himmelskadrommar

Alla inlägg den 27 september 2012

Av Jossan - 27 september 2012 21:01

Kotten blev Kotte, och barnen är saliga! Kotte är supersnäll att hantera, jag undrar om han är i chock? Hur som helst. Han fick flytta in i en fantastiskt ren och nyspånad bur, och jag tror att den fick godkänt!?



Vem är Kotte då?

Jo, han heter Sweetys Cotton Candy, är en vitblåögd hane av rasen Rex. Pappan heter Casper von der Siegesburg, och mamma kanin är Blåbärets Rosea Mirtillo. Min syster har fött upp honom, så han är en äkta Tortuning..   


Kotte är Rasmus och Tors kanin som de har köpt för egna pengar. Jag kommer nog dock att få stå för de kommande kostnaderna, i vanlig ordning...


Så skulle ju Q verkas ikväll, men Paula kollade hans hovar och sa: Men, han är ju jättefin? Har du raspat? Och det har jag ju, enligt hennes anvisningar, så nu har hans hovar börjat att ta sig i trakterna och enligt Paula är de perfekta barfotafötter. Jätteskönt att höra! Bak skulle de kunna komma upp lite mer i trakten ändå, så vi ska fortsätta ett tag till med att raspa lite i tån för att underlätta överrullning, och så kommer hon och kikar om 4 veckor igen. Såååå skönt med en engagerad hovslagare! (Och jag har alltid haft tur med mina hovisar, de har alltid varit bussiga och ställt upp och fixat och donat efter alla konstens regler!)


Vi begravde Floyd idag. Han vilar nu under granars sus, hör Mälarens skvalpande och kanske även barnens rop och skratt under lek om dagarna, när vi besöker mina föräldrar. Barnen fick välja ett par sånger som vi sjöng, innan vi lade granris över graven, sa några sista ord och sedan lät honom vila.   


Farväl fina Floyd. Hoppas att du hoppar på gröna ängar, helt fritt med friska ögon och har massor av fina kaninkompisar att leka med. Ja, och fotbollar med förstås! Vi kommer alltid att minnas dig, vår lilla glada hårboll som gärna var ute på upptäcktsfärd.



Av Jossan - 27 september 2012 14:13

Och ev en sadel mindre med! Känns konstigt nog bra! Sedan ska jag skryta lite över min fantastiska lillhäst med. Idag har han klarat av att stå emellan skaklarna utan att bry sig om när jag lyfte dem och skakade dem, tryckte dem emot hans sidor och så vidare. Fiiiiina lille Q! Vilken cool kille! Efter att vi hade tränat på det så släppte jag lös honom i paddan och byggde upp ett hinder. Och sedan fick han hoppa det. Utan infångare. Gick galant! Han förstår så snabbt vad man vill att det nästan är ruskigt ibland.


Ikväll kommer Paula och verkar honom, så i morgon får han ta det lugnt. Jag däremot ska hem till Ann och lastträna Merlin. Fast det tror jag kommer att gå alldeles galant, det med. Och skam den som ger sig!


Nu ska jag skura ur kaninburen och fylla den med rent och fint spån, så att lille Kotten har det fint i sitt nya hem! Det tar lite tid, för det var trots allt minst 2 år sedan den här buren sanerades totalt. Spån och sådant har vi ju bytt med jämna mellanrum, men just att skura ur drar man sig en aning för i en utebur.. S p e c i e l l t som det inte är min kanin som bor där.. Hrmmm..



Av Jossan - 27 september 2012 08:46

Eller ledig och ledig.. Lite plugg blir det ju ändå, men jag ligger ganska bra till, så jag kan softa lite idag iaf. Markus är hemma, och vi ska plocka i ordning här hemma och göra snyggt. Av någon anledning så har liksom resten av familjen gått i strejk gällande att plocka undan disk efter sig nu när jag är hemma så mycket.. De verkar tro att det helt plötsligt har anställts en husa som sköter allt sådant? Konstigt.. För husan visar sig nämligen aldrig för mig?   


Nåja. Bara att kavla upp ärmarna och börja. Ska skura kaninbur idag med, för ikväll flyttar Kotten hit. Men innan dess så har jag lite grejer att ta hand om i stallet med. Ska fota lite täcken som en kompis ev vill köpa. Rensa undan lite prylar i allmänhet. Jag drunknar som sagt i saker, fast jag inte har användning för dem i dagsläget. Och när Q blir stor så blir det nog av att köpa en del nytt med.. Vintertäcke har jag ett som har varit helt fantastiskt.  

Och regntäcke inskaffade jag ju i höstas. Så egentligen har vi så att vi klarar oss rätt så länge, med alla innetäcken. Och han har ju inte ens täcke än.. ;)



Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6 7 8 9
10
11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards