himmelskadrommar

Alla inlägg under oktober 2013

Av Jossan - 7 oktober 2013 22:21

Jag har sådana. Jag är dock tveksam till om de fungerar om man använder dem enligt anvisningarna. Däremot vet jag att de fungerade rätt bra om jag blötte dem och sedan lät dem ligga kallt på vintern, för att ta in dem innan ridning och använda efter, när de blivit lite lagom halvisiga.

När jag har använt dem som anvisningarna säger blir de varma efter en mycket kort stund, och då tror inte jag att de har ngn effekt mer. Definitivt inte i närheten av att spola benen med kallvatten iaf.

Så, bra, om jag får använda dem på mitt sätt. ;)

Av Jossan - 7 oktober 2013 21:56

Stall, skola, läxläsning i bygdegården, mys hemma.

Fullt ös, men en bra dag. I morgon blir det lite softare, men jag och barnen ska till stan på em för att hälsa på farmor och farfar. Direkt efter det är det scouter för Tor, och vi andra åker hem och fixar lite. :)

Av Jossan - 7 oktober 2013 11:04

Så det passar mig ypperligt att köra stallracet när kidsen är i skolan. Nu har jag mockat, fixat mat, tömkört Calle, ryktat densamme ordentligt, lindat två ben. (Ett är han lite gallig i, det andra har han sparkat sig själv på och svullnat. Ingen hälta alls, men det får bli skritt ett par dagar på fast underlag tills svullnaderna är borta.)
Sopat lite i stallet och städat undan grejer som jag givetvis först släpat fram.. ;)

Nu hem, duscha och fika lite, för sedan är det skoldags, och ikväll ska jag sitta redo för att ta emot kids i bygdegården.

Måndagsös!

Av Jossan - 6 oktober 2013 19:01

Idag har Calle burit ryttare igen. Fem minuter med Emma på ryggen. Gick toppen. Kunde länga grimskaftet ytterligare, så nästa gång kan vi nog Longera lite. Börjar så smått bli dags att testa en trav med.

Hihi. Så spännande! Och så roligt!

Av Jossan - 5 oktober 2013 13:16

Jag är minsann inte van vid att vara ute och svira till 2 på natten.. Dessutom i PUMPS. Mina fötter dog tortyrdöden...

Så nu ska jag tappa i vatten i fotmassagebaljan, så att fötterna kureras medan jag kollar på filmen som Stina tipsade om. :)

Av Jossan - 5 oktober 2013 12:16

Jag är minsann inte van vid att vara ute och svira till 2 på natten.. Dessutom i PUMPS. Mina fötter dog tortyrdöden...

Så nu ska jag tappa i vatten i fotmassagebaljan, så att fötterna kureras medan jag kollar på filmen som Stina tipsade om. :)

Av Jossan - 4 oktober 2013 10:51

Då (Januari)

  

Och nu (Augusti)  

Hmmm.. Vad har ändrats?

Pälsen såklart.. Men jag tycker att det ser ut som om han har fyllt på sig rent muskulärt runt bringa och bog.Hans hals har förändrats en del och jag tror att ryggen har längt sig en aning? (Nu avlastar han ju benet på den ena bilden, vilket gör det svårt att se ngn muskulär utveckling av överlinje/rygg, men jag vet att han har lagt på sig där med.) Han har vuxit ett par centimeter på höjden med.. 


Tjaaa.. Jag kanske tycker att han har förändrats mer än vad han faktiskt har gjort? 




Av Jossan - 4 oktober 2013 10:18

Så det är svårt att lägga band på sig.. Men eftersom det går så bra med Calles inridning och att han redan i princip kan räknas som inkörd och klar, så är det svårt att inte stegra svårigheten ytterligare. Han är OTROLIGT lättlärd. Vilket ställer ett högre krav på mig att göra rätt från början. För han lär snabbt in fel med. Så det gäller att jag berömmer rätt, helt enkelt. Ett klick på fel ställe och vips, vi kan ha en inlärd olat. 


Eftersom inridningen har gått så bra så lutar det åt att vintervilan kommer tidigare än tänkt. Kanske redan i novembers mitt. Vi ska ta ngn mer sittning nu i helgen, men sedan återgår jag nog till att bara sitta på honom var 5:e dag. Att vi har suttit oftare nu har ju varit för att han skulle få en chans att lära in hur han ska balansera sig med ryttare. Men igår gick det riktigt bra, och då känns det som om det är dags att dra ner på tempot igen. (Ridpassen är på ca 5 minuter, kanske bäst att inflika det, så att ingen tror att vi nöter på honom..) 


Så nu är det väl dags för lite fler promenader bort från stallet istället. Lära känna naturen och all närmiljö utan ryttare och vagn, så att det blir tryggt att gå där med vikt sedan. (Vikt bakom eller på ryggen) Ett stort plus med detta är ju att även jag får röra mig lite mer då. Så nu blir det fram med pannlampa och reflexer så att vi kan ge oss ut på ett säkert vis. 


På tal om reflexer, jag gillar dem. Har ett set i orange och ett sätt i neongult. Då är allt ifrån reflexväst till benreflex på hästen matchat. Får vi möte av bil så ser vi nog ut som en (matchad) julgran. Det sista inköpet till det oranga setet var strykkappor till bak och reflexer till frambenen, från Horze. 


 

 


För det snygga täcket har vi ju redan. (arkivbild, vi har INTE snö än..)

  

Och till detta så har jag då alltså en ypperligt snygg orange reflexväst och en superduper pannlampa som gör natten till dag!


Dock står dessa på inköpslistan så fort som Calle får skor bak med. (Om han någonsin får det? Än så länge går det ypperligt som oskodd bak, han är mer skålad i sina hovar där.)

 


För allt ska ju matchas..    







Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards