himmelskadrommar

Alla inlägg under januari 2012

Av Jossan - 29 januari 2012 13:49

Solen sken över snötäckta åsar, när jag och Heddan begav oss från stallet. Båda ordentligt utrustade för att klara snö och kyla, jag med kläder och Heddan med benskydd, boots och ländtäcke. Heddan kändes fin, och hon tog lätt lite kort trav på vår väg mot krångelgärdet (så att alla förstår vad jag menar..;) ) och väl där så blev det en galopp över, som hon satte direkt. Därifrån red vi bakvägen förbi skroten, och kom till zonområdena på andra sidan bäcken. Trav över dem, och så var vi uppe vid Äs. Traktorstigen vid terrängbanan fick idag tjäna som galoppbana, och det var riktigt ok underlag, jippie!! Efter lite övervägande, så blev det samma sväng hemåt, så att hon skulle få springa lite till. (Det finns en annan väg att gå, men det är en bilväg, så där är det skritt hela vägen som gäller.)


Ska försöka att beräkna sträckan vi red idag.. Ja, enligt Eniro så blev det 1,1 mil, ganska så precis. Men det var nog precis vad Heddan behövde. (Fast det kändes som om vi lätt hade kunnat rida lika länge till, hon var kalaspigg och tyckte att det var jätteroligt!)


Galoppen i högervarv sitter bra nu, det är bara det att hon trycker i med bak som aldrig förr, så det går undan vill jag lova. Vi skulle behöva en galoppbana att vara på, så att hon kan få spurta av sig i lugn och ro, utan att man behöver bromsa för att en sträcka tar slut..


Efter att jag hade varit vid Heddan bar det av till lilleman!

 

Lurvtrollet! Han är så rar, han kommer när man ropar och ser så kamratlig ut.


Nu ska jag ta hand om min kropp, så att jag mår bra i morgon, och inte har värk.

Av Jossan - 29 januari 2012 08:20

För jag vaknade utan värk! Nu ska jag äta lite frukost, och sedan bär det av mot stallet. Q ska få sin vitaminranson av mig idag, Heddan ska få torv påfyllt i boxen och så ska hon få motionera sig på en lite längre tur idag, och det kan nog behövas..


Ska även göra ett nytt försök med att rensa i skåpet där jag förvarar alla hästsaker. Satte in min dressyrsadel och tömkörningsgjord där igår, så det blev aningens trångt, men jag tror att jag kan få ordning igen.. Hoppas jag. Jag vill gärna att det ska vara enkelt att hitta på sakerna, annars blir allt utdraget när man letar. (Har stor erfarenhet av detta fenomen..)


Men först ska jag nu sippa klart på mitt thé (tropiska frukter) och sedan ta på de nytvättade och varma stallkläderna, och sedan ska en ny dag tas i besittning!

Av Jossan - 28 januari 2012 22:55

Det är min nacke som spökar.. Ska nog ta och lägga mig redan nu, och hoppas på en lugn natt. Vetekudden ska på, och kanske kan Maken tänka sig att hjälpa mig med lite liniment med.. En alvedon kanske inte heller sitter fel i natt?


För i morgon måste jag må bra, för då ska jag rida en lite längre sväng, förmodligen på egen hand, så att Heddan får rasta sig ordentligt.   

Av Jossan - 28 januari 2012 18:15

Blev en kort sväng till mördarbacken först, och 2 vändor uppför den. Sedan tillbaka till stallet och plocka upp Becka och Dessan, och så red vi bort mot Näs. Jag stannade på krångel/flänggärdet, medans Becka fortsatte mot ridhuset. Heddan var SUPERTAGGAD, trots att vi redan jobbat lite. Eller kanske just därför, hon hade flåsat igång! Hon tog iaf bägge galopperna i första försöket på rakt spår idag! Lyckträff? Japp, förmodligen. Men det kändes bra iallafall!


Det blev ett pass på det vanliga tredelade bettet idag, och det kändes riktigt bra. Hon har blivit mkt starkare, och går på egen maskin i en högre och bärigare form, som känns riktigt fin att rida i.


Självfallet blev det spabehandlinbg efteråt, Heddan var mkt nöjd, för efter det, så fick hon gå ut till sin älskade Flame igen.   

Av Jossan - 28 januari 2012 12:44

Och självklart drabbas lilla Markus.. Kl 7:30 väckte han oss och talade om att han måste kräkas.. Och så följde det ett par täta uppkastningar under 2,5 timme, och nu verkar han hyfsat pigg igen, eller, allt är relativt; Han har fått lite färg på kinderna, får behålla 5ml vätska var 5:e minut och ligger och ser på TV i vår säng..


Nu ska jag ta och åka ut och ta hand om hästarna, och be en bön över att jag inte ska drabbas, leve handspriten!

Av Jossan - 28 januari 2012 10:51

Det är ju svårt att beräkna foder, men om du går in på ett foderstatsprogram så ber de dig ofta avgöra om hästen är låg, normal eller högpresterande. Men vad är vad?


Jag googlade runt lite, och det finns inga precisa anvisningar, men jag fann detta:


Med detta i åtanke så tror jag att Heddan befinner sig mellan de två första alternativen. Vi är sällan uppe i hög puls just nu. Som mest har vi nog befunnit oss mellan måttlig och hård, när vi hopptränade och dressyrade, fast Heddan har ju varit uppe på mycket hård träning, när hon gick travlopp.  


Ofta rider ju vi hobbyryttare ganska mycket i antal timmar, men det går inte att jämföra med hård träning. Ett exempel är tillexempel:

Vad ger långsamkörning (joggning för travhästar) i 2 timmar (puls 120-150)?
Jo, det är bra på unga otränade hästar när man sätter igång dem, men på äldre hästar ger det inte ett dugg (annat än rekreation). Kan lika gärna gå i hagen om man enbart tänker träningseffekt.


Galopp är den gångart som ger mest kondition. Det krävs mer kondition för att tävla hoppning ute än inne eftersom det blir mycket större ytor att galoppera på. Det brukar märkas ganska tydligt att hästen blir mycket flåsigare än vanligt när utomhussäsongen börjar.

Om man har några bra ridvägar eller ett stort fält att rida på kan man kantra hästen i intervaller, dvs galoppera i lite friskare tempo  än  tävlingstempo men ändå inte "full fart", på stora ytor. Ju mindre det svänger ju mindre slitage på hästens ben. Tvära svängar i hög fart är väldigt slitsamt.

Skritta och trava hästen en stund först som uppvärmning. De första gångerna räcker det att kantra 2ggr 3minuter med några minuters skritt emellan. Efter några gånger ökar man dosen till 3ggr 3min eller 2ggr 4min och så småningom 3ggr 4min. Upprepa var 3-4 dag. Det låter som korta intervaller men det är jobbigare än man tror både för häst och ryttare!


Lite mer om puls: Det bästa sättet att checka sin hästs puls är såklart att ha en pulsmätare, men man kan också mäta pulsen på ett kärl vid ganaschen eller vid kotleden, normal puls på en häst i vila är 28-40/minut,  normal andning i vila är 12-16 andetag/minut. Maxpuls ligger på 190-260 slag/minut. Hästen når sin maximala puls ofattbart snabbt. För vältränade fullblod tar det inte mer än 8 sekunder. Inom 20-60 sekunder når alla hästar sin maxpuls. Korta och högintensiva arbetsfaser varvat med korta återhämtningsfaser ger en snabb utveckling av prestationsförmågan. Om hästens puls inte återhämtar sig till önskad nivå mellan arbetsintervallerna kan träningens intensitet direkt anpassas till förutsättningarna. På 20 minuter har de flesta hästar återhämtat sig helt i puls, så pulsen sjunker snabbt. Andningen tar ca 50 minuter på sig för att återgå till det normala.


Men om man kollar på pulsmätningar hos hopphästar i träning kontra dressyrhästar i träning, då är hopphästarna periodsvis uppe på högra puls än dressyrhästarna, ger detta dem en bättre kondis? En hopphäst/dressyrhäst på samma träningsnivå dvs.


Kollade på ett arbete om detta och fann:

Och när överskrider man då mjölksyratröskeln?  Jo, man pratar ofta om att hästens mjölksyratröskel ligger ungefär på den arbetsnivå då de har en puls på ca 200 slag per minut. (Detta är en förenkling som kan leda till en del problem hos hästar i hård träning, tex trav eller galopphästar. Först och främst så gäller detta visserligen majoriteten av hästar. Men riktigt bra och riktigt dåliga hästar ligger högre eller lägre.)


Dags att börja att mäta kanske?





 



Av Jossan - 28 januari 2012 00:36

I januari/februari är det unghästarna som står i fokus när det gäller maskkontroller. Föl bör man avmaska vid 8-10 veckors ålder samt vid 16-18v. och sedan göra träckprov i jan-feb. Tänk på att använda ett preparat som tar spolmask vid avmaskning!


Det vanligaste felet man gör är att avmaska vuxna hästar för mkt och unga för lite. Ta träckprov och få reda på din hästs status. Heddan nollade nästan i höstas, och henne ska jag testa igen i vår, så att jag vet innan betessläpp. Q ska testas och förmodligen avmaskas.


(Rekommendationerna för föl och unghästar är att avmaska varannan månad det första året.) 

Av Jossan - 28 januari 2012 00:20

Men det tror jag att en massa hysteriskt fniss också gör. Och fnissat, det har jag verkligen gjort här ikväll! För det förra inlägget drog verkligen till sig fler besökare än vad jag brukar ha, hahaha. Men hörrni, inte skulle jag byta ut Heddan och Q heller.. Och såvida jag inte vann stort på lotto, så skulle jag inte ha råd att skaffa mig en till, eller, kanske råd, men definitivt inte tid..


Och min nya feta lön, den beror ju bara på att jag jobbar 25% mer nu än tidigare. Löneförhöjning hoppas jag kommer senare i år, på riktigt vis.   


Men hur som helst, så känns det bra att ha mer pengar på kortet igen! Inte fy skam det heller!


I morgon ska jag ta mig en date med mina fina hästar igen. Tror att Q´san ska få promenixa en sväng till den här veckan, och det blir nog i morgon, för på söndag blir det lite tight med tid. Heddan behöver klättra, och jag såg att Becka varit i mördarbacken, så dit ska vi med bege oss. Och nu, nu börjar det bli dags för att sova! :)  

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards