himmelskadrommar

Alla inlägg under oktober 2010

Av Jossan - 23 oktober 2010 12:30

Startade min helg med att gå ut och äta med brudarna! Jag och Vera, som hjälpt mig att ta hand om Heddan ( Och Sebbe och Tom! Inte att förglömma!!) bjöd med Sandra ut på middag eftersom hon har fyllt 30 i månaden!


Vi hade tänkt oss en trerätters middag på "2 rum o kök", men när vi kom dit var det fullsatt. (Oerfaret av oss va..? Vi trodde inte att man behövde boka när man bara var 3 stycken ;) ) men då det dessutom var en trubadur där som spelade HÖÖÖGT, så tyckte vi inte att det gjorde så mycket att vi fick söka upp ett annat ställe, vi ville ju kunna sitta och språka lite när vi nu hade chansen.


Så istället hamnade vi på Fragolino, debut för mig där. SUPERGOD mat, FANTASTISK personal och väldigt trevligt var det! Deras pasta var fantastisk, jag kommer garanterat att gå dit igen. Klockan var en bra bit över 22 när vi reste oss upp och lämnade restaurangen, mycket mätta och glada.


I dag är Eve ute och rastar Heddan, men jag ska förbi i kväll och hämta skär till klippmaskinen, och fodra kusarna, detta blir dock efter att vi varit och ätit på Akropolis. (Jag vet, jag vet, jag gör inget annat än äter ute..;) Italienskt igår, grekiskt idag! Yummie!)


I morgon har jag dock bokat in en långritt ute med Malin, efter att jag lyckats klippa klart Ladden. Ska nog gå galant!


Nej, nu är det dags att mysa lite med familjen igen! :)

Trevlig helg på er allesammans!

Av Jossan - 21 oktober 2010 22:22

Började dagen med ett arbetspass, som slutade kl 16. Stack direkt vidare till vackra Heddan, för att hinna rida i dagsljus. Gick riktigt bra idag, hon slappnade av bättre än igår i traven, på det tredelade bettet. Men hon är satan i gatans pigg just nu. Hon bara ökar och ökar, och jag är lite harig, och vill helst trava luuuugnt på zonerna nu, när det kan vara halt i gräset. Ska ju frysa på lite nu, och eftersom hon är så halkig med sina bak så fick hon små skärpningar i trakten bak. Hoppas att det räcker ett tag..


Efter att Heddan fått sitt, så for jag över till Rabo, för att hjälpa Moa lite. Det går så bra för dem nu, Moa har utvecklats massor på de här få månaderna, och dagens övning med bommar i trav i en klöverform, med skänkelvikning mellan cavalettiserierna gick strålande.


Väl hemma sedan var det bara att stoppa ner småkisarna i sängarna, natta dem (Och hoppas att de stannar i sina sängar hela natten, men det är föga troligt..)


Farmor och farfar lekte visst kändisar i morse.. Kanske kommer artikeln ut på nätet i morgon, så att jag kan länka till den..


Även Galope´s uppfödare och ägare är kändisar via tidning i nästa vecka. Då pryder Sara och Teddy omslaget till Hästmagasinet, så det numret måste man ju inskaffa. :)


Sen vill jag passa på att gratta våran bestman på sin 40 årsdag, så här på bloggen med!

GRATTIS SVENNE!!  

Av Jossan - 20 oktober 2010 21:39

   Kom ut till stallet idag, skulle fixa lite foder kvickt innan vi red iväg, för att gröten skulle ha hunnit med att svälla innan den skulle serveras. Och på Heddans bruk med lusern o dy låg det.. Inte mindre än 3 stycket STOOORA råttskitar. Och tro mig, det var ingen liten klen variant som gjort dessa..  

Red iaf ut med Malin på Bellton och Camilla på Flame, 3 piggelina hästar som gladeligen travade och galoppade runt gropen i Hökåsen. Men vad fort det blir mörkt nu! Det var svart när vi kom tillbaka till stallet. Och då stod Annika och sanerade foderrummet, för nu ska råttan väck. Packeterade om all Heddans mat, för jag har använt mig av backar med lock från Ikea, men de äter sig råttorna in i.. Hujedamej.. Tänk att öppna en dag, och så sitter jättemusen Mefistofeles där..

Någon som jag inte vill träffa...


Ridturen gick i allafall bra, Heddan var kanske lite piggare än vad jag hade önskat, för hon galopperade hellre än travade, men det gick i det stora hela väldigt bra i galoppen istället, så man får le och vara glad.


Magdalena Bostedt kommer och raspar ngr kusar i stallet den 16 november, och då ska Heddan vaccineras mot Abortvirus, med första sprutan. Sedan följer 2 sprutor till, i januari och mars, och sedan är det snart földags. *Pirr*


Nu ska jag ta och fixa lite hemma innan jag somnar sittande, snart är det helg igen, och då kan man kanske vila.. Eller inte.. ;) Helgen som kommer är vi bortbjudna dubbelt egentligen, och så har jag stallet på lördag kväll, men eftersom Eve rastar henne på dagen då, så tar det väldigt kort tid att fixa kvällspasset. Rasmus har som vanligt simning på lördagen. Och på söndag fm har jag lovat Moa och G att försöka att klippa deras lilla Ladd. Går det så går det. Lika bra att ha gott om tid ifall att. Men ingen vila i helgen som synes ;)





Av Jossan - 19 oktober 2010 18:42

Det har regnat hela dagen..


När Moa och jag kom ut till Heddan hade det regnat igenom henne regntäcke, men hennes undre täcke var fortfarande inte blött igenom. Skönt det, för jag vill inte att hon går och blir kall. Hängde upp täcket på tork, och gjorde i ordning henne för att Moa skulle få ta en tur.


Dagens övning bestod av travarbete i olika variant, och idag gick det riktigt bra för Moa, redan från start. Man ser skillnad från gång till gång med hennes ridning nu, och det är så kul när man ser att hon får de där AHA-upplevelserna, som idag när de gjorde en bakdelsvändning.


Fixade och pyssalade lite med Heddan, gav henne hennes dagliga gröt, bestående av lusern, betfor, kli, kalk och mineral, och täckade om henne, med ett annat regntäcke, innan hon fick gå ut igen.


Nu lovar de snö i morgon, jag hoppas att de har fel.. Jag vill inte ha vinter än, jag vill ha höst ett tag till.. Tills den 25:e november, sen kan vintern komma, direkt, med ca 50 cm snö som får ligga ända till april, och sen får det bli vår. Tack!


I morgon kväll så blir det en uteritt, om det inte är storm, förstås.. Men det blir kanske en kort sväng i alla fall..

Av Jossan - 19 oktober 2010 06:59

I går jobbade jag först, sedan en ytterst kvick sväng till Heddan för att kolla att allt var bra, mocka, fixa foder, rida 20 min i skogen, kasta mig tillbaka till jobbet för möte, hem och lägga barn och sedan koppla av i en timme, innan jag släpade mig till sängs..


Äldsta grabben var på Arosfortet med scouterna igår, och kom hem helt slut på kraft, skickade honom in i duschen först, och sedan direkt i säng. Han vaknade mkt gladare nu på morgonen. Inte lätt att vara så aktiv..


I dag är det simning för honom igen, och hur vi löser det får vi se under dagen, en hel del skjutsande blir det ju..


Moa ska med ut till Heddan idag, och med tanke på det underbara vädret så lär det bli en tur i paddocken idag, så att man inte trampar sönder för mkt i naturen..


Vill uppmana alla att gå in på Pepinos blogg och kolla på de underbara bilderna på Galope som är på väg att bli ridhäst nu! Jättefin är han. Han har på mindre än en månad ökat sin massa massor, och är ett riktigt blickfång! Otroligt! Se mina länkar nedan till höger om du vill kika.


Nu är det dags att dra iväg till jobbet, det regnar här, och har stormat i natt, så man undrar ju vilken syn som möter en idag när det blivit ljust ute..


Av Jossan - 17 oktober 2010 12:30

Jag hade jättesvårt att bestämma mig för vad jag skulle göra i morse med Heddan.. Men eftersom hon ridits flera dagar i följd, och jag vet med mig att hon mår bra av att gå utan ryttare ngn gång ibland, så fick det bli tömkörning, trots att jag var så ridsugen...


Sedan hon var skadad i somras, av hovbölden, så har hon till och från visat lite rörelsestörning i ena varvet, och även om jag har sett att det bara blir bättre av rörelse, så vill man ju inte att hon ska gå och felbelasta sig. Därför har jag använt mig mycket av cavalettibommar, för att få henne att jobba lika mycket med hela kroppen.


När man rider så har hon dessutom lättast att fatta högergalopp, och har ytterst svårt för att få till den där rackarns vänstern på ett bra sätt, så vänstergalopp fattningar är ngt som vi har jobbat med i linan, och det börjar verkligen att ge resultat. I dag gick hon som en klocka. Traven var lika fin i bägge varv, galoppen var riktigt fin! Jätteroligt att se! Hon jobbade verkligen superbra i vänster galoppen, och hon är rund och fin i ryggen, musklerna i bakkärran har vuxit massor sista månaderna, och det trots att hon egentligen bara går på halvfart.


Pigg och glad är hon, och hon äter för 2 just nu. Kastar sig över all mat hon kan få tag i, och hon är helt lugn brevid Doreen i stallet, så ngr antispark behövs inte längre! Underbart!!!


En bild på Heddans mage vid 115 dygn.. Hon är snart i femte månaden, och då ska det vaccineras! (Hon har fått lite vinterpäls med nu! :) )  

Av Jossan - 15 oktober 2010 23:24

Jo, så här ligger det till nu, hoppas jag:

Heddans 7-tums foster är ungefär lika stort som en 6-veckor gammal kattunge. Man kan se lite hår på fölets läppar. Öronen är nu nästan 1 / 2 tum långa och är böjda framåt. Kronranden ser ut som stigande linjer som går runt den övre kanten på de små 1/4-tums hovarna.

 

Lite dålig översättning, jag veeeeet, men hästord är skitsvårt på engelska ;) Ta det för vad det är, en amatörs översättning..

Av Jossan - 15 oktober 2010 22:45

JHa, det är vad jag sysslar med om kvällarna, när jag har lite tid över.. Jag är inte duktig, men det kommer lite mer kunskap för varje dag, och det är roligt att hålla på. I dag hade jag tänkt fixa till en ny header igen, men det blev ett foto av Heddan istället som jag lekte med.


Så här såg det ut innan:

  


Och så här blev det efter:

Inte perfekt, men jag gillar bilden ändå!


Heddan är inne i ett stim av pigghet just nu, hon bara suger i bettet och vill öka, öka , öka.. Så det känns som om hon mår bra. Ska ut till henne i morgon kväll, för jag har intag av hästar då. Så det får bli lite kvällsgos. Ridningen tar jag igen på söndag. Och då hoppas jag på ett strälande höstväder!


Har i övrigt tillbringat kvällen i ett suveränt sällskap, mycket trevligt att få träffa alla i föreningen i Västerås. (Eller nästan alla.) Hoppas på fler tillfällen!!


Ha en underbar helg!  

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5
6
7 8 9 10
11 12 13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23 24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards