himmelskadrommar

Alla inlägg under augusti 2010

Av Jossan - 31 augusti 2010 23:07

Maken och jag åkte till Stockholm i morse, jag var kallad till Hovrätten för att vittna i ett mål. Allt drog ut på tiden och vi blev väldigt sena hem, mot vad vi hade räknat med.


Som tur är hade mamma hämtat småttisarna, och tagit hem dem, så de behövde inte gå hem så sent från sin dagmamma. I morgon är de lediga, så då får de vila ut efter dagens prövningar.. Och det skulle egentligen jag med behöva.. Men jag ska jobba tidigt pass jag..


Hur som haver, så orkade jag inte rida i kväll, utan tig Heddan ett kort pass med long reining ist. Det fungerar otroligt bra på henne! I dag blev det rejäla skänkelvikningar i skritt, och det liksom "ploppade" till i henne, så att hon gick från stel och ovillig att flytta åt höger, till att hon flyttade lätt åt både höger och vänster. Jätteroligt faktiskt!


Blev lite cavaletti med, i trav, och i skritt, och det gick kalas det med. En bra start helt enkelt.


Lite pyssel efteråt, och sedan tror jag att hon kände sig som nu innan hon fick gå ut i hagen igen. Blir förmodligen hopsläpp med de andra om ngn vecka, och jag tror att hon kommer att uppskatta det.


Nu ska jag göra ngt som jag kommer att uppskatta, nämligen lägga mig i sängen och låta John Blund hämta mig!!


Natti!!

Av Jossan - 30 augusti 2010 22:00

Red ut med Malin och Bellton nu i kväll. Heddan var piggelinus och blev supertaggad när vi skulle trava andra svängen, hahaha, blev ngt galoppskutt och lite Terre á Terre där.   


På tal om Malin, så är hon och Bellton med och tävlar om att bli omslagsekipage på EQUIPAGE. Ni måste hjälpa oss att rösta dem till seger, de är i ledning nu, men det är knappt! En röst per dator har man, så kom igen!

  

http://www.equipage.se/artikel2996/nameless.html

Klicka bara på länken för att rösta! (Bild nr 2, fotograf Rose-Marie Fränneby)


Nu ska jag ta och gå och sova några timmar, jag har på känn att det kommer att bli en lång dag i morgon..   


Av Jossan - 29 augusti 2010 15:06

Jag vaknade rätt tidigt trots gårdagens fantastiska bröllop. Kan ha berott på att det satt en liten kille mellan mig och Stefan och sa: GÅÅÅ NEEEEE!!!! mycket bestämt många gånger.. Hade i vilket fall som helst lite brådis ut till Heddan, eftersom det kom regn i natt, och det täcket som hon hade står emot duggregn, men inte mkt mer, och jag ville få henne torr och varm igen kvickt.


Så jag åt frukost, klädde på mig och for iväg. Heddan har börjat att komma till grinden direkt som jag visar mig (Vilket kan ha att göra med att hon alltid får mat i samband med mina besök..) så man känner sig välkommen.


Tog in henne och täckade av det mycket riktigt blöta täcket, gav henne en hötuss och lade på Golden Stripe filten. (Som för övrigt har MINST 14 år på nacken, kommer inte ihåg om den inskaffades när jag hade Damita, eller om jag köpte den när jag köpte Lillen, hur som helst, super kvalité!)


Medans hon blev varm så gick jag ut och språkade lite med Annika, om mina planer framöver, hon har ju lite koll på lösdriften på Näs, och den ser jag ju som ett starkt alternativ till nästa sommar och en tid framåt, så att fölisen får lite jämnåriga kompisar.


Efter ca 45 minuter var hon både torr och varm igen, och jag borstade igenom henne, innan jag sadlade på och vi skrittade ut på en tur. Det var ju blötare i marken idag, så vi fick hålla oss från zoonerna, och istället så skrittade vi bort till Hökåsen, nästan ända fram till Gropen, och tillbaka igen, på skogsstigarna.


Testade att trava idag med, men idag var hon racerpigg, och vi fann inte takten lika snabbt, tror att hon fick för sig att det var galopp jag bad om, så jag tog ner henne till skritt igen nästan direkt, skrittade en bit, och testade igen. Nu gick det mycket bättre, men det blev bara en kort bit, för terrängen höll inte för mer trav än så.


Så istället red vi tillbaka till stallet, tog av sadeln, tog fram de långa tyglarna (Och nej, jag menar långa tyglar, inte tömmar.) och så gick vi ner till paddocken där jag testade lite long reining på henne. Hon gick jättebra i skritt, fina skänkelvikningar, halter, ryggningar och hon tuggade nöjt på bettet under tiden.


I traven tog hon mycket riktigt i så att hon höll på att kräkas, innan hon förstod vad jag ville. Måste ha sett bra roligt ut när hon snurrade runt mig på en mycket liten volt, när jag gjorde mitt bästa för att få henne att följa spåret.. Men efter ett par varv så coolade hon ner sig, sökte sig neråt, höjde ryggen och travade taktfast och fint. Svårare i vänster varv än i höger, hon tar fortfarande 2 ojämna kliv i starten, men går helt rent bara hon kommit igång. Ska jag vara ärlig så tror jag att det är den gamla sparkskadan efter shirehästen förra sommaren som spökar ( Hon blev sparkad strax ovanför v framben i bringområdet) , ET:n som var ut i höstas kände ju att hon var stel i de musklerna trots att det gått så lång tid då, och nu har dessa muskler stelnat till igen, krampat ihop sig helt enkelt.


Så det får nog bli en hel del cavallettiarbete nu i starten, i kombination med klättringen som vi redan gör. Så att hon blir mjuk och liksidig i kroppen igen, som hon var i vintras när vi hade använt oss av cavallettin i ridhuset.


Det känns iaf väldigt roligt att vara igång igen, och jag ser fram emot den här hösten och vintern, för att inte tala om nästa vår/sommar!!!


Efter stallet for jag och hämtade hem Rasmus och Tor, som sovit hos min farmor under natten. Tor hade fått lite feber, och när jag kom hem med dessa två så visade det sig att även Markus var lite halvrisig, det rann ur näsa och ögon och har var allmänt seg. Så medans Maken och Rasmus åkte för att fira barnens kusin i grannkommun så fick Tor och Markus vackert bädda ner sig med mamsen i soffan framför en film. Himla gött faktiskt, mysfaktor 10, av 10 möjliga. Varma gosiga barn och en schysst soffa att kura ner sig i. Jag somnade omedelbums, och Markus hängde på. När jag vaknade så visade det sig att Tor hade kryat på sig rätt så bra, han hade försett sig själv med kanelbullar medans mamsen sov.. Men vem kan anklaga honom, det skulle jag med ha gjort om tillfälle gavs... Hehe.


Nu har iaf även Markus vaknat, och han verkade mycket piggare han med, så just nu är de ute på gården och leker med grannens flickor, det är ett himla oväsen, men de verkar ha roligt. Själv är jag fortfarande seeeeeeg som banankola..


Blir nog till att kurera mig i badet ikväll igen.. (Fast inte mig emot!)

Av Jossan - 28 augusti 2010 13:27

För idag har vi travat igen! Hela 2 minuter på rakt spår, och det kändes faktiskt jättebra!


Jag är glad i hela kroppen!!  

Av Jossan - 28 augusti 2010 08:55

Ja, som rubriken lyder, igår var Pelle ute och verkade och skodde Heddan. Hon blev jättefin i hovarna, och mycket jämnare nu när trakten hade hunnit växa på sig lite. Mkt tå fick kapas på ena fram, och efteråt så såg man en otrolig skillnad mot innan, hon såg ut som hon har sett ut tidigare helt enkelt, innan tappskon i juni.


Och inga hovbölder fanns att hitta den här gången heller! Jag kollade med viss nervositet på när han verkade varje hov, men alla var fria från svarta prickar (Utgångshål för var)


Igår fick hon vila, vänja sig med de nya fossingarna, men idag på fm ska vi rida ut en liten sväng, och då ska hon få testa att trava lite på väl valda ställen. Hoppas nu bara att hon känns helt ren efter allt som har varit fram tills nu. Jag tycker att vi är värda det!


Efter att jag har varit hos Heddan så ska jag och Maken på bröllop. Sandra och David gifter sig och det ska vi verkligen fira! Solen verkar också skina till deras ära! Härligt!!


Nej, dags att avsluta te´t som jag dricker och kavla upp ärmarna, här ska färgas hår på Emma innan jag åker till Heddan.


Kram, kram!

Av Jossan - 24 augusti 2010 18:25

Jag är en ENFP-personlighet, dvs en extrovert, intuitiv, perceptiv känslomänniska.

 

ENFP-personer är varma, entusiastiska personer, ofta intelligenta med stor potential. De lever i en värld av möjligheter och kan bli väldigt passionerade och upphetsade av  olika saker. Deras entusiasm och optimism gör att de kan inspirera och motivera andra och är mycket verbala. De älskar livet och försöker göra det bästa av det.


ENFP-personer har oftast en mängd olika kvalitéer och talanger. De blir oftast väldigt bra på de saker som intresserar dem. För utomstående kan det se ut som ENFP-personer saknar riktning och mål, men ENFP-personer är väldigt konsistenta eftersom det har en stark värdegrund som de följer genom livet.

ENFP-personer har bra hand med människor. De är genuint varma och är intresserade av människor och lägger stor vikt vid relationer med andra människor. ENFp-personer har ett starkt behov av att vara omtyckta.


ENFP-personer brukar kunna få ut det bästa ur andra människor och är oftast väl omtyckta. De har en exceptionell förmåga att intuitivt förstå en person efter väldigt kort tid och använder sin intuition och flexibilitet för att förhålla sig till andra på deras nivå. ENFP-personer är bra på att se mönster och helhetsperspektiv, men kan ibland springa för fort fram så att andra inte hinner med.

ENFP-personligheter har väldigt svårt för negativa människor..


En effekt av att man som ENFP-person fort lär känna andra personer och baserar alla beslut på intuition och känslor, gör att det kan gå väldigt fort att bli förälskad om allting känns rätt. Tyvärr, så är det lätt hänt att man springer för fort fram och hamnar ur fas med den som man är intresserad av och som kanske behöver längre tid på sig att besluta om man tycker om någon. Fast till slut kanske även de inser vad vi redan insett...


Maken däremot, är en ISTP:


"Fokuserar på att hitta det mest logiska sättet att lösa uppgifter på"

ISTP-typer är ofta sakliga, logiska och eftertänksamma personer, som tycker om att upptäcka hur saker och ting fungerar. Deras talang är framför allt att kunna lösa problem som uppstår plötsligt, och de har inget emot att arbeta länge för att lösa problemet. De är självständiga, nyfikna och praktiskt orienterade, och ofta tekniskt begåvade.

För ISTP-typer är det viktigt att organisationen eller företaget har en lösare struktur med få regler. Om en ISTP-typ tvingas röra sig i stela strukturer kan det ge upphov till stress och frustration, med nedsatt arbetsglädje som följd. Man hittar därför oftast denna typ i projektorienterade organisationer. Deras förmåga att analysera fakta och snabbt hitta fungerande lösningar utifrån existerande villkor, bidrar till att de oftast hittas inom:

IT-branschen (med uppgifter av analytisk typ)
ingenjörsområdet
lantbruk
juridik
ekonomi
försvar
yrkesutbildning

ISTP frustreras ofta av överkänsliga och fjäskiga människor som aggerar irrationellt. Alltfr mkt detaljer får ISTP att tappa intresset. Kan ha en tendens att glömma vardagens praktiska krav.


För att förtydliga det hela:

Jag är en extravert person (E), Maken en Introvert (I).

Jag är en person som går mycket på intuition (N), Maken går efter sinnesförnimmelser (S), fokuserar på konkreta fakta.

Jag går efter känsla, det måste kännas bra, tänker på konsekvenser för människor (F). Maken går på det som är logiskt och är mycket saklig (T).

Vi är båda dock P, vilket innebär att vi nvänder oss av perception, dvs, att vi är inriktade på att se vad som händer. Vi är öppna för möjligheter, stressas av enformighet, vill göra på vårat eget sätt, blir röriga om det drivs för långt..


Ja, Tur att vi har varandra kanske?



Av Jossan - 24 augusti 2010 12:54

I morse när jag vaknade så var det grått och regn så långt ögat nådde.. Jag åt frukost, tackade min lyckliga stjärna för det nya regntäcket och for ut till Heddan, som var varm och torr på kroppen, även om täcket var dyngsurt! (Hon hade sitt gamla inunder det nya skaltäcket, och det täcket var torrt iaf!)


Borstade av henne lera och annan smuts, och så stack vi ut på en tur med lite klättring. Hon känns pigg och glad varenda dag, så det är riktigt roligt, trots att det börjar att suga i travtarmen nu.. Men istället så har vi satsat på att vänja henne vid vattenpölar, och det går riktigt bra nu!


Väl tillbaka i stallet så fick hon stå kvar inne, för Classe-ponny var inne på tork inför deras träning ikväll, och Heddan såg inte direkt ut att längta tillbaka ut i regnet. Och då hinner förmodligen täckena torka bra också, medans hon vilar upp sig lite.


I morgon blir det den näst sista bara skrittdagen, för på fredag får hon ju fina fötter igen. Och sedan hoppas jag att vi kan börja att jogga lite. Ska testa av henne i helgen på banan, med lite Long Reining, som jag har velat att testa ett tag på henne, men inte fått chansen att göra.


Vädret är verkligen skumt idag, ena stunden så fullkomligen vrääääker det ner, och i nästa skiner solen en kort stund..


Men bromsarna verkar vara ett minne blott nu iaf!!

Av Jossan - 22 augusti 2010 18:51

Ja, hjälp vad jag har sprungit runt i helgen. Började fredagen hos bästa Emma på Kräftskiva. Trevligt sällskap, många skratt!


Tor med en utav kräftorna som vi mumsade, dock blev den kokt innan..  


Morgonen som följde så for jag till stallet och red ut en sväng, för vid lunch så var det Möhippa för bästa Sandra. Efter att ha skickat Sandra nedför en Vertical Run, så for vi till Glada Oxen för att bada lite bubbel, basta, relaxa och skvallra så där som bara ett gäng brudar kan göra. Efter tre timmar på Glada oxen så bar det av mot Tabasco, där middagen skulle ätas. Jättegod mat, trevligt sällskap och kvällen var gjord. Vi avslutade på Å, där vi tog varsin drink, innan jag fick gå för att komma med den sista bussen kl 00.05 Man är inte ute länge när man är Tortunabo heller.. Men klart billigare med buss än med Taxi iaf..


Fick sovmorgon i morse, och till lunch så tog vi först en tur till IKEA, där jag köpte foderlådor till Heddans foder, innan jag åkte till Hööks och inskaffade ett nytt regntäcke, en ny brösta till sadeln och trefingervantar att ha i vinter. Ut till stallet sedan, där jag hann på Åse och Camilla med dotter, så att jag kunde rida ut på tur med dem. Vi skrittade i strax över en timme, och det kändes så bra, hon kliver på glatt och hon blir mer och mer lösgjord i kroppen för varenda dag. Lokaliserade "Mördarbacken" under ritten, så nu kommer vi snart att ta oss an den, och klättra fram en schysst rumpa och lite ryggmuskulatur på Heddan.Efter turen blev det mat, och sedan fick hon på sig det nya tunna täcket, jättesnygg blev hon, innan hon fick gå ut i hagen och mumsa vidare.


Jag däremot, jag fick åka vidare mot Rabo, där Moa och Ladden väntade på ett pass. Kavlade upp ärmarna och tog fram cavallettibommar för trav och galopparbete, och trots att ponnyn hade lite brådis i början, så löste Moa det och på slutet galopperade de i kontrollerat tempo över tre cavallettis på raken. Och sedan avslutade Moa med att sätta ngr fina öppnor och slutor på spåret. Inte illa!


Nu så ska jag äntligen få sätta mig ner och äta lite kvällsmat, min mage formligen skriker efter mat, och därefter ska jag inta en plats i soffan och mysa ner mig. I morgon börjar skolan, och de små går till dagmamman igen. Skönt att återgå till vardagen, det tycker vi alla!

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards