himmelskadrommar

Alla inlägg under mars 2012

Av Jossan - 11 mars 2012 22:27

För ett år sedan, så bestämde jag och en aldrig träffad bloggvän att vi skulle bege oss ut i vårat avlånga land tillsammans.. Plötsliga infall som faktiskt slog väl ut för en gångs skull, för som Ann sagt både då och efter det: -Det är så skönt med dig, Jossan, för du äter mer än mig!

Hahahaha! Ja, men vaddå! Det är gott att äta!  Nädå, skämt åsido, Ann och jag matchar varandra bra. Vi har samma intresse (hästar), har båda varsin avkomma efter Pepinos fina hingstar, och vi tycker som sagt om att äta. Ja, och så arbetar vi inom samma yrke med. Fast Ann har kommit längre i sin utbildning. (Men jag har faktiskt några år tillgodo, så det så ;) )


Vi har hur som helst planerat att göra samma resa nu.. Så om tre veckor sticker vi, och då är det detta som gäller:


Laxbutiken... Mmmm-mmm-mmmmm!

    

Lite shopping, eller mycket..

       

Och så ska vi sist men inte minst och hälsa på Sara och hennes fantastiska hästar! Denna gång med GPS, så att vi slipper åka vilse.. Hehe..

   

Vi har bokat boende på en ranch vid Ullared, och det ska bli riktigt trevligt! 

Av Jossan - 11 mars 2012 18:39

Men innan ni kollar, ta det för vad det är.. Jag följer förskräckligt illa, är ovan med sadeln, ringrostig och hundra andra ursäkter. Jag ser att det inte är optimalt. Heddan går inte i form i galoppen, men jag är så glad att hon överhuvudtaget klarade av att galoppera i våran lilla paddock med mig på, när vi testade i ridhuset innan första tömkörningspasset så gick det ÖVERHUVUDTAGET inte.. Varken i det bra eller dåliga varvet.


Men idag gick det då äntligen! Några bra språng fick vi till på vårat ridpass på ca 20 minuter. För jag ville ge mig innan hon tappade orken. Man ska sluta på topp. Nu kan vi bara jobba vidare.  


   

Av Jossan - 11 mars 2012 16:49

Vaknade tidigt, av klockan. För trots att man är ute och slarvar till närmare 2 på natten, så ska man ju upp morgonen efter.. 8:00 steg jag upp, och när Moa kom kl 9 var jag i princip redo att åka..


Vi hämtade upp Emelie, och for till Hubbo, där vi hömtade mat åt Q, innan vi for dit med rasp och borstar och borstade honom samtidigt som vi fixade med hans bakhovar. (På hovis inrådan, annars skulle jag aldrig vara där och karva på egen hand..) De hade växt en hel del! Var 2,5 vecka sedan jag raspade, men det såg ut som om det var en betydligt längre tid sedan.


Sedan tillbaka till HUbbo, jag mockade, tjejerna packade hö. Jag fixade mat och tog in häst, tjejerna borstade hästen medans jag plockade fram utrustning och fyllde på vatten i hagen. Vi sadlade och fixade tillsammans. Och sedan gav vi oss ut till paddocken. Värmde upp lite snabbt, och så travade vi lite cavalletti. Gick riktigt bra idag, så jag tänkte att vi skulle bygga upp ett litet hinder, så att hon skulle få en chans att rulla över det från trav till galopp. Bara för att ta bort stressen vid fattningar. Och vet ni. Det gick riktigt bra för att vara första försöket på 2 år. Känns lovande! :D


Dagens bästa bild, tagen av Emelie:

Nu har vi en massa jobb kvar med att lösgöra henne och bygga upp hennes kropp, men vet ni? Det känns som om vi är på gång! 


Av Jossan - 10 mars 2012 17:52

... och beger mig hem till Malin för att skråla lite schlager.. (Jopp, tar med mig PS2an och singstar.. Ska det så ska det!) Ha en skön kväll!!

 
Av Jossan - 10 mars 2012 14:55

Det kan man kanske säga att jag har gjort idag?


Började med att åka till Q och borsta.. Och borsta.. Och boooorstaaaaaa.... Och sedan var han ren igen..


Sen, så for jag tillbaka till Hubbo, och mockade åt Heddan.. 13(!!!) skithögar i boxen? Hur sjutton kan hon leverera så mycket? Inga små heller... Sedan tog jag in Heddan/träsktrollet och gjorde rent henne. Det värsta utanför stallet, och finliret inne. (för att slippa det värsta dammet i stallet.) Sedan tog vi på tömkörningsgrejerna och gick ner i paddan och jobbade på det som vi har i läxa. Heddan/träsktrollet/Fiona testade på lite terre á terre, vilket var så jobbigt att hon slog till med en capriolle.. Fast då morrade faktiskt hon i andra änden av tömmen lite.. Och sedan gick det som en dans. Hon ser mycket jämnare ut i steget nu! Jätteskönt! Dessutom börjar hon att muskla sig jättefint både fram och bak. Känner knappt igen min häst!


Väl inne var det sanering av skitiga grejer. Jag AVSKYR smutsiga benskydd! Och dessa dagar blir allt smutsigt. Så jag badade skydden i såpa, och i morgon ska jag gnida in dem med lite fett, för att få fram lite glans i dem igen.. Under tiden som jag gnodde benskydd fick Heddan massage. Hon njöt! Den där massagepadden har verkligen betalt av sig! När benskydden var rena satte jag i med att massera Heddan. Jag körde på knutlösa på halva rumpan och gnodde mig nästan blå.. Och Heddan njöt lite till. Sedan fick hon på BOTtäcket och fick gå ut i hagen och äta lunch, medans jag städade undan allt och sedan hjälpte Allo att tömköra Frodi. Gick ok för att vara första gången. Frodi håller inte igång traven när Allo rider och vill samla honom. Då bryter han tvärt av till skritt, så vårt mål idag var att få honom att trava på med en bra kontakt med tömmen. Det tycker jag att vi lyckades ganska bra med. Men Rom byggdes inte på en dag!


Sedan fick jag äran att springa bredvid Pralin och Aylin, när de skulle testa att galoppera. Yiiihaaa! Fullt ös på Jossans långa ben. Men det gick ganska bra. (= Jag ramlade iaf inte..) Galopp blev det tillslut! (Men Pralin är en jäkel på att trava.)


Nu har jag ätit ngr mackor, och nu ska jag lägga mig och sova en stund, innan jag ska fixa mig för att åka in till stan på schlagerparty.   Bussen hem ikväll, så att jag kan åka till stallet i morgon fm. Tadaaaaah!

Av Jossan - 10 mars 2012 08:48

Det är iaf vad som utlovas nu här där jag i skrivande stund befinner mig! Härligt!


Gav ju aldrig ut ngt schema för den här veckan. Hade ingen lust.. Schemat fanns i mitt huvud iaf, och jag visste ju att det skulle vara ngr kalla dagar, och att det bara skulle gå att skritta ute.


Men till nästa vecka ser det ut så här:

Idag ska jag ju tömköra, och i morgon rida med hjälp av bommar. Nu ska det ju bli plusgrader dagtid varenda dag, så jag hoppas på bättre ridunderlag nu..


Vi klurar förresten på att skaffa oss pikétröjor med tryck till stallet.. Kanske ngt som dessa:

 


Fast figursydda då, och helst i funktionsmaterial.. Undrar om vi kan få till det?  




Av Jossan - 9 mars 2012 17:33

Värken i nacken har släppt lite, tack vare värktabletter. Bilen är fortfarande ett mysterium. Men, det är bara en bisak. Det viktigaste är ju att alla i familjen mår bra!


Nu ska vi ta och äta lite hemma, sedan sticker Maken, och jag och grabbsen ska ha fredagsmys! Är taggad för i morgon, blir besök hos både Heddan och Q. Heddan ska jobbas och Q ska få en liten pälssanering!

Av Jossan - 9 mars 2012 07:50

Vädret i helgen!

Lördag blir det tömkörning och på söndag ridning. Båda dagarna ska vi arbeta med bommar för att få henne att jobba med hela kroppen.


Sitter just nu med vetekudde på linimentad nacke och axel. Ett litet tillbud igår på dagen gjorde att jag vaknade med smärta idag.. Bläh. Får bli en värktablett innan jag beger mig mot jobbet om 20 minuter.. Det brukar göra susen.

Kvällen ska tillbringas med barnen; En riktig mysfredag med film och godis ska vi ha. Så det så! (Maken ska på gubbdagis, nämligen..)

Och så följetongen bilen: Den är fortfarande inte åtgärdad.. Suck. Håll tummarna för att den fixas idag!

 


Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards