himmelskadrommar

Alla inlägg under mars 2011

Av Jossan - 5 mars 2011 15:09

Blev väckt av Markus, åt frukost och klädde mig, för att sedan dra ut till Rabo för att träna Moa.


Moa var för dagen lite nervös, men det gick bra, till och med jättebra i början, och vi utökade övningen. Då blev M lite nervös, och det kände Ladden, så då blev det ngn blackout, men det tog bara en stund, så redde Moa ut det hela igen. Så som avslutning så tränade de på omhoppningssvängar i galopp, över både räcke och oxer. De har helt klart nått en ny nivå i hoppningen. Nu ska vi bara få det att fungera på en hel bana, sedan är det kanske dags att testa träning någon annanstans, och en pay and jump kanske?


På tal och Pay n´Jump så vill jag gratta Malin och Bellton, som startat sin första 1.20 idag med bravur. Grattis!!!


Och så var det Heddan med då. Blev täcke på igen, men innan vi åkte så blev det fotografering i det nya svarta tränset.

           

Vad tycker ni? Om mage, busmule och nytt träns?  

Av Jossan - 5 mars 2011 08:24

Härligt!


Blir en promenix med Heddan idag, efter att jag har tränat Moa och Ladd. Då kanske jag kan få lite foton med nya tränset med. (Det svarta)


Lovely!



Filmen igår var riktigt bra, så för er som har barn mellan 4-36 år, så kan jag inflika att alla dessa barn skrattade gott, mest den äldsta. Verkade vara hans typ av humor helt å hållet..   


Så hos oss får Dumma Mig 4 poäng av 5 möjliga.

Av Jossan - 4 mars 2011 21:40

Kommer att bli en kombinerad gymnastik och anridningsövning..


Mål: Få hästen i balans, ha jämna galoppsprång mellan hindren. Mjuk ryttare som bibehåller mjuk kontakt med hästens mun och understödjer framåtbjudning hos hästen utan att rida till.


  


Av Jossan - 4 mars 2011 16:04

Jag är redigt trött på magsjuka nu..


Vi har haft det nästan alla i personalgruppen sista månaden, tror att det bara är en som har klarat sig, ÄN.. Idag bröt det ut på ytterligare ett barn. Åh, hoppas bara att ingen mer smittas. Det får vara nog nu.


Och till råga på allt så började det att regna idag. Iofs bara en skur, men Heddan gick ju täcklös idag. De hade ju lovat sol.. Som tur är så var det precis vid lunch, så hon fick iaf äta sig varm sedan. Och hon är ju inte klippt, så päls har hon, men hon ser ju inte ut som de andra som har gått otäckade hela vintern direkt. Beroende på hur hon verkar i kväll så får jag se hur hon får göra i morgon. Hon blir så lätt stel och spänd i ryggen. Och det tycker jag att hon kan klara sig utan. Men som sagt. Dagen var ett test.


Helgen ser ut att bli rätt så fullspäckad fast jag inte hade något planerat, men det är mycket som ska hinnas med. De ringde idag från sadelbutiken och undrade om jag inte menade att de skulle minska bomvidden ist. Det är så sällan som det är ngn som vill bredda den.. Eh?  Ok.. Nej, men den är alltså lite för trång för min häst, och jag skulle vilja vidga den en storlek, om det är ok, tack. Och jag vill för allt i världen inte minska den.. Nej, det är helt säkert. En storlek större vill jag ha. Ja, en 34:a, ja precis. Jo, det är ett varmblodssto. Hon är grov vid bogbladen och manken. Jo. Jag vet att det är ovanligt. (Fast inte så värst, efter vad jag har läst.. Men det orkar jag inte diskutera med folk via telefon.) Ja, men jag är säker. Hon är 108-110 grader bred. Ja, vi har mätt. Ja, för ett år sedan. Jo, hos er.. Ja, vad bra. Tack.


Blir man lite trött eller.... Nåja, de menar säkert bara väl, men ibland skulle jag vilja att allt bara gick som smort, utan krångel..

Av Jossan - 4 mars 2011 07:16

Skulle ha varit ledig idag, men, eftersom det är flera sjuka på jobbet, så har jag fått rycka in. Så istället för att kompa ut 6 timmar, så jobbar jag in en timme extra.. Så kan man ju också göra.   


Hur som helst så ska det mysas med barnen ikväll, och så har jag lovat att ta med de stora på bio i helgen. Får se om de går med på att se Trassel med kusinen, men just nu lutar det åt Rango..


Nåja. Dags att åka mot jobbet!

Av Jossan - 3 mars 2011 21:50

Idag kände jag sparkar tydligt igen. Det måste firas med ett gäng bilder på magen!!


En rejäl kula om man kollar underifrån..
 

Och bakifrån syns det litegranna..

  

Och så i profil..


Var och lämnade in sadeln idag, så i nästa vecka kommer den hem som en prima 34:a. Nice! Och eftersom vädret ska vara fint nu ett par dagar så ska Heddan få lufta utan täcke. Blir testdag i morgon. Men det ska vara plus nästan hela dagen, så jag tror att det går fint.


I morgon blir jag stalledig, men ist så ska jag jobba över en timme, så det ska faktiskt bli skönt att få breaka och bara softa hemma på kvällen. Äldsta grabben ska använda sitt julklappspresentkort och shoppa ett nytt spel till sitt DS i morgon, så jag gissar vad kvällen kommer att gå ut på..


Nu är det dags för en dusch, och sedan lite välbehövlig sömn. Snart är det helg!!! Lovely!  

Av Jossan - 3 mars 2011 06:51

Bestämde mig för att mysa i soffan när jag väl kom hem igår, därav blev det inget bloggande. Men! Det var en riktigt bra dag igår!


Red Malins Bellton, och trots att han var pigg som ett lokomotiv, så upplevde jag lite mer aha-känsla den här gången, och det blev lite småtrav under turen. Eftersom att underlaget inte är hundra, så vågar jag inte mera ute, men lite öppnor och skänkelvikningar går att göra ute med, så det kör vi.


Var ju och hämtade sadeln med, och, den låg super på Heddan. Men, utan schabrak. Så det blir en vidgning av sadeln, det ingår en omvärmning när man köper den. Så idag åker den iväg på omvärmning. Då borde den ligga perfekt även med schabrak sedan. Kanske blir jag tvungen att ha en fårskinnspadd i början, när hon är omusklad sedan, men hellre det, och att hon har att växa i, än att det blir för trångt. Den klämde inte ngnstans, och den låg an hela vägen. Känns riktigt bra!


Nu, till jobbet och göra lite nytta. Mamsen hämtar kidsen idag, och det bär av till Björnön för dem, med pulkaåkning och fika. Mysigt!

Av Jossan - 2 mars 2011 16:38

Jag och Moa sticker strax till stallet, men vi tar en sväng förbi stan och hämtar sadeln först.


Om sadelgjorden går runt så kanske det kan bli en testtur.. Om... Jag är inte speciellt säker på det...



Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards