himmelskadrommar

Alla inlägg under januari 2012

Av Jossan - 31 januari 2012 22:03

..för Maken kom hem med choklad till mig från Göteborg. Billig skitchoklad från Hemköp i Nordstan, Eldorado med nöt. Ingen hit, men det var ju det som jag ofta köpte när Maken och jag fortfarande hade varannan helgsförhållande, och han bodde där nere. Man fick liksom snåla på annat då för att ha råd att åka till varandra varannan helg istället.


Men nu behöver vi inte sponsra SJ så mycket mer.   

Av Jossan - 31 januari 2012 20:16

Kan summera den så här: SJUKDOM!!


Tror att halva styrkan där jag arbetar är sjuka nu. Man får bara hoppas att man klarar sig.. Peppar peppar!!


I stallet var det däremot friskt! Heddans sår såg fint ut, skorpan hade blivit fin, och det nya fixomullet som jag köpte var super! Red ut en sväng, och hon kändes precis som vanligt. Men det är tur att hovis kommer nästa vecka, för det är verkligen dags nu. Ja, inte akut, men man ser att de har växt en hel del.


Undrar när jag ska skicka Emelie och Heddan uppför mördarbacken tillsammans..? Hehehe..



Av Jossan - 31 januari 2012 07:06

Mina barn har blivit så stora, och de klarar de mesta så bra på egen hand. Att klä sig på morgonen till exempel. Nu för tiden behöver jag bara lägga fram kläderna, och så fixar de själva. De kan ibland gå hem efter skolan, och då hjälper Rasmus Tor att fixa mellis och så. Jag är så stolt över dem. De hjälper varandra och är för det mesta otroligt snälla mot varandra. (Klart att de blir osams ibland, men vad 17.. Vilka är aldrig oense? )


Det var riktigt kallt igår. Inte om man jämför med de två sista vintrarna, men klart kallt den här vintern iaf. Heddan var hispig när jag skulle motionera henne, och när jag försökte att få henne att lugna tempot i trav en aning, efter att hon travat på i friskt tempo i 10 minuter, varav jag tog in henne på en succesivt mindre och mindre volt, så försökte hon lösa det hela genom att gasa på lite extra, men slog knut på benen, och landade pladask på marken.. Stackaren.. Hon reste sig upp och såg helt desorienterad ut, och jag försökte att checka hennes ben, så att hon inte skulle ha gjort sig illa, men hon hade svårt att stå still, och till sist lät jag henne trava igång igen. Hon såg ut som vanligt, och jag tänkte att det är lika bra att hon får röra sig lite, så att hon inte springer sönder sig i hagen i morgon istället..


När vi kom in så fann jag dock ett skrapsår på bakknäet. Ganska rejält skrap. Men eftersom jag var in på apoteket och fyllde på i min sjukvårdsväska häromdagen så hade jag en rejäl arsenal att tillgå. Först lite sårtvätt, sedan lite antiseptisk salva på, och därefter en sterilkompress och fixomull (Fast det var apotekets egen, första testen; godkänt so far..).


Hon ömmade inget när jag klämde runt om, och jag hoppas att det bara blev en skrapskada på huden. Hon är så strupplig när hon inte jobbar rätt, fast igår han jag inte se om hon först snubblade, och det resulterade i att hon halkade i snön därefter, eller om hon helt enkelt slog dubbelknut på benen.. Hur som haver, det får bli en extra check ikväll.


Morgonen har tillbringats till en stor del i min tvättstuga.. Jag håller på att fixa till Tom Dooley´s gamla fina lädergrimma, den möglar gång på gång, och nu tog jag hem den för att tvätta den, låta den torka ordentligt och sedan dutta på lite ättikssprit.. Det ska väl ta död på snusket en gång för alla.. För kanske kan lilleman ha den grimman ngngång i framtiden? Den är i största laget för Heddan, men kanske får Q ett lite större huvud.


Nu ska jag bädda och fixa lite här hemma, så att man bara kan kura ner sig i soffan och mysa ikväll efter jobb och stall..



Av Jossan - 30 januari 2012 23:18

Men jag saknar Maken, som är borta ikväll.. Men som tur är har jag sällskap iaf, av världens bästa grabbar!! Mina hjärtan!!

 

Kan inte önska mig ngt mer!!   

Av Jossan - 30 januari 2012 06:58

Alla är friska och det tackar vi för! Nu har det gått så pass lång tid sedan Markus tillfrisknade, så risken att ngn mer blivit smittad ska vara över. Ungarna sitter pigga i soffan och har just ätit frukost. (De kunde äta som vanligt hela gårdagen, ja, Markus åt vanlig mat redan i lördagskväll, och då hade han tjatat länge om att han var hungrig, ända från kl 12 faktiskt.. Men eftersom jag vet hur lätt hans mage kan bli uppretad igen, så är det bättre att vara för försiktig än att skynda fram ngt. 5 ml vätska var 5:e minute de första 2 timmarna, och sedan införa fri dryck i ngn timme, och efter det banan eller skorpa, vänta ytterligare ngn timme innan ngt mer milt serveras, och först efter en 5-6 timmar ge ordentlig mat (kokt fisk och ris).


Det är lite pyssel med magar i strejk..


Sist men inte minst, så ska man kanske hissa handspriten igen, den används friskt hos oss i sjukdomstider!


Av Jossan - 29 januari 2012 19:43

Om att det fortfarande förmodligen finns en plats kvar på Anders-träningen om en vecka.

http://www.facebook.com/groups/203234486418775/#!/events/259038057484007/


Om ngn som är in här och läser är intresserad..

(Träningen är på Näsgård utanför Västerås mot Sala.)


Av Jossan - 29 januari 2012 19:21


För nu är det plötsligt bara en vecka kvar... (Magpirr..)

 
Av Jossan - 29 januari 2012 17:02

Jag tycker själv att jag är lite prylnörd, men jag har ju klart mött min överman i Allo..  Men jag är ganska noga med att växla utrustning på Heddan, så att hon inte går med samma jämnt.


Dressyrutrustning:

Svart träns med tredelat bridongbett

alt

Svart träns med stångbett kombinerat med ridkapson

alt

Svart träns med pelhambett (Det sista används nästan aldrig, hänger bara som prydnad..Det var Sebbes bett..)

Svart Tekna dressyrsadel

Vit Back on track ryggpadd som schabrak

Mestadels svarta senskydd fram och svarta strykkappor bak

Alt

lindor eller vita skydd av samma slag som de svarta

Svarta boots i gummi

Ländtäcke den kalla årstiden, ibland dubbla..


Hopputrustning/Busutrustning

Brunt träns med jaktkandar

alt

Brunt träns med remontnosgrimma och tvådelat halfcheek

Brun Robert Whitaker sadel från Thorowgood (den gamla fishmodellen)

Fårskinnspadd

(olika schabrak)

Senskydd fram, oftast svarta (MÅSTE ju skaffa mig bruna inser jag nu..) strykkappor bak

Svarta gummiboots

Ländtäcken den kalla årstiden.


Ibland barbackaridning, då tar jag oftast kapsonen och rider med..


Det som jag skulle behöva inskaffa är ett rakt bett med fasta ringar till dressyrtränset med pelhamstången. Den hör inte riktigt hemma där, och det raka bettet som jag har i mitt skäp är Lillens gamla i storlem 15,5. Ganska stort till Heddan..

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards