himmelskadrommar

Alla inlägg under december 2013

Av Jossan - 22 december 2013 00:02

Calle är skodd! Han skötte sig galant. Fina killen. :)

Nu är det faktiskt bara ett par dagar kvar innan det är dags att börja att göra rätt för sig igen. Hej och hå vad tiden går!

Det ska bli så roligt att få komma igång igen! :)))))

Av Jossan - 19 december 2013 11:34

Pang! Kl 16:30 igår kom den.. Så 17:15 gav jag upp och gick och lade mig. Vaknade 20:10. Då var huvudvärken borta. Gick ner och kollade på ett avsnitt av BLACKLIST. (Bra serie faktiskt. Ska fortsätta att kolla.) Vid 22:30 var det dags att sova. Då kom huvudvärken tillbaka, med besked. Jag blev ljuskänslig med. (Migränsymptom?) lyckades iaf somna igen efter att ha tagit en Alvedon. Och i morse var värken borta. Hurra!

Så nu har jag skjutsat barn till skolor, fixat Calle, pluggat lite (sista inlärningen för året ska skickas ikväll), städat lite och strax är det dags att hämta barn. :) fullt ös medvetslös. Men det som är så skönt med att ha fixat alla måste på fm är att man har hela dagen fri sedan. (Utöver att hämta barn då förstås.)

Jag misstänker att Rasmus kanske blir släppt tidigare idag med, men i annat fall kan jag...... Japp.. Där kom meddelandet om det... 13:50 istället för 15:00. Haha!

Så vid 13:50 idag så börjar min lediga tid! :)

Av Jossan - 18 december 2013 13:14

Eller jo.. Det gör det.. Fast inte med Calles träning.   


Jag har slutspurt på den här terminens kurser.. Det innebär en himla massa plugg!    Och så är det snart jul. Jag har MASSOR att fixa! Fast juleklapparna är klara. DET är skönt! Jag älskar julen. Så mysigt att få träffa alla.. Antagligen blir det här sista året som vi är fullt hus hemma hos oss, så därför känns det extra speciellt i år.

Fast samtidigt ska det bli mysigt med mindre firanden med. Man ska bara vänja sig vid tanken.   


Ungarna slutar skolan på fredag, och då har jag bokat in bio med mina två yngsta. Rasmus och jag var ju på bio och mat i helgen. Då var det Hobbit som gällde, på fredag är det Walking with Dinosaurs. Först inga biofilmer på flera år (känns det som..) och sedan två på en vecka.. Ujujuj...


I övrigt väntar jag fortfarande på min sadel som ska vara på väg.. Inget är som väntans tider... Suck... Det riktigt suuuuger i mig efter att få börja att jobba med Calle igen. Fast jag har ju haft turen att få rida lite på Stiffe och Clooney i stallet. Mycket nyttigt efter alla års uppehåll. Musklerna värker nästan lika mycket som efter att jag red Monzan i somras, men det blir sakta men säkert bättre. 


Planen för Calle ser ut som följer: 

December-mitten av januari. Tömkörning, promenader i skogen för hand och löshoppning. Vila varannan dag. 

Från 20 januari: Vi lägger till körning i mixen av arbete med. 

Från Feb: Vi lägger till ridningen. Fortfarande varannan dag vila. 


Sedan kör vi på en mix av ridning, körning, löshoppning och arbete i töm fram till slutet av maj, när calle får vila. Sommar vila 8 veckor, innan vi startar igen. Målet är att kunna rida honom 30 minuters pass i skogen innan sommaren, dvs stärka honom så att han fixar det utan problem. Galopp under ryttare ska även det fungera innan sommaren. 



Till hösten är planen att utöka turerna något mer, kanske kunna hoppa något språng uppsuttet samt att åka iväg med Calle och visita kompisar. Och allt ska hinnas med innan novembers slut, när han ska få vintervila igen. Året kommer att gå fort, det känner jag. Håll dig bara frisk, hästapålle..  




Av Jossan - 11 december 2013 19:22

En bild säger ju mer än 1000 ord..

Magra fullblod va? Ha!

Av Jossan - 9 december 2013 19:13

En sadel inköpt, en annan förmodligen såld. :) snabbt gick det! Hoppas att det blir rätt nu bara! :)

Idag har jag haft fullt upp. Heldag skola, följt av en mycket snabb sång i stallet innan läxläsning i bygdegården. Men, eftersom läxorna börjar att ta slut för barnen nu är det redan tomt här. Men lite fick vi gjort iaf. :)

Så nu ska jag ta och dra mig hemåt med mellansonen. (Han spelar innebandy medan jag "läxar")

I morgon blir det till att ta tag i redovisningar och skolprojekt!

Av Jossan - 8 december 2013 20:37

Wiiiihoooe! Åh vad skönt! Det mesta är klart! Till och med en julklapp till Calle. En ny sadel! Hoppas att den blir bra. Har testat andra sadlar av samma märke, och de låg verkligen toppen på honom.

Fine Calle. Han börjar att ledsna på vintervilan nu.. Men två veckor till får han stå ut. Sedan hoppas vi på snö och toppen ridunderlag tills vi är igång helt igen! (Med nya sadeln)


Av Jossan - 6 december 2013 19:32

Började dagen med att känna mig förkyld i näsan. Efter att ha skjutsat de stora grabbarna till skolan så for jag och min lille stalledräng till Calle för att se efter så att han var torr och varm. (Sven till trots)

Det yttre skaltäcket var blött, och hade dessutom frusit. Men det tjockare täcket under var helt torrt och Calle var varm! Bara blöt i ansiktet och på benen. Inte ett dugg kall och stel. Åååh, vad skönt!!

Calle fick komma in och äta medan Markus och jag fixade med annat i stallet. Sedan fick han gå ut till polarna igen medan Markus och jag tog oss till Ivve.

Men hos Ivve var Sven dum! Gav Ivve stora snöstyltor, så vi gav upp ridningen efter bara fem minuter. Det fick bli stallfix istället. Puts av läder, Markus fick träna att kratsa hovar, borsta och lite annat. Jätteduktig har han blivit! Stolt mamma! Ivve är verkligen en fantastisk ponny. Vilken läromästare!!

Men Sven har fortsatt att vara dum.. För han levererade verkligen bara den snön som kom vid Ivve. Det fina lagret av pudersnö, lagret på ca 2dm som jag beställt, det struntade han i att leverera! :( blötsnö? Vem vill ha det? Inte jag iaf!

När vi kom hem så kurade vi ner oss i soffan. Jag nös lite, la mig tillrätta och tvärdäckade! Tur att Maken fixade maten, för innan jag fick i mig lite mat så var jag som en zombie här hemma.. Nu ska här fredagsmysas! (Har redan loosat två gånger mot Maken i Kalaha.. Surt .. ;) )

Undrar om jag kan hitta ngn bra film att kika på? :)

Av Jossan - 5 december 2013 11:51

Det händer ju inte så mycket just nu.. Inte med Calle iaf. (Annars händer det massor i livet för tillfället.. Tentor, inlämningar, julklappar, julfix, andra hästar osv..) 


Calle mår bra. Han strosar runt i sin hage och mår gott. För dagen är han påpälsad så att han kan möta Sven, som visst ska komma och härja.. Garderade med nya täcket som har hals, samt ett skaltäcke. För det finns inget värre än när man lägger på täcke för att skydda mot väta och blåst, och så regnar det igenom och gör hästen blöt och kall ändå. (Jag vågade inte chansa på att det nya täcket skulle fixa X antal timmar med regn och sedan snö..)


Sista dagarna har jag haft hand om Maddes Stiffe igen. Madde är sjuk, och Stiffe behöver rastas. Dessvärre är det ju trist hårt i marken nu.. Så vi har lite svårt att hitta bra ställen att rida på. Men det är nyttigt att skritta utomhus med. Man får ta det som det är just nu. Och hoppas på att snön snart lägger sig. Gärna tills Calle ska igång igen, tack. (Ja, gärna ett vitt täcke på marken till julafton med!) 


Just nu letar jag efter ett BRA regntäcke med helhals, helst med 100 gram foder, alternativt fleecefodrat. Så hittar ni ngt till bra pris (Gärna rea!) så hör av er till mig! Hööks har ju jättebra priser på flera av sina täcken nu, men tyvärr så är de halslösa, och jag vill inte köpa till en häls, då jag inte tycker att de sitter stabilt då. Så, ha mig i åtanke! (Eller Calle för all del..) 




Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24 25
26
27 28 29
30
31
<<< December 2013 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards