himmelskadrommar

Alla inlägg under september 2011

Av Jossan - 6 september 2011 07:23

Nu är det höst... Om jag var det minsta tveksam igår så är jag säker idag..

Kollar man dock på vädret så ser det dock hyfsat ut..
  Sätter allt mitt hopp till lördagen..


Jag var helt slut efter igår, och jag led med Maken när han fick kliva upp strax efter 4 för att hinna göra klart på jobbet till kl 9, när han ska uppvisa resultat. Själv kunde jag ligga kvar och slappa till kl 7 i allafall, men sedan straffar sig synden, och jag fick springa som en tätting för att hinna få skolgrabbarna klara i tid..


Tätting förresten... Varför skriver man det? Det är ju den största ordningen inom klassen fåglar, och ungerfär hälften av världens fåglar är tättingar.. Det har ju egentligen inget med att fara omkring som ett skållat troll att göra..? Det skulle vara det faktum att jag servar mina barn då, i så fall...


Som ni märker så tog saker att skriva om plötsligt slut.. Men innan jag slutar att skriva, så vill jag gratta Alexandra, som hittat sin drömhäst nu, och den gick igenom besiktningen igår utan ngn som helst anmärkning. Fantastiskt!!

Av Jossan - 5 september 2011 20:44

Och det resulterade i varma svampmackor nu ikväll.. Mmmmmmm!!!


Vi fann Trumpetsvamp, kantareller och taggsvamp, så vi mixade alltsammans och lade på polarbröd. Hösten är inte bara fel, faktiskt!


Eftersom Maken jobbade över och sedan for direkt på föräldramöte med Tor´s förskoleklass, så tog jag med barnen till hästarna med. De fick dock sitta kvar i bilen medans jag sprang och hämtade dem i regnet.. Ja, hösten har verkligen sina negativa sidor.. Tror minsann att det snart är dags för glöggfest.. Och massor med tända ljus.. För nu är klockan 20:45, och det är BECKSVART ute..


I morgon är det fullspäckat värre under hela dagen, det är scouter och fotboll, bägge för Rasmus. Men i morgon måste han välja fotbollen, eftersom att han har match på onsdag. Så jag får ta och åka och lämna pengar till scouterna själv. Och ta med mig småkillarna. Men då hinner jag kanske åka förbi min farmor med dem med sedan.. Farfar var sämre idag, så jag tror inte att han orkar med dem, annars skulle jag ha kikat upp där.. Får kolla i morgon hur han mår.


Nu ska jag dricka lite thé och mysa. Det är iaf mysigt att sitta inne när regnet droppar mot rutan, och tack o lov för ligghallen! (För annars hade jag haft hybris för hästarnas skull)

Av Jossan - 5 september 2011 07:21

Som jag har på känn kommer att vara händelserik!   Börjar iaf dagen med att jobba. Maken skulle jobba över idag, så jag misstänker att kidsen får följa med ut till hästarna sedan.


Såg igår att Q-ponkens tår börjar att bli långa, så jag ska ta och ringa Paula med. Jag vill inte att han ska börja gå illa, och speciellt inte nu när han är i växtfas. (Men såklart inte sedan heller, men det känns extremt viktigt nu, för att han ska hålla i framtiden.)


-------------------------------------------------------------------------------------------------------


I morse när jag vaknade hade jag en skum känsla i kroppen.. Den kändes inget vidare, och när jag drog upp persiennerna i Tors rum insåg jag vad det var som tryckte mig.. Det är höst! Den smög sig på oss i natt!!! Jag ser både grå himmel, gula och röda blad på träden och termometern visar med att jag har rätt!  


Tyyyypiskt!!!!!!!


Hur som helst, så har jag tänkt att jag ska promenera mer med hästarna nu, så att Q blir ledvan. Så småningom ska han få gå som handhäst på kortare uteritter, så att han får vänja sig med det mesta. Sitter och lusläser boken:

Unghästar :
från fölstadiet upp till fem år, hantering, inridning och träningsfysiologi

http://www.bokfynd.nu/9153428498.html 


Väldigt bra skriven bok, fick tipset av min vän Ann. (Tack Ann, den var verkligen bra!)


Nu är det dags att ta min kopp med morgonthé, sedan ska jag fixa lite med tvätt och disk, bädda lite och städa undan, innan det är dags att fara till jobbet. En helt vanlig dag, med andra ord!



Av Jossan - 4 september 2011 19:27

Jag har löshoppat min lille Q. Hela 40 centimeter, i paddocken hemma i Stall Hubbo.

Han klev över det i skritt två gånger, när han följde mamma Heddan. Och när Heddan sedan började att ta det i trav (Jag ledde henne) så hoppade han så fint över!


Blev inte många språng, men, det var en början i allafall! Han var så trygg, han kollade bara hur mamma gjorde, och så gjorde han likadant. Finkillen!! Inga problem med att leda eller kolla hovar heller, fast vi var på ganska ny mark.


Jag har en pärla jag!! Eller, jag har faktiskt 2!

Av Jossan - 4 september 2011 10:23

Ungarna ska gå på bio. Jag ska åka till farfar på sjukhuset och hälsa på.


Ikväll ska jag till hästarna, får med mig en saknad vän till oss!   Hoppas att de visar sig från sin bästa sida då!

Av Jossan - 3 september 2011 22:39

Mullehästen:

Den hungriga.. Den kan äta när den rids, varenda buske är en möjlig måltid. Aldrig är den snabbare i sitt agerande än när det vankas mat!


Sirapshästen:

Här går det inte undan.. Sirapshästen tar allt i sin takt.. Skynda är ett fult ord. En bomb kan explodera bakom Sirapshästen, utan mer än en svansviftning, på sin höjd..


Bulldozern:

Ja, vad ska man säga.. Bulldozern lär sig aldrig.. Den möljar över en när man ska leda in den.. Man åker på skosulorna efter den när den bestämt sig för att gå någonstans.. Bulldozern kräver både armstyrka och snabbhet hos sin ryttare/handhavare..


Prinsesshästen:

Bulldozerns raka motsats.. Här ska det lirkas.. Liiiiiirkaaaaas.. Massor med beröm, små nästan obefintliga tag.. Prinsesshästen har oftast mkt nerv, men kan vara riktigt behaglig att hantera, när den har en bra dag.


Räsern:

Här går det undan! Full fart är det som gäller.. Med rätt ryttare så är Räsern en superhäst, gillar man fart och fläkt så går det inte att hitta en bättre häst en räsern! Nackdelen är dock att man inte alltid hinner med i svängarna.. Man kan få bjussa på mkt tårta, om Räserna springer åt ett annat håll helt plötsligt..


Spökhästen:

Ser spöken bakom varenda sten, i vartenda dike.. Går helst inte först på uteritter, utan känns igen på att den alltid har huvudet i svansen på ngn annan häst. Både för att det är tryggt att ngn går framför, men också för att om man har huvudet i en svans så syns inte det otäcka..


Så, vilken häst är din??  Ge gärna exempel på fler hästtyper!


Av Jossan - 2 september 2011 07:19

För ikväll är det tantfest.. Men jag är också bjuden.  


Bara att göra en djupdykning i barskåpet då, för att se vad de ska ha att blanda med.. Något ska man ju ha med sig.. (Fast jag överväger själv att vara spik, för det går så dåligt med bussar hem.. Nåja.. Ett senare bekymmer..)


Kommer säkerligen att bli en trevlig kväll!


Av Jossan - 1 september 2011 21:05

Man är ju inte till sin fördel när fölpälsen fälls.. Helt klart är det inte Q´s mest fotogeniska period just nu...

               

Ponnygrimman är för bred, fölgrimman är för kort.. Nåja. Han lär ju inte stanna i växten, så snart passar den här bra.


Tack syrran, för att du trots myggattack kom ut och fotade!   


Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards