himmelskadrommar

Alla inlägg under januari 2015

Av Jossan - 27 januari 2015 09:09

I söndags hade vi finbesök hos oss! Vera kom och hälsade på!! Då ville jag såklart att hon skulle testa att rida lite på rödskinnet.

Jobbigt att behöva arbeta i snö, sa Calle. Men han bjussa på lite rev och galopp. Blev till och med aningens svettig!! Händer inte ofta!

Calles nya boots verkar fungera finemang. Sämre i snö än på is, eftersom det samlad snö innanför gaitern som blir till hårda bollar. Men på is är de suveräna!

Igår fick han fixade framfötter med. Så nu är han redo för ett par träningsveckor till. :) Bäst att passa på när vi har snö! Idag rider Becka ut med Malin en sväng, i morgon har han en date med Julia. På torsdag blir det uteritt på kvällen med mig och på lördag ska han tömköras för Isabell.

Dessvärre fick vi ha sårvård igår. 5 cm nedanför ögat har han haft en Krigsskada i två dagar. Men på den tredje dagen tyckte tydligen såret att det var dags att göra slag i saken och göra sig märkvärdigt..

Efter lite stök så fick jag tvätta, fick bort en hel del jox. Och eftersom jag är som jag är gjorde jag om proceduren ett par timmar senare igen. Han såg liiite bättre ut då. Iaf inte sämre. Hoppas att det gått åt rätt håll idag. (Men tur att det inte är direkt i ögonområdet.)


Nu ska jag grotta ner mig i specialpedagogik ett par dagar. Riktigt intressant och trevliga lärare. Bara te å köra på! Termin 6 av 7. Ser slutet närma sig!

Av Jossan - 23 januari 2015 22:43

Idag efter skolan fick jag äntligen chansen att komma ut och galoppa på Calle i snön! Först en rejäl skrittrunda med Fredrika. Sedan vek Calle och jag av och tog ett par bonusvarv i galopp i snön. Såååå roligt!! Calle blev inte ens svettig, så jag kör nog rätt snällt med honom till och med när jag är krävande..

Frös om fötter och händer så att det värkte när jag satt av.. Fel vantar och inga värmepåsar i skorna. Dumt!!!

Efteråt fick Calle sina Coolsport på, lite massage och sin gröt. Bortskämda kuse...

Nu är jag dock helt färdig så nu väntar sängen.. Övriga här i soffan sover redan...

OBS!! Det är Tors ben som sticker fram, INTE makens.. ;)

Sov gott allesammans!

Av Jossan - 21 januari 2015 12:16

Jag är inte på topp. Verkligen inte. Varje dag ligger jag nedbäddad i soffan och fryser. Trött och eländig.. Men det får jag trycka undan de stunder som jag behöver plugga, fixa Calle och sköta hemmet.

Idag har jag iaf tagit mig i kragen och fixat litteraturstudierna inför fredagen. Sammanfattat och svarat på frågor. Klapp på ryggen till mig själv. Behöver det!

Igår kom Calles nya boots! Maken hjälpte mig att brodda dem. Han var inte imponerad av min hobby just då. (Hobby läses i detta fall som livsstil)

Men efter blodvite, svordomar och svettningar så såg de ut så här:

Kommer att bli såååå bra på Calles fossingar. (Bak, fram har han traditionella skor)

Nu ska det snöa i dagarna tre. Äntligen!! Som jag har väntat!!! 30-40 cm snö vill jag ha, tack så mycket. Kommer det mer är det en bonus. :-) Sedan får det gärna ligga kvar tills sista februari. Därefter kan våren komma och svepa bort allt på en natt.

Nu ska jag återgå till mitt bedrövliga tillstånd. Vila mig pigg inför veckans slut.

Av Jossan - 18 januari 2015 13:03

Återigen har helgen gått i en flygande fläng.. Mycket tid har spenderats i stallet, med tömkörning för Isabell på bortaplan igår (vilket gick helt suveränt!) och med oväntat utsläpp av hästar idag.

Nu ska sista fixen med tentan göras, sedan ska den skrivas ut och så far jag med den till skolan för att lämna in den. Det får bära eller brista. Jag vet inte vad mer jag kan göra på den för att säkra ett betyg, så duger den inte så får jag ta en komplettering med handledning om vad som ska till.

Maken är krasslig, så jag hoppas att jag kommer att klara mig från vad det nu är han har. Särskilt så här i starten av en kurs så är det mycket jobb med att få ihop grupparbeten och dylikt, så förkylning önskas ej!

Kommande vecka lät bli intensiv, men jag kavlar upp ärmarna och kör på! Wrooom, wroooom!

Av Jossan - 17 januari 2015 18:15

             


Tur att finaste Calle finns här för mig!!





Av Jossan - 11 januari 2015 22:11

Det har gått i ett, trots sjukdom på hemmaplan.

Calle har tömkörts idag. Han skötte sig bra och hade faktiskt ett helt annat go i sig än i höstas. Lovande för framtiden :)

Nu blir det ett nytt pass på lördag. Beroende på väder så kan det bli på bortaplan... Vi får helt enkelt se.

Nu ska vi bara hitta ett nytt bord till dessa fåtöljer. Och kanske kombinera med en fotpall av samma serie som fåtöljerna... Ja, och en snygg taklampa kanske? Det behöver vi i köket med. Insåg att den vi har hängt med 8 år snart.. och den har gulnat. Inte snyggt alls, faktiskt.

Jag försöker övertala Maken om att en avlång skulle passa. Men han är svårövertalad. Får promota lite till...

Av Jossan - 10 januari 2015 21:59

Men det är ju för att jag bloggar lite i hemlighet på sidan av med..    Fast det är bara om Calles träning i väldigt korta ordalag, så det är nog mest för oss som har hand om honom.


Hur som helst. Calle är igång i träning igen. Vi har skrittat och travat i ett par veckor, varannan dag. Calle börjar att få upp lite mer kondis, vi jobbar med framåtbjudningen mestadels.


Då Madde har varit krasslig ett tag har jag även motionerat på Stifus, nyttigt för mig att rida lite mer; Jag har verkligen tappat MASSOR under den här unghäst-tiden.  I morgon blir det således både tömkörning med Calle och ridpass på Stifus. Så jag är såååå glad över att det har kommit lite snö!!! Ska man motionera hästar är djupfryst och isig mark ingen hit utan snö... Så nu får man passa på att köra lite när det finns underlag! Fullt ös medvetslös! Blir en trött kärring hemma här i morgon kväll.   


Har ju pratat lite tidigare om att jag siktar på körtävling i mars. Jag har börjat att tänka om... Vi tar det här året med som träningsår. För Calle ger det mer, för mig blir nog det alternativet också betydligt mer givande... Även fast det suger i tävlingstarmen... Men jag konstaterade att för en ynka tävling är det inte lönt att lösa alla licenser, avgifter och annat som ska in.. Jag fixar det till nästa år istället, så blir det bara ett par paynride och paynjump i år. Calle märker ingen skillnad iaf. 



Av Jossan - 5 januari 2015 23:47

Hårt och kallt. Skritt ute fungerar. Kom igen... Det hör väl januari till att snöa?

Hur som helst. Idag har jag lyckats med första fastedagen sedan jul. Perfekt! Nu blir det ännu en på torsdag. I nästa vecka vågar jag kanske kliva upp på vågen igen.. (Ryyyys)

Calle tuffar på! Idag red Becka honom och jag fick en dust med Stifus. (Det var bara starten som var en dust, resten gick helt ok. ;-) )

Lite bilder från sista tiden:

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards