himmelskadrommar

Alla inlägg under juni 2012

Av Jossan - 13 juni 2012 18:42

  


Uuuuunderbaaaaaart!! Man blir så glad! Visst, snart kommer väl skitvädret igen, men man vet ju att solen väntar runt hörnet! Enda smolket i bägaren är väl att det har varit så himla mycket att göra, samt att jag har fått en inflammation i min ena handled, så att jag är smått handikappad. Spä på det med en lätt benhinneinflammation som jag har fått, så har du mitt nuvarande tillstånd. Frisk men ändå inte fullt funktionsduglig.


Har ju bestämt mig för att nu jäklar ska jag komma igång igen. Och då hårdstartar jag såklart, vilket medför en hel del krämpor. Det är ju inget livshotande, men nog så retligt..   


Q´san får vara ifred idag, får bli en sen tur i morgon istället. Jag har gått lite i funderar tankar om jag ska lägga ut en medryttarannons.. Jag känner att jag skulle behöva fila på min dressyrridning lite, en eller två gånger i veckan vore ju perfekt att få rida. Borsta, fixa, leda och allt småfix får jag ju med Q, men finslipningen i ridningen försvinner hela tiden. Fast å andra sidan så är det skönt att vara ledig på sommaren.. Kanske till hösten..?  Äsch, jag vet egentligen inte. Jag både vill och inte vill. Det som jag mest längtar efter är ju att få träna. Man kanske skulle börja på ridskolan igen?    Men sedan är det ju så, att det absolut mest smidiga är ju om hästen finns nära där Q står, och helst med bra träningsmöjligheter. Annars kan jag ju lika gärna vara utan. Nåja. När jag läser allt som jag har skrivit så inser jag att det kanske är bäst att vänta på Q och ladda batterierna. Hux flux så är vi ju där.


Lite tankar en onsdagskväll.   

Av Jossan - 12 juni 2012 18:43

It never stops!! The never ending story!!! Tvätt och diskberget är det såklart jag talar om!! Att maskinerna dessutom har strejkat ett tag gör inte saken bättre direkt.    



Får försöka att styra upp här hemma nu!!


(Har iaf haft en underbar dag i Sala med barnen på jobbet, de äldsta. sol och lek dagen lång! Perfekt avslutning!)



Av Jossan - 11 juni 2012 19:57

Maken drog med mig på en 5kms-promenix nu på kvällen. Jätteskönt! Måste verkligen komma igång nu igen!


Har varit ute hos Q och tagit bort bandagen nu. Såg väl liiite bättre ut, men inget mirakel på ngt vis. Nej.. Nu får tiden utvisa om det blir ett skönhetsfel där eller inte. Efter att jag varit vid Q så for jag och inskaffade mig två lådor att förvara täcken i, och två fodertunnor att förvara just foder i. Blev jättebra. Nu kan jag ta hem lite mer grejer från stallet och förvara dem hemma istället. Det lär ju dröja innan jag får användning för dem iaf..


Funderade på hur mycket grejer jag har som ligger och väntar på Q.. I storlek 155..

3 fleecetäcken

3 thermo-innetäcken

1 vintertäcke med helhals och tjockt foder

1 regntäcke med halvhals och 100 gr foder

2 eller 3 vintertäcken utan hals

1 regntäcke utan foder, utan hals

1 Back on Track Nättäcke


Mycket har jag gallrat bort nu efter att jag miste Heddan.. Tror att jag skickade 4 täcken, som jag inte hade behov av. Plus en massa schabrak och grejer som säkert har 15 år på nacken och var i sämre skick..


Sedan har jag ju då inskaffat två nya täcken i veckan som var.. Men de är ju betydligt mindre än mina andra, så dem kanske han kan ha om ett halvår eller ett år? Annars får jag väl sälja dem igen. Det lär jag ju få göra i alla fall, för han kommer nog inte alltid att kunna ha dem. Men de kommer ju förmodligen inte att slitas så mkt på heller, för han ska ju gå täckad så lite som möjligt de första tre åren. Har några spekulanter på dem allra redan..   


Nu ska jag ta och försöka att få lite gjort här hemma. Finns att göra, om man säger så..  


Av Jossan - 11 juni 2012 06:37

Och jag är i vanlig ordning på en måndag JÄTTETRÖTT. Fast, det här är iaf sista veckan som mina barn är i skolan och på förskolan. Från och med nästa vecka har de leeeeeeeediiiiigt!!! Fast jag har att göra i tre veckor till jag.. Inte förrän i juli har jag min semester. Men då ska det njutas!


Nu är det dags att fara till jobbet. Och efter det är det dags att åka för att se om lindan har överlevt ännu en natt?

Av Jossan - 10 juni 2012 21:30

Blev det på kvällen. Men allt gror ju igen på en gång igen.    Uscha.. Men den här veckan ska jag lyckas med att röja rum för rum.. Nu ikväll blev det halva vardagsrummet och köket, hela hallen och badrummet nere.


Jag är inte någon städmani-typ. Jag är rätt så rörig, men blir stressad av röran. Ingen bra kombo. Under veckan som gått har vi spolat rent vår altan med högtrycken. Så fort den torkar nu ska den oljas in, och sedan ska möblerna fram. Staketet ska målas, och sedan är allt tipptopp där. Och det ska vara klart till midsommar har jag tänkt.. För på semestern ska vi bara ha det skönt!!


Nu sitter jag och klurar på hur jag ska lägga upp sommaren, så att jag kan få ut mesta möjliga av den. Hotell är bokat, men vi är sugna på att göra ytterligare en resa.. Hmm... Vi får se om vi får ihop det..

Av Jossan - 10 juni 2012 17:08

Maken och minstingen följde med till Q idag. Väl där så hämtar jag Q, och tar ut honom ur hagen, så att Markus får klappa lite. Då säger Markus: Får man inte rida på Q??? Varpå jag genast svarar: -Nej, Q är en bebis än, och han klarar inte av att ha en sadel på sig än..


Sedan slår tanken mig.. Jag kanske kan lyfta upp Markus så att han får hänga lite med armarna över, medans Maken kliar pannan på Q = total distration. Markus väger ju inte mycket, och Q är så intresserad av honom. Så jag testade. Först bara lite, och sedan lite mer "häng". Självklart höll jag i Markus i ett fast tag hela tiden, jag skulle aldrig riskera att han skulle åka i backen om Q plötsligt hoppade till. Men Q brydde sig inte det minsta. Jag har ju kliat honom halvhängandes över sedan han föddes. Vore ju konstigt om han skulle bry sig egentligen.. Så när Markus sa: -Nu vill jag ner igen, ja, då räckte det för dagen. Iallafall på det momentet.


Sedan gick vi till paddocken. Testade bägge varv som hastigast idag med, och nu verkar kronan ha trillat ner. Höll på i 3 minuter. Ganska lagom för en liten bebishäst. Avslutade med att han fick mumsa på sin müsli, för ja, den duger visst om jag inte har besudlat den med nyttigt skit.. Fast, det är ju nyttigt skit i den med.. Fast jag ska minsann smyga ner lite annat nyttigt skit så småningom.. Han ska bara få upp viljan för det först..


Och vet ni... Lindorna satt faktiskt kvar!   



Så till sist en notis om Galopes framgångar:


Bedömningssporter är verkligen just en fråga om bedömning. Tänk att ett par bruna stövlar kan sabba för ett helt ekipage..  



Men nästa gång, då minsann!!!!!     



Av Jossan - 10 juni 2012 10:18

Det ska bli första resan till GBG med hela familjen. Liseberg, Universeum och ett skärgårdsbesök ska vi iaf hinna med. Det ska bli fantastiskt skönt!! Hoppas att vi får tur med vädret!!


Nu ska vi fixa lite här hemma, och sedan bär det av mot Q för att kolla lindorna. Jag undrar just jag..



Av Jossan - 10 juni 2012 10:03

Har jag nu skaffat mig.. Tänkte färga dem, men glömde bort att jag hade färgen i. Så, ja.. Resultatet är alltså SYNLIGA ögonbryn. Fast det går nog att fixa till.   


Jag?

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards