himmelskadrommar

Alla inlägg den 17 juni 2011

Av Jossan - 17 juni 2011 17:58

Berätta vad som har skett den sista veckan, för nu har jag sett att även andra har bloggat om det..


Jag flyttade ju Heddan och Q till betet i söndags. Det hör till ett stort stall i Västerås, och alla ston utom Heddan är egentligen uppstallade på gården. Vi står dock på "granngården" (Obs, dvs grannens gård, inte företaget..) men fick privilegiet att flytta dit när Q blivit 2 veckor gammal.


Dagen efter att vi har flyttat dit kommer jag upp till betet, där jag möter en utav de andra tjejerna som har sitt sto med föl på betet. Hon berättar då att det under dagen har blivit konstaterat att de i ett av stallarna på gården (Det finns tre stora stallar, samt ett sto/fölstall som ligger avskiljt från de andra.) finns en häst med virus Artrit. Kan man ha mer otur? Tänk om de kunnat se det dagen före, då hade ju Heddan aldrig kommit dit, då hade vi ju väntat ett tag. Istället hade hon nu gått i samma hagen som de andra stona i över ett dygn, och druckit samma vatten som dem.


Annika har dock varit toppen, och erbjöd mig att komma tillbaka. Jag vred och vände på situationen hela tiden.. Flyttade jag tillbaka, till en karantänhage med dem, så kunde det ju fungera. Men, blev vädret dåligt så hade ju fölis blivit tvungen att gå in, eller om ngt annat hade tillstött. Och då hade ju inte alla de andra tjejerna i stallet kunnat åka på de tävlingar som de hade planerat in.


Men innan jag bestämde något, så tog jag kontakt med en virolog på SVA. Den virolog som var inkopplad i alla EVA - fall i Skåne som utbröt förra året. Hon lugnade mig. Lille Q är tillräckligt gammal för att klara smittan. Nu hoppas jag ju givetvis att han inte får den ändå, vem vill att deras fölunge ska bli sjuk? Men de andra med unghingstar i stallet har det nog värre än mig. För ett sto eller en valack som har antikroppar efter genomgången sjukdom är troligen skyddad resten av livet mot virusarterit. Hingstar skiljer sig från ston och valacker genom att de kan bli kroniska smittbärare. Lille Q är ju en korsning, och ska således aldrig in i ngn avel, vilket gör att detta inte påverkar mig ekonomiskt, men det finns gott om unghingstar i unghingstdriften, för att inte tala om alla årets bebisar..


Än så länge visar inte Q och Heddan ngr som helst symptom, och för var dag som går utan att ngt sto eller föl på driften visar tecken på att blivit smittade så drar jag en lättnadens suck.


3 veckor är vi satta i karantän, ÄN SÅ LÄNGE! För varje ny häst som viruset drabbar så blir det en förlängning på ytterligare 3 veckor från dagen då den sista insjuknade. Ytterligare en vuxen häst i samma stall som den första insjuknade dagen efter den första, men efter vad jag har hört, så har ingen mer insjuknat ännu.


Håller tummarna hårt nu. Det kan väl ni med göra...?

 

Så, till alla er som vill komma och besöka oss:

Helst bör detta undvikas, för att undgå smittspridning. Vill man ändå är det separata kläder (Tänk på skor!) som gäller. Man bör byta alla kläder (Tvätta dem) samt duscha innan man har kontakt med andra stall.


Av Jossan - 17 juni 2011 08:04

Jag prioriterade en kväll framför TV:n.. Var helt slut.


Men innan mina batterier dog, så hann jag med att: Jobba heldag, fixa lite hemma, åka och besöka hästarna (Som för övrigt stod låååångt ifrån de andra, igen, men de kom så fort jag ropade.) och sedan komma hem och natta mina två barn i Tors nya säng som vi har byggt. (Läs:Maken har byggt..)


Bilder på Tors rum kommer i helgen, det är bara lite småfix kvar!


Här får ni i alla fall bilder från igår:

              Jag testade att lyfta på alla hovar. När jag lyfte den sista så lade han sig ner. Först trodde jag att han tappade balansen, men han skulle visst rulla sig. Dock hann han sluta rulla och lade sig istället makligt tillrätta innan jag fick upp kameran. Hann ta två bilder innan han reste sig upp igen för att leta mera mat..


Tänkte att jag skulle flörta med syrran så att hon kanske kan tänka sig att fota lite så småningom!

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15
16
17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards