himmelskadrommar

Alla inlägg under oktober 2013

Av Jossan - 24 oktober 2013 16:14

Kom till stallet. Mockade och fixade lite, packade höpåsar, fixade med foder.. Gick till hagen och hämtade Calle. Tar av det yttre tunna skaltäcket och.. 


  


Vart är Back on Tracktäcket??? Calle blev grymt irriterad av regnet häromdagen, och jag ville att han skulle få ett par dagar med BOT-täcket för att återhämta sig. (Nu tänker jag muskulärt. Jag gillar inte heller att bli kall om ryggen, och Calle AVSKYR att bli blöt, speciellt på ryggen. Kallt vatten. BLÄH! ) 


Men nu är alltså täcket borta. Går ut i hagen och kollar. Ser inget. 


Alltså.. Hur svårt kan det vara att hitta ett täcke i en hage? Jo.. Ca 45 minuter svårt. Jag trodde ta mig 17 nästan att någon hade varit och klätt av honom allt, tagit BOT-täcket och satt på det yttre igen, när jag gått genom alla delar av hagen utan minsta lilla spår. Upp till stallet för att kolla om ngn kanske hängt in det i sadelkammaren. Men nej.. Inget täcke.


Ny promenad i hagen. Mer irriterad. Vart är täcket?? Mutter mutter.. Nedra skurkar.. Mutter mutter...


Plötsligt..

 

Ni ser det va? 


Om inte.. 

 

Nu ser ni det väl? Vi är ju bara 10 meter ifrån? Alla spännen öppnade.. 


Bild på Häst-Houdini, så snabb att han knappt fastnar på bild...

 

Av Jossan - 24 oktober 2013 14:53

Idag har vi fått tillbaka första hemtentan. Den var jag inte orolig för, för det kändes som om jag hade koll. Resultatet blev G. (Fast jag hade hoppats på högre. ;) ) Det handlade om att analysera en barnbok, och det kändes bra när jag skrev den, jag hade flyt. Nåja, G är helt ok. Det innebär att den kan läggas till historien! 


Nu när jag kom hem så såg jag att resultatet för salstentamen i naturvetenskap hade kommit. (Biologi, kemi och fysik) Då vågade jag knappt kolla. Känslan när jag skrev var bra, men jag har kommit på missar i efterhand. Jag har faktiskt grubblat mig fram till ett U.

Men tro det eller ej, JAG FICK VG!!!! 

Så himla skönt!!! Nu kan jag släppa allt det och bita tag i mattetentan i morgon. (Också salstenta!) 


  

Plugg, plugg på er!

Av Jossan - 23 oktober 2013 23:15

Tjejer anses inte vara lika naturligt matematiska som killar. Är vi duktiga inom matte så beror det på att vi har studerat hårt och flitigt.

Det är vad samhället fortfarande är inriktat på. IDAG? Helt sjukt.. Men tyvärr sant.

Detta gör att vi formar våra matematiska identiteter efter omvärldens syn på oss. Alltså fortsätter tjejer att vara duktiga pluggisar och killarna glider på en räkmacka.. Eller??

Jag hoppas att det inte är så ute i förskolorna längre. Jag har alltid sett mig själv som matematisk. Jag har haft bra lärare som har gjort matematiken rolig. Jag har haft lätt för att förstå. Jag har aldrig pluggat.. Inte förrän jag började min resa mot förskollärare.. Jag har nog glidit runt på en räkmacka. ;)

Hemma hos oss så gör vi det som vi är bra på, och tycker är roligt. Ok, lite tråkigt måste vi göra.. Som plocka disk och tvätta kläder. Men jag är den som är matematisk i familjen. Fast Maken har pluggat mer än mig. (Jag har ju åkt räkmacka :) ) Han kan således mer än mig, men har behövt längre tid att ta in det. Å andra sidan: när han kan det så kan han det.. Djupinlärning är inte min starka sida, det måste jag erkänna. Men jag försöker nu och börjar att finna vägar!

Inte borde det väl vara så svårt att acceptera alla kön/etniciteter/ klasser som lika matematiska? Får vi bara förutsättningar för att lyckas så!

Vi i förskolan kan göra stor skillnad. Vi kan väcka den positiva matematiska identiteten hos barnen, så att de möter framtiden med bättre självförtroende och där de ser sig själva som matematiska obegränsade individer med alla förutsättningar för att lyckas med det som de vill i livet.

Nu ska jag sova och sluta flumma.. När Markus inatt väckte mig och sa att han var törstig så började jag prata om trianglar och rätblock.. Tentatider... Jubbie... ;)

Av Jossan - 22 oktober 2013 21:19

http://youtu.be/xALf294Hs7A

Av Jossan - 22 oktober 2013 20:19

Idag debuterade Calle och jag utanför ridbanan! Jag fick sällskap av Malin på Bellton, vi satt upp utanför stallet och red iväg. Första snutten med säkerhetslina på. Men vi konstaterade rätt snabbt att den gick att ta av. Calle gick så lugnt och snällt, verkade hur tillfreds med situationen som helst. 

Det var någon som byggt hinder över hela vägen där vi skulle fram. Så cavalletti blev det. Men det rörde inte Calle i ryggen. Har han ju gjort förr.. Klivit över bommar som vilar på bildäck.. Nonsens.. Däremot vattenpölar.. I dem kan det finnas krokodiler. Därför bör de hoppas. Calle följde dessa anvisningar. Matte fick följa med. Blev ett litet bock efter, men matten var med på det och tog upp huvudet igen. Calle svarade genast på tygelhjälpen, och så var det hela ur världen. 


En otroligt lyckad debut som tog 15 minuter totalt. Tuuuuuuusen miljoner tack till stödpatrullen som guidade oss genom det hela! Bra med veteraner som kan visa hur man ska sköta sig ute!


Bilder kommer senare!!

Av Jossan - 22 oktober 2013 14:14

Brrrr... Vinterkläder fram. Längtar efter att få sätta mig under en filt i soffan ikväll...

Av Jossan - 22 oktober 2013 13:13

Föreläsning inom estetik.

Hämta barn på skolan. 

Fixat mellis.

Plugga matte.

Hämta Rasmus.

Handla.

Debutera uteritt med Calle.

Veterinärbesök.

Hem och äta

Mera matematikplugg..


Mycket kvar på listan... Bara att kavla upp ärmarna!

Av Jossan - 21 oktober 2013 21:40

Maken har hajkat med Rasmus och Tor, vilket innebar att Markus och jag huserade ensamma. Det var både mysigt och jobbigt. Jobbigt blir det när sonen som valt att vi skulle åka till stallet tillsammans på lördags eftermiddagen helt plötsligt har fått kläm på att hästar faktiskt har tänder. Detta skedde kort efter att han insett att stallhunden också har tänder. Nu kan man ju tro att de demonstrerade dessa för honom, eller till och med PÅ honom, men de kollade knappt på honom. Kontentan av detta blev dock att jag fick bära runt honom. Ingen hit. Definitivt inte för min rygg. Han som har varit totalt orädd tidigare?? Nej, detta får vi jobba lite med. 

   

Men efter att vi handlat, besökt farmor, handlat lite till och städat lite hemma blev det lördagsmys, tills sonen däckade i soffan. Vilket resulterade i att han vaknade 6:20 dagen efter.. Och då skulle jag bara upp. Det var nämligen KALASDAGS! 

   



En intensiv tid senare (4,5 timmar för att vara exakt) så såg dagens huvudrollsinnehavare ut såhär: 

  

Fast jag kan avslöja att jag också sov som en klubbad oxe när jag väl fick lägga mig i horisontalt läge...   




Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards