himmelskadrommar

Alla inlägg under april 2011

Av Jossan - 30 april 2011 13:49

Det blev i och för sig valt för länge sedan, men nu har jag gjort namnskylten klar..


Jaha.. Och varför blev det detta namn då?


Jo. För det första. Galope P är en PRE, dvs Ren Spansk Ras, och jag ville således ha ett spanskt namn som påminner om Heddans namn, Heavenly Dreams. Ett av mina översättningsförslag (Använde Google, min spanska är kass) som jag fastnade för var det på Önskedröm.


Det passade på både ett sto och en hingst, och jag var riktigt nöjd. Det smakade helt enkelt bra, och gick dessutom ganska lätt att förkorta om jag vill det.


När jag dock ett par månader senare googlade igen, fick jag ett helt annat svar!?!? Nu blev inte alls önskedröm den första översättningen, utan tubo de sueño.. Och nej, det kändes inget vidare i min mun..


Men jag sökte därför på det första som dök upp, och fick fram andra innebörder:

"hjärnspöke", "fantasifoster", är inom botaniken en växt där två olika vävnader växt samman, en ymphybrid, och inom zoologi och medicin en individ med celler från två genetiskt olika individer. Ok, inte helt rätt, men inte helt fel heller. Fölungen blir ju faktiskt en blandning.


Vidare sökte jag på bilder av ordet på engelska, i relation till ordet häst. Och fick fram bilder på det grekiska vidundret som bar detta namn. Det vidunder som Pegasus hjälpte Bellerophon att döda.


Ok. Kanske inte ngt ljuvt och romantiskt namn, men eftersom jag gillar grekisk mytologi så passar det mig ändå.


Det spanska ordet har tre innebörder:

1. f. Fantasimonster som enligt fabeln spydde lågor och hade lejonhuvud, get mage och svans av en drake.

2. f. När något som förefallit vara verkligt av medvetandet, inte var det.

3. f. Självständighet, kamp eller tävling.


(Reservation för dålig översättning, jag och google translate kan krångla till det ibland..)


Så, fölungen kommer att få namnet Quimera. Och namnskylten får se ut på detta sätt:

Och ja, det är Sebbe´s gamla skylt som kommer till användning igen. Jag var både i valet och kvalet, för den har legat och samlat damm i förrådet länge. Men det kändes så slutgiltigt att ta bort den gamla texten..     


Nåja, nu har jag bestämt mig.. Men vem vet.. Det kanske är en Fernando eller en Juanita som tittar fram.. Men det tror jag inte.  



// Jossan, i brist på annat att göra nu när barnen blev sjuka..  

Av Jossan - 30 april 2011 11:14

           


Man ser ju att det startade under plåstret som han hade. Kliade gjorde de innan jag började att behandla, men nu är det lugnt.

 
Av Jossan - 29 april 2011 20:46

Så att man blir av med lite pollen i luften, så att gräs och växter får lite vatten, och så att marken blir liiite mjukare. Men bara i lagom mängd tack.. 


I stallet var det fullt ös, och jag känner mig lite off när jag bara betar och borstar Heddan. Men snart har jag fullt upp igen.. eller, det har jag ju nu med, men på ett annat sätt.


Kvällen kommer att tillbringas med fix för i morgon, och sedan ska jag sova mina ögon friska igen.. Jag är inte ens allergisk, men jag får så torra ögon av pollen.. Superenerverande..


Ja, och i övrigt då? Jo, bröllop i England idag, hurra hurra... Jag har inte ens sett det, men det är väl äldsta grabben som gifter sig.. Prins William?? Som ni märker är det inte riktigt min grej med kungabröllop..  Tur att inte alla är lika va!!! ;)


Ha en underbar fredagskväll!! 

Av Jossan - 29 april 2011 07:35

För i morgon är det ju Valborgsmässoafton! Majbrasa vid Tortuna IP, here we come!


Innan dess ska jag vara smakråd åt Jaana på ursulas. Tyvärr krockar två av våra bästa vänners bröllop med Makens lillebrors bröllop. Ja, vi är bjudna på 2 bröllop denna sommar, och de infaller samma dag.. Kan man ha mer otur??


Nåja, jag får iaf vara med på lite roligheter. Möhippa? Brudklänningsprovning.. hehehe.


Vårat modem till routern krånglar än, och igår visade det sig att det troligen är SIMkortet som krånglar.. Mindre roligt.. Detta gör att det blir en tredje vända till 3, och då har jag inte räknat med alls gånger som vi har ringt till supporten.. Mutter.. Sådana saker ska bara fungera, jag avskyr när det krånglar.. Allt ska fixas nu, och helst igår, så att säga..


Nej, nu ska jag ta tag i sjusovaren Tor här hemma. Den gossen skulle kunna sova till lunch om han fick. De andra två har just vaknat. Rasmus för att han var tvungen, och Markus av sig själv, i vanlig ordning.




Av Jossan - 28 april 2011 21:32

Spänd mage, kliande ögon.. Mutter.. Och nu är det mig jag pratar om, inte Heddan..


Skulle ha varit på möte på jobbet i kväll, men jag kompade ut det, för jag var helt enkelt tvungen att få iväg min anmälan till skolan, och de har bara eftermiddagsöppet på torsdagar. Men nu är det klart. 13 juni är kursstart. Blir till att läsa både matte och engelska. Nåja. Det ska nog gå bra. Har ju Maken som hjälplärare om inte annat.


Heddan mår bra utan skor. Hon blir större och större, och idag har hon dessutom fått beta gräs extra länge, medans jag skurade vattenbalja, mockade hage och box, fixade med höet och testade föllarmet. Blir till att fixa ett nytt batteri, men sedan tror jag att det är fit for fight! Visserligen vr en sladd bort, men, jag upptäckte att ungarnas PS2:a hade en likadan.. De får låna ut den sladden ett par veckor..


Nu blir det bara en kopp thé, och sedan väntar sängen. Ska bli skönt att vila mina ihärdigt blinkande ögon från allt vad pollen heter en natt.



Av Jossan - 26 april 2011 07:32

Idag ska det tydligen regna?!?! Varför det då, kan man ju undra..?


Men visst, blommorna i rabatten och gräsmattan skulle inte må dåligt av några droppar, men, kan det inte regna på natten istället??


Rasmus har sovit hos mormor och morfar i natt, så jag har bara småkillarna hemma nu på morgonen, och ganska så snart ska de skjutsas iväg till dagmamman för första gången på nästan en hel vecka. Fast jag tror att de har haft en superskön påsk. Hur många påsker har man kunnat gå i shorts och t-shirt ute? Det har ju varit alldeles fantastiskt väder!


Idag blir det lite kluven dag för mig, först jobb, sedan hämta barn, sedan tillbaka till jobb och så möte. Heddan fixar jag i kväll. Jag har en plan nu som innebär att jag om 1 vecka kommer att ta sena kvällspass och tidiga morgonpass ute hos henne. Vid minsta tecken så har jag "the boss" husvagn att slumra i. (Måste dock fara en sväng förbi Bidemans i Eskilstuna och hyra ett svettlarm) Dagtid rör det sig ju folk där hela tiden, som kan slå en signal om hon verkar orolig i hagen. Kamera är troligtvis redan kirrad. I morgon ryker bakskorna på damen. Fram plockar jag bort om ett par veckor. (Hon är ju så ömfotad fram)


Fölväskan är riggad. Microlax ska inhandlas. Visitkortet till Folksam ligger redo att användas så fort fölungen är född. 3 stycken lädergrimmor hänger i skåpet och väntar på sin användare.. Halm till boxen hämtas nu i veckoslutet, så att jag kan bädda till henne sedan. Men först ska väggen mellan hennes box och den intill tas ner, så att det blir en box de lux istället för en enkel etta med kokvrå..


Lägger in bilden på "Tunnan" igen. När hon ser hästarna vid Näs så drar hon upp magen och blåser upp sig, men någonstans måste ju magen ta vägen..  Nämligen ut på sidorna.. 


Var till Rabo igår kväll med och hjälpte Moa lite med hoppningen. Gick RIKTIGT bra igår. 90 cm oxer och räcke skuttade de över lekande lätt. Och jag hade säkert kunnat höja en bit till utan att det hade gjort någon skillnad. Men man ska inte rusa fram när det har varit jobbigt innan. Bättre att sluta när det går som bäst, och ha kvar känslan att vilja mera.


Hur som helst; Övningen gick ut på att fatta galopp från skritt på slutet av långsidan, galoppera genom kortsidan, vända upp mot krysset på långsidan, som hade 4 galoppbommar direkt efter. På galoppbommarna följde ett räcke, och efter ytterligare 4 galoppbommar så kom oxern. Övningen gick strålande. Tror aldrig att Moa har ridit så väl någongång. G filmade, så vi får väl se om filmen kommer upp på Moas blogg här framöver.. http://sleatylad.bloggplatsen.se




Av Jossan - 25 april 2011 09:46

Om hur jag har tänkt i mitt val av hingst. Jo, jag vet att det för många kan te sig mkt märkligt, att jag har gjort det val som jag har gjort. Så jag staplar upp det så här:


Jag har valt Galope P för att han:

  • Har den kroppsbyggnad som jag önskar att Heddan hade mer utav. Jag vill komplettera upp hennes brister. Precis som vilket sto som helst som betäcks, så har jag kollat vad hon saknar, och försökt att komplettera upp det. Det har inte alls ngt att göra med att jag inte är nöjd med min häst, utan att jag helt enkelt vill ha en ÄNNU BÄTTRE individ. Det vill väl alla?
  • Han har en bra galopp.
  • Han är stor, de flesta PRE-individerna är betydligt lägre, och eftersom jag hoppas på en häst på 167+, så väljer jag en hingst som är högre än så.
  • Jag gillar temperamentet på honom. Nu har jag sett honom live två gånger, och det blir bara mer och mer positivt.

Jag har valt att avla på Heddan för att:

  • Hon är den trevligaste häst jag någonsin har haft. Bra i psyket att hantera, alltid arbetsvillig.
  • Hon är en av få hästar som jag nu kan rida utan att få ont i min whiplashskada. Och eftersom att PRE hästar också rör sig mjukt, så hoppas jag att avkomman ska passa mig lika bra.
  • Fölet ska bli min häst. Ingen annans. Den kommer inte att säljas, utan ska stanna i min ägo hela livet.

Jag vet att de flesta anser att man ska prestationsavla. Jag är helt med på det i de flesta fall. Men, det finns flera men, men jag använder mig av det som passar MIG: Jag kan inte rida hästar med för starka rörelser längre. Är de dessutom hängande i handen, pullar eller bara starka, så får jag gruvligt ont efter ett pass. Ge upp ridningen? Nehej, tänker jag inte alls göra. Jag är fullständigt nöjd med mitt val. Heddan har skänkt mig massor av glädje under dessa år.


Det jag således hoppas på, är en psykiskt trevlig individ, som har mer bärkraft än Heddan, rör sig mjukt och som blir lagom till mig storleksmässigt. Dvs, inte under 160.. Och helst runt 167..


För er som nu sitter och tänker: Så nöjd med sin häst kan hon ju ändå inte vara, nu när hon väljer en helt annan ras att betäcka med, så undrar jag om alla som betäcker sina ston inte är nöjda med sina hästar? Eller väljer de alltid hingstar som har precis samma svagheter som deras ston?


Jag fick nämligen frågan igår vilken häst jag hade valt till mitt fina sto. Och det var helt ok när jag svarade. Sedan kom frågan vad jag gör med mitt sto till vardags, om jag hoppar eller rider dressyr. Den frågan besvarar jag alltid med att Heddan är min hobbyhäst. Vi rider både i naturen, dressyrar och hoppar, vad som vi nu känner för den dagen. Men vi har inga stora visioner om att vi ska ut på banorna och sopa dem, i ngn kategori. För hon är ju en fd travare.


Minerna på dem jag pratade med ändrades genast. Min fina häst var nu ingen fin häst. Hon var ju en TRAVARE...

Då kom frågan: Hur har du tänkt i den kombinationen?? Jag svarade hur jag tänkt, och efter lite om och men så konstaterades det att hon ändå var fin.. Och att hon ju faktiskt inte alls såg ut som en travare.


Fast det gör hon ju. Om hon skulle sättas framför en vagn, i full travutrustning, så är hon en tvättäkta travare. Men de flesta har inte sett en fin travare med ridmuskler förr.


Så jag vill ge er några exempel här:


Min kusins Bus.

 

http://minfux.blogg.se Josefine Freed och hennes Bellie


http://qodrofenia.bloggplatsen.se Q och hennes Knas och Mellis.


Och sedan vill jag länka till två bilder som Sara har på korsningar av det slag som jag nu har valt att skapa:

http://www.pepinopre.com/C125729F005469E0/0/C685DF5D72DF65DCC12574D70038E1D3/$FILE/Lopez%20y%20guerra.jpg


http://www.pepinopre.com/C125729F005469E0/0/5AFDDEC7BBD3A927C1257586006E5F92/$FILE/Hingstvisning%202009%20041liten.jpg


Bägge bilderna är på unghästar.



Hur som helst. Avel är alltid riskabelt. Två av de bästa individerna kan tillverka en medioker eller sjuklig avkomma. Det är ett riskspel. Men det kan bli en högvinst med. Och jag hoppas på att min vinst kommer att passa mig perfekt.



Min fina tjej

         

Galope P

         



Av Jossan - 25 april 2011 08:20

Fast denna blev jag ganska nöjd med.. Ganska..




Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5
6
7 8
9
10
11
12 13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23 24
25 26
27
28 29 30
<<< April 2011 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards