himmelskadrommar

Alla inlägg under oktober 2011

Av Jossan - 28 oktober 2011 20:43

Måste man ändå säga att det går för Emelie och Heddan. Idag fick jag se riktigt fina övergångar skritt-trav och trav-skritt-halt. Heddan mjuknade och jobbade på i bra takt. De startade med en uppvärmning ute, och avslutade likadant, fast sista svängen utan mig. Det kommer nog att bli bra, det här. Skönt att få ngn att dela ansvaret med!   


Lilleman stod ensam med farbror Flame i gubbarnas stall så länge, och det gick galant. Får bli likadant i morgon, så att han verkligen får träna på detta att vara själv utan morsan. Och han gör det helt ok. Lite rantande i boxen, men inte mer än så.


I morgon tänkte jag jobba Heddan lite med kapsonen igen, och se om jag lyckas mjuka upp henne i sidorna.



Av Jossan - 28 oktober 2011 08:10

Att jag är glad att lilleman är så social och pratsam som han är..


För igår kväll, när jag kom till hagen för att hämta dem, så fann jag ALLA andra hästar, utom mina. Och att gå i beckmörkret i en JÄTTESTOR hage med skog och kuperad terräng och leta efter hästar med en pannlampa, det är svårt.. Speciellt om hästarna har trampat upp marken här och var... Så att man gyttjebadar emellanåt..


¨Då är man glad att när man ropar: -Heeeeeddan, beeeeeeeebiseeeen!!  får höra ett svar från en ganska närliggande höjd. För Heddan skulle aldrig svara.. Och nu när det är så gyttjigt så kommer hon inte fram heller, oavsett om man har en hel hink med äpplen med sig. (Och inte ens det hade jag.. Inte ett enda äpple.. För de skulle få mat i Hubbo.. Luserngröt.)


Lilleman gnäggar alltid när han hör en, och är man då lite med så kan man lokalisera dem. (Heddan måste tycka att han är en liten förrädare..) Han gillar att bli kliad och att få komma med in och äta lite. Min lilla prins!!


 

Av Jossan - 28 oktober 2011 07:28

Jobba, sedan direkt till frisören (som i mitt fall är en kollegas dotter som går sista året på frisörprogrammet.) för att bleka lite slingor. Därefter hämta upp E, som lämpligtvis bor precis bredvid frisören, och så sticker vi mot stallet.


Funderar på att efter stallet hämta upp mina kids och fara hem och hälsa på min farmor och farfar.. Ska bara ringa och kolla så att de är hemma först. Lille Markus ville sova hos sin mormor och morfar, så han åker dit i eftermiddag. Var nog 2 månader sedan sist, och jag tror att det är första gången i år som han ber själv om att få åka, så det är ett stort steg!


Och när vi har varit vid farmor och farfar så tänkte jag att Tor och jag (eftersom att Rasmus är sugen på att vara kvar i stan..) skulle åka förbi Toy´s R Us,  och kolla om han hittar ngt att köpa för sina pengar och sitt presentkort som han fick nu när han fyllde år. Måste ju vara svårt därinne!   


Gubben då? Jo, han jobbar nu, efter att han var på gymmet tidigt i morse, och efter jobbet så ska han och basta på gubbdagis här i Tortuna..   Och där ska ni veta, att där skvallras det värre än i den värsta syjunta!! Hahaha..  





Av Jossan - 27 oktober 2011 20:51

Tänk vad fort veckorna går?!?! Efter att jag jobbat idag så hämtade jag Tor på fritids och for hem för att förvandla honom till Darth Maul. Resultatet? Tja.. Eftersom färgen var så blek så blev det sådääääär... Men Tor var nöjd, och Markus var grymmisch avundsjuk..


Ja, och sedan efter att jag hade skjutsat Tor tillbaka till fritids, och Rasmus till bygdegården, så åkte jag till mina fyrbeningar. Q hade ingen snuva alls idag heller, men när han åt lite lusern så hostade han lite, men det lät inte alls slemmigt som tidigare. Kanske så retade lusernen lite i halsen, nu när han har varit hostig så pass länge? Hur som helst. Fortfarande ingen feber och han skötte sig strålande vid tempning och kratsning och borstning. Han är en pärla!


Min andra pärla fick massage medans jag pysslade om lilleman. Tycker att det är bra att börja träningshelgen med massage, speciellt som det regnade på hennes känsliga rygg igår.. Hon verkar definitivt inte misstycka..


I morgon så ska Emelie med ut till Heddan igen, och således så kommer lilleman att få träna på att stå själv en stund igen. Ja.. Och snart är det vinter.. Igen...

Av Jossan - 27 oktober 2011 08:28

Måndagen är den enda dag som jag är ledig, men då har jag barnen hemma, och har lovat dem en sväng till badhuset. Lite hästar ska väl hinnas med också!


Tisdag: Jobbar först, Markus har tandläkarbesök och sedan ska jag till KOM-mässan och ta emot min silvernål i PIM..


Onsdag: jobba och sedan hästar.


Torsdag: jobba, hästar och så aktivitet med Rasmus på kvällen.


Fredag: Jobba och så kommer hovslagaren till Heddan.


Lördag: Barnen har kalas på busborgen.


Söndag: Den enda softiga dagen på höstlovet.. Har planer på att besöka moster och gudmor..

Av Jossan - 27 oktober 2011 07:37

Och jag har skickat iväg barnen till skolan nu.. Om en timme ska även Markus och jag bege oss iväg. Men innan dess så ska jag tvätta lite här hemma, forska lite mer i foder och fundera hur jag ska lägga upp det för Q..


På tal om hästarna så var jag i valet och kvalet att täcka Heddan i natt.. Hon är så himla känslig i ryggen, och jag oroar mig så för henne.. Lilleman varken hostade eller snorade igår, så honom lägger jag ner oron över nu ett tag.. Dock så lade jag på ett täcke på Heddan, och stod sedan och iakttog dem i en timme, och konstaterade, att Q inte lyckades med konststycket att dia. Täcket hängde för långt ner på sidorna.. Så Heddan fick bli nakenfis igen..    Jag är inget orolig för kyla, för det klarar hon. Det är det förbaskade regnet som stör mig.. Och jag hörde att det regnade igår när jag släckte för att sova.. (Men i morse så hade det slutat! Jippie!)


Har bokat in hovis till Heddan, och det blir nästa fredag. Passar bra det. Det sista som jag ska boka in till hästarna i år är att Magda ska komma ut och kolla till bebisen igen, och då ska han även få sin spruta mot sjukdomar. Ja, och så ska ju hovisarna fixas ngn mer gång på bägge förstås..


Nu ska jag fixa till mig för jobbet, och ikväll så ska Tor på maskerad på fritids. Behöver jag säga att han är förväntansfull??


Tjing!



Av Jossan - 26 oktober 2011 07:23

Eftersom bloggtoppen.se blivit hackad.. Och jag tror att jag har ett konto där..   


Nåja. Byter hellre lösen än att jag blir av med min mail och blogg och fejjankonto osv.. Så nu är det fixat. Klippningen av Ladden igår blev däremot inte fixad.. För pigga herrn ville inte riktigt bli dåsig av domosedanet.. Efter en timme började han se trött ut i boxen, men han reagerade fortfarande starkt när vi slog igång klippmaskinen. Och då hade vi inte ens lagt den på honom.. Och i domosedan är den verksamma substansen detomidin, som i normala fall slutar att vara verksam 1-2 timmar efter givan. Så vi avstod från att börja en ev ovinnbar fight vid den tiden på kvällen. Då hade vi fått hålla på till midnatt, och med förra året i färskt minne, så hade vi inga förhoppningar om att han på ngt sätt skulle ge sig. Utan vi får göra som förra året.


Jag hann ut till mina kusar en snabb sväng sedan, och igår hostade inte Q alls! Och bara lite snuva, som var genomskinlig med vita strimmor i. Det tar sig! Heddan har däremot fått nya sår, jag som var så glad för att de gamla krigsskadorna som hon fått av de högre rangade stona hade läkt.. Q låter stona bli, han och de andra fölisarna behöver bara tugga lite oskyldigt, så blir de skonade. Men Heddan och de andra vuxna stona får passa sig för de ranghöga.. Igår stod iaf Heddan med ett av de italienska stona, och det var hur lugnt som helst vid hösilagebalen. Av de andra stona såg man inte en skymt, så de var säkert i hagens andra del. Fångade in Q och tog med honom till grinden för att undersöka honom. Heddan stod kvar.. Lääääänge.. Innan hon gnäggade och kom sättande i full fart. Hon ville minsann inte gå miste om sin luserngröt! Visiterade dem, och fann som sagt ett sår på Heddan. Men inget livshotande, det är helt enkelt ett bitmärke strax under höftbenet. Inte mycket att göra åt, annat än att göra rent och trösta henne med att snart, snaaaaart så får hon flytta till Hubbo igen.


Saknar gänget i stallet nu. Det har varit många ensamma månader på lösdriften.. Och nu är det snart november... Heddan får mer och mer vinterpäls, och liksom eidigare år så reagerar hon i ryggen både av kyla och av pälsfällning/sättning. Tidigare om åren så har jag varit orolig av att det kan ha varit sadeln som legat illa, men med tanke på att hon nu bara har sadeln en gång i veckan.. Så verkar det orimligt att hon skulle få stel rygg ett par dagar efter de max 40 minuter som hon har sadel på ryggen. Speciellt inte som hon har en fårskiddspadd under sadeln. Och man kan känna stor skillnad på de dagar som solen skiner och de som varit fuktiga och råkalla.


Hon bor i princip vid hösilagebalen, så hon har än så länge inte blivit tunn, men, hon har å andra sidan inte heller lagt på sig mer de sista veckorna heller. Det tar mycket på hullet att hålla kroppen varm..



Nu ska jag ya och fixa det sista innan jobbet, så får jag se hur dagen blir idag. Klippning av häst eller ej?


 

Av Jossan - 25 oktober 2011 08:13

Ska ut och klippa ponny idag åt Moa. Vi testade ju utan lugnande sist. Och det gick bra.. På en sida..   


Ok. Hade vi haft möjlighet till annan uppställning, och dessutom en klippare utan sladd, så tror jag att vi hade lyckats om vi bara hade gett det tid med. Men så som upplägget såg ut och fortfarande ser ut så är det lika bra att ge lite lugnande innan, det sparar om inte annat tid, när man ska klippa kvällstid.


Efter det så ska jag ut till mina egna fyrbenta darlings. Jag ska även passa på att kontakta hovis till Heddan idag, då hon behöver fixas i fötterna. Har gått en tid sedan sist. Hela 8 veckor faktiskt. Men, eftersom hon går barfota så har hon slitit hovarna naturligt, och de är inte långa i tårna så att det stör. Men jag vill att han kollar över henne nu och om inte annat så vill jag att han trimmar till strålarna lite granna. Jag är faktiskt jätteglad åt att hon har klarat sig så himla bra utan skor som hon har gjort, men jag ser också att hon sliter ner bakhovarna mer än vad som är bra för henne, så skodd kommer hon återigen att bli. Annars kommer hon inte kunna motioneras mer än ngt pass i veckan om det inte blir mjuk snö precis överallt. (Och ingen is, tack.)


Ja, i övrigt så ser väl dagen ut som den brukar. Jobba till 16, och sedan hämta barn och hem och fixa lite. Jag har iaf inte tråkigt om dagarna.. Det hinner jag inte!  


Lillemans passansökan fick jag iväg i slutet av förra veckan, och nu misstänker jag att jag lär få vänta ett tag på resultatet = passet. Men sedan när det kommer så räknas han ju liksom! Då är han någon!



Nu ska jag ta och fixa till det sista här hemma.. För nu är morgonfriden slut, igen!




Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards