämnat över den dagliga vården av Heddan idag, och det känns bra att få breaka lite, det har varit mycket nu de sista månaderna.)


Så jag och resten av La Familia ska ner på stan och se på Toy Story 3. Får se om det blir uppskattat av alla, min mellanplutt är inget fan av biografer, och sista som han var på bio så ville han att han och hans farmor skulle åka hem och sova istället..   Nåja, när mamsen och papsen är med så går det nog galant!


Bara en vecka kvar till check av Heddan nu! Skitnervös börjar jag återigen att bli.. Ett gott tecken?? (Kollar över bomullsförrådet och inser att det inte går att vaddera hela henne...) Asch, det är ändå inget som jag kan råda över, jag har gjort allt som står i min makt för att det ska gå bra, nu är det bara att hålla tummarna.


  


Finaste Heddan

Av Jossan - 11 september 2010 19:15

Idag har det varit full fräs, på alla hästar tror jag.    Var ute hos Moa i förmiddags, hade planerat att eftersom hon är lite osäker när Ladden sticker iväg över hindret och drar efteråt, att jag skulle rida honom lite först, för att han skulle känna sig säker på uppgiften, medans Moa skulle rida på U´s Trace, som är väldigt schysst och hoppar jämnt, men, som verkligen bevisar att det går att göra klister av hov, och som inte skulle explodera framåt ens om en atombomb släpptes bakom honom. Sagt och gjort, Moa hoppade Trace, och jag Ladden. Båda hästarna skötte sig STRÅLANDE, och Moa med. Såg en liten gnista av jävla-anamma, och det var det som jag ville få fram med. Goodie!


Sedan bytte vi, Trace fick vila ett slag, och Moa fick hoppa upp på Ladden. Går galant i trav, men Moa blir lite spänd i galoppen, och det tar Ladden som att det skulle bo en hel klan med vargar under hindret, och stressar upp sig. Ond cirkel, men, efter ytterligare ngr svängar i trav så fick de till en perfekt runda i galopp, och vi nöjde oss för dagen.


Därefter hade jag lovat U att känna lite på Trace, och vilken skillnad det har blivit. I dag travade han verkligen på efter bästa förmåga, i galoppen burnade han till och med lite med lite hjälp, och han hoppade nästan 70 cm oxer som avslut, med FINA språng. Trygg ponny!! Duktig häst!!


Mycket klapp och beröm senare så for jag och Moa ut till Heddan, som även hon hade lite extra gnista idag. Efter en liten galopp på eget kommando, så tänkte jag att hon kanske är redo att galoppera lite i lina nu. Det var hon. Jättefina fattningar, riktigt bra galopp på volten, med små inslag av halvbock,bakutspark med prutt och små skutt, så var vi nöjda, båda två! Hon såg så lycklig ut! Och det var den svåra galoppen. Gick in och fixade hennes mat, borstade och tog ut henne i hagen igen, känns som om allt bara flyter på i rätt riktning nu, hon musklar sig bra, rör sig hela tiden mer och mer taktmässigt och mjukare, hon äter sin mat med god aptit, har smygit in en skvätt olja nu, och peppar peppar, hon äter än..


Det känns så bra att ha häst just nu!  

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19
20 21
22
23
24
25 26
27
28 29 30
<<< September 2010 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards