himmelskadrommar

Alla inlägg under oktober 2010

Av Jossan - 13 oktober 2010 18:35

Eller i alla fall på gröna zoner.   


Stack till stallet direkt efter jobbet, för att hinna få lite dagsljus under ridturen. Mockade åt båda mina skyddslingar för dagen, och fixade foder, innan jag tog in Heddan för rengöring. Sadlade och tränsade, och så gav vi oss iväg.


Hon var pigg som 17, och vi skrittade uppför ngn backa, och nedför en annan, innan vi kom till zonområdena. Där finns det en slinga på ca 2,4 km som man kan rida i valfri gångart, bara det inte är för blött i marken. Heddan var pigg, och när jag bad om trav så stack hon iväg i ett hejdundrande tempo. Jag försökte att plocka ner henne utan att få ngn spänning i henne, men när jag försökte korrigera henne rak i kroppen så misstog hon min skänkel för galoppfattning och började att galoppera, en jättefin galopp, kraftfull med ändå samlad för att vara Heddan. Det var bara att ställa sig upp i lätt sits och gunga med.   Underbart! Förgyllde min dag!


Hela ridturen var på nästan 4 km,  http://kartor.eniro.se/m/I5ibg och det är en lagom tur för Heddan en lugn dag. Hon var knappt svettig ens i sadelläget när vi kom hem, men verkade mycket nöjd med sig själv! Och med allt beröm som hon fick av mig så var det kanske inte så konstigt.


Fick spänna upp både sadelgjorden och täckesgjorden idag igen.. Funderar nu på hur 17 det ska bli i vinter, hur jag ska få på henne ett täcke då...?? Får sy skarvgjordar att knäppa med, hahaha.


Nu är äldsta grabben på teaterklass, och maken är där med honom, så det är bara jag och smågullisarna hemma. Smågullisarna som tydligen inte varit så trevliga med varken dagbarnvårdaren eller mormor idag.. Det är ju tur att de är söta... Men mamma älskar dem i alla fall, men ibland är man mindre stolt över dem...



Reprisbild på smågullisarna, aka Dundraren och Lucifer.. ;P  

Av Jossan - 12 oktober 2010 20:42

Kom ut till stallet idag på em, för att hinna jobba i dagsljus. Hade som plan att tömköra, vilket jag också gjorde.


OCH HON GICK SÅ HIMLA BRA!!

Jättefina fattningar i galopp, travade cavalletti som om hon aldrig hade gjort annat. Jag blev jättestolt över henne, hon är så otroligt positiv att arbeta med.


Jag hade hennes boots på idag, och precis som jag har tyckt förr så får hon en mkt bättre aktivitet speciellt bak när hon har dem i galoppen. Negativt är att hon i avbrotten mellan trav och galopp i början gärna tar 1-2 steg i pass innan hon faller in i en ren trav, men det har lite med styrka att göra med. Lite mer träning, så kommer det nog att gå jättebra med dem med, men jag ska bara ha dem på vid tömkörningen nu innan hon har vant sig. (På vintern när hon är broddad har hon dem jämnt, för hon har en förmåga att balltrampa sig så gruvligt när man rider i snön..)


Maken frågade idag om hon inte börjar att bli tung i kroppen nu, men hon har fått en nytändning känns det som. Hon faller in i galopp på första kommando, och hon hinner knappt bryta av till trav innnan hon är igång i galopp igen, gärna med ngt litet bock ibland.. Hon busar till det i hagen, och hon skrittar med racerfart vid uteritter. Men man lär nog känna på henne när hon inte vill mer, och då får hon gå på mammaledighet. Fast jag tror att lite lagom motion gör henne bara gott nu, och med tanke på hur fin hon är i kroppen nu, så verkar det stämma bra. Lite mage har hon fått, men inte så att ngn som inte visste att hon är dräktig ngnsin skulle gissa på det.


Har tänkt vaccinera innan jag åker till Egypten, och då ska jag be veterinären att kolla en extra gång att det verkligen finns en bebis där, nu har jag börjat att noja mig igen, men inte riktigt lika mycket. Avmaskning ska snart göras, och sedan har snart halva tiden gått i dräktigheten.. Helt otroligt att det går så fort!!!


I morgon blir det uteritt på Heddan, och lite mockning åt Happy-Malin, som jag aldrig lyckas få sällskap av ute.. ;) Full fart hela tiden, och då har jag inte nämnt alla aktiviteter som äldsta grabben har nu: Sjöscouterna, Simning, Teater, Pingis.. Hahaha, det känns att man lever, men det är än så länge bara roligt!


Men nu, nu ska jag snart sova! Bye!

Av Jossan - 11 oktober 2010 19:13

Men det går för det mesta ändå!


Moa var med ut till Heddan idag, och trots lite kommunikationsmissar i början av passet, så travade Heddan fint och i form i bägge varv på slutet, och det blev till ocm med ett par galoppfattningar.


Duktiga tjejer!


Nu är jag hemma igen och inväntar att mina stora grabbar ska komma hem, småttingarna sitter här intill och mumsar lite middag. Tor är hela fem år idag, och det känns ju helt otroligt! Är jag så gammal?? Har 3 pojkar, på 10, 5 och 3 år?? Hur gick det till?? Men de är mina glädjeämnen i livet! Mina darlings..

Av Jossan - 10 oktober 2010 22:12

För jag är så trött att ögonen går i kors..


Summerar dagen såhär: Kalas för Tor, innebär alltså sanering av hem först, så att man kan ta in släkten utan att behöva skämmas.. (Inte riktigt så illa, men städat blev det iaf, byte av soffklädsel mm..) Fika med släkten, presentöppning (Han fick  sitt efterlängtade DS, prisa Gud, eller mormor o morfar och g.farmor o g.farfar, som skramlade ihop till ett.. Ni gjorde hans dag!) och Legobyggnation. Mat på kvällskvisten, då vi testade ett nytt recept för oss, en av dagbarnvårdarnas recept på Chipskyckling. Mycket gott!!


Efter maten bar det av till stallet på utlovad tårta och stallmöte. Bakat för dagen hade Emma och Rebecka.. Och vi ska nog ha en liten kurs tror jag ;) Men det var en ny upplevelse att äta kladdkaka som tillbringat 40 minuter i ugnen ist för 10-15, och med ett lager av florsocker och hackade karameller på, lika tjockt lager som kladdkakan var hög. Mycket ... orginellt..;P Hahaha. Väldigt roligt iaf!


Trevlig kväll med roligt sällskap var det iaf! Fick tips på kotletter av Wajje, inte fy skam, ska testas snarast!


Har pratat med alla, och eftersom Heddan inte har sparkat en gång sedan vi tog in dem på nattetid, så ska vi testa ett tag utan hennes antisparkkotringar, som vi hade sista året på Grindängen. Vore ju jätteskönt för Heddan om hon slapp dem. Hon verkar helt tillfreds med Doreen på sidan. Men för hennes bens skull så åker de på om hon börjar igen. Men jag hoppas att hon har lagt av. Enligt Annika så är hon iaf helt cool på mornarna, och på kvällen vet jag ju att det är helt lugnt, inte en sur min damerna emellan.. Nästan ;)


I morgon ville Moa hänga med ut till Heddan, kul med lite sällis. Kanske blir lite cavallettijobb igen då, för att se hur hon rör sig då. :)


Nu ska här sovas!! I morgon bitti ska vi ju fira min 5-åring med sång och paket! Frukost på sängen är en självklarhet! :D



Av Jossan - 9 oktober 2010 15:08

Den här dagen startade tidigt, för jag skulle åka och hämta mitt ridsällskap med transporten. Redan 8:30 så lastades Ladden i transporten, och vi for mot Hubbo.


Väl framme så fick Ladden vänta en liten stund, han var ju fixad och klar, medans vi snabbt ordnade till Heddan, och när Ladden sedan var urlastad, så gav vi oss iväg.


Dagen till ära så testade vi att rida ända till Hökåsen gropen, nu är det ju inte längre badsäsong, och då brukar inte folk grina lika illa av att man rider där. Fast jag anser fortfarande att det är viktigt att man sparkar undan visitkort efter hästen när man är där, det hela blir lite mer respektabelt då..


Lite bilder från dagen, tyvärr tagna med sunkig mobil, men bättre än inget!


Moa och Ladden vadar.

  
Moa och Ladden i högt gräs.

  

Heddan vadar hon med! First time, hon är ju superrädd för vatten, så detta är ett enormt steg för henne! Hon vågade till och med plaska lite med benen i vattnet.


Ja, och nu sitter jag då hemma, och ska strax fixa i ordning mig för att åka och gratulera Sandra. Ska bli jättetrevligt! Vilken härlig dag!   

Av Jossan - 8 oktober 2010 23:31

Ändrade om bloggen nu ikväll.. Har inte riktigt vant mig än, och ev blir det ett byte av header igen snart, men jag är rätt så nöjd med färgen på bloggen. Men det får iaf duga tillsvidare!


NU ska jag iaf sova! Natti!

Av Jossan - 8 oktober 2010 21:59

Hade ju en date med Pelle i morse, eller ja, det var kanske Heddan som hade daten, men jag får ju vackert öppna plånboken vid alla deras dater, så jag fick vara där iaf..  


Det är så skönt att se henne få smidiga hovar, för trots att det bara var 6 veckor sedan sist, så fanns det massor att ta av. Och på henne så märks det verkligen när tårna börjar att bli långa, hon blir srupplig då, och det är hon inte annars.


I morgon ska jag åka och hämta Moa, så att jag får ridsällis. Övrigt stallgäng är iväg på diverse aktiviteter, så för att få ridsällis så får jag väl ta och hämta en kompis.. Eller hur, Malin?? (Hahaha, vi får ta igen det efter tävlingssäsongen, om vi hinner innan Heddisen blir för tjocker.)


Sen är det 30årsparty i morgon kväll. Bästa Sandra blir 30 (såklart) och det ska firas med buller och bång!


Stallmöte på söndag kväll, känns jättebra, då kommer jag kanske in ännu mer i rullorna. Och tårta är det utlovat med!


Nej, återigen, dags att sova lite, så att man orkar med allt i morgon! (Om bara äldsta ungen kunde få för sig att han också skulle tycka att det var skönt att sova.. Men han lägger sig ju aldrig, den nattsuddaren..)



Av Jossan - 7 oktober 2010 22:39

Det blåste på bra här igår kväll. Hästarna hade levt rövare i hagen, bockat och busat, stegrat och rullat sig, och Heddan hade såklart lyckats sparka sig själv flera gånger på insidan av höger fram..:/ Fick tvätta rent och smörja på antiseptiskt, för små sår och fattiga vänner ska man inte förringa! Idag var hon iaf torr och fin i benet, enligt Evelina som var ute och fixade med henne, och jag andades ut en aning.


I morgon kommer bästa hovslagaren och skor henne igen, och efter det kanske hon rör sig ännu lite bättre! Med små och fina fossingar!


Nu ikväll har jag varit ute i Moa´s stall och hjälpt henne lite med ridningen. De går framåt hela tiden hon och hennes "Sladd". I dag har de hoppat studs, med anridning i galopp, och sista hindret i studsserien var på 70 cm. Och det gick kalasbra! Jätteduktiga! De kommer och rider ut med mig på lördag, och då ska jag låta dem klättra lite, så att Ladden får träna rumpan lite.


Moa avslutade med att rida lite programridning igen, och det såg riktigt bra ut det med, med plus för galoppen. Kommer inte att dröja länge innan de kan delta i sin första dressyr tillsammans.


Nu ska jag ta och göra mig klar för natten, så att jag orkar upp till min date i morgon, annars blir ju Pelle besviken ;) Och i morgon så är det ju fredag igen, lovely!!


Natti!

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5
6
7 8 9 10
11 12 13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23 24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards