himmelskadrommar

Alla inlägg under februari 2015

Av Jossan - 24 februari 2015 07:18

Jag vet att jag har varit superdålig på att blogga här på sistone. Andan har liksom fallit från mig... Men nu ska jag göra ett försök!

I lördags skulle vi åka på årets första körträning. Jag hade laddat till max, bara för att hitta Calle med en tappsko på morgonen... Sååååå surt!!! Fick ställa in träningen, och hade jordens beslutsångest över hur jag skulle göra med rödingen: 1. Gå ut i hagen ömfotad. 2. Stå inne på Box. 3. Gå ut i hagen med barfotaboot.

Men alla alternativen hade nackdelar. 1:ans nackdel var att han kunde ha sönder hoven. Dessutom var det hans känsliga vita framhov..
2:ans nackdel var att han blir suuuuuperupprörd inne. Och en jättearg, bockande röd häst i Box är ingen hit för någon..
3:ans nackdel var att den booten som passar fram inte har några broddar. Och gummi på blöt is är inget vidare det heller.. Plus att han kan få fula skav av att ha booten 24/7.

Men, eftersom han var Ohalt i skritt och endast markerade lite bitvis i trav så valde jag alternativ 1. Vilket jag självklart fick ångra på söndagen när han var betydligt haltare och dessutom svullen med puls ovanför hoven, upp till kotan. :-(

Nu blev det såklart boxvila. Försökte få ta på Hovis för att utesluta ömfotad eller hovböld under tiden. Men det här med boxvila passade inte fuxen. Han var dock inte en naturkatastrof och rev stallet, men han vägrade att äta och framför allt att dricka.. Vilket ledde till kolikkänning på måndagen. Nu blev det stort pådrag och jag mådde skit över hov, kota, mage och allt annat.

En hovslagare kom till stallet för en annan häst, men var snäll och förbarmade sig över Calle. 20 minuter efter kom veterinären.

Hon försökte att undersöka den arga hästen, men vi konstaterade att det nog var bäst att kolla hältan först. Ja.. Hältan ja... Om den hade funnits då...

För nu var Calle ohalt. Eller, han markerade så fort han klev på en större sten.. Diagnos: inflammation i hovens sula på grund av tappskon. Kotan kunde hon inte finna några fel med, så att den svullnade måste ha berott på att han inte ville använda hoven. Förvisso skönt, men suck.. Dyr tappsko...

Nu blev ordinationen ut i hage, eftersom hältan förmodligen inte blir sämre av det, och eftersom kolikkänningen alla gånger bearbetas av det. Däremot blev det order om boxvila så fort han har en tappsko, så från och med nu är det akut läge på dessa hovar. Jag ska därför åka och fixa ett mjukt inlägg till booten jag har, så att den kan knäcka extra vid behov.

Just den här gången hade jag ju extra otur, med skitunderlag och annat, men vem vågar chansa?!

Hur som helst. Den arga röda hästen va, efter tre timmar i hagen, samma gamla vanliga glada och charmiga häst igen. Många pussar blev det igår kväll! Och nu ska jag strax fara och kolla honom igen.

Älskade röding!!

Av Jossan - 12 februari 2015 16:25

Att köpa ett vintertäcke, ett termotäcke för inomhusbrul och en snygg lädergrimma för det eminenta priset av 727 kronor, det är inte illa... Calle kan nu stoltsera med dessa nästa vinter. (Plus täcket som snart ska inskaffas...)

 


Ibland har man tur!   

Av Jossan - 11 februari 2015 18:17

Att ha ett fullblod med känslig hud sätter ens uppfinningsförmåga på prov...

Calle har rejäla bogar, vilket gör att nästan inget täcke ligger optimalt på honom. Eller jo. När han står still! Men när han rör sig i hagen så tar varteviga täcke emot i bogen.

Det blir ju inte bättre av att han är så känslig att han även får skav av bogskyddet... Nu har jag inte bogskydd för att kunna ha dåliga täcken, men eftersom Calles päls går av vid minsta lilla, så har jag haft bogskydd på sedan dag ett.

Dessutom har jag valt att ha ett bogskydd med flärp mellan frambenen. På denna flärp har jag sytt fast en dubbelvikt padd till ben, så att det ser ut som om Calle är en flitig användare av always ultra. (Dambinda)

Varför?
Jo, men Calle lyckas sticka hål mellan frambenen med sina broddar när han ligger ner. Och broddar är ju ett nödvändigt ont denna årstid, såååå.. Då får man uppfinna lite. Om det fungerar?! Japp!! Alldeles utmärkt!!

Men så tröttnade jag då på bogskaven här för två veckor sedan. Tog fram spillbitar av renskinnet och klistrade fast den på bogskyddet i höjd med hans skav. Om det fungerade? Yeees! Det fungerar superbra! Calle har fått päls på de skavda områdena igen! Superhärligt!!

Så på det viset går mitt lilla röda hjärta i hagen nu.. Med en renskinns-bh och med en benpadds-binda mellan frambenen. Snyggt? Nej, inte om man tar av täcket. Funktionellt? You bet!

Av Jossan - 10 februari 2015 09:53

Igår var Calle på dåligt humör. Dåligt!!!

Han var så pass på hugget i sin frustration att han utförde bockserier i sin Box... Hur understod jag mig att behandla honom så? Stänga in honom i boxen som en.. som en.. Som en HÄST!!! Ingen hyfs i kroppen!!!

Det var liksom ingen ide att försöka göra mer än det nödvändigaste igår. Det blir liksom bara så här ibland. Just igår tror jag att det var pälsfällningen som var största boven.

Sista han visade detta beteende var när veterinären skulle raspa tänder på honom för lite mer än ett år sedan, och kände i munnen utan bedövning. När hon sedan släppte och gick ut ut boxen så bockade Calle i sin ilska över den fräcka behandlingen... (Sist han kollades i munnen var dock detta helt ok)

Livet med en rödhårig fullblodsgrabb...

Av Jossan - 8 februari 2015 14:50

Idag bestämde jag att det var dags: skygglapparna skulle testas. Vi har ju förberett oss i snart ett års tid. Calle har inte brytt sig om att jag har tömkört honom med dem, han har gått både hemma och på tur med dem på. Men jag har blivit varnad för att de kan bli hemskt rädda för vagnen när den kopplas på.

Men med prima hjälp av stallkompisarna så gick förspänningen kalas. Och sedan var det bara att köra på. Calle var hur cool som helst. Nu känner vi oss iaf mer redo för kommande kurs än tidigare. På lördag ska vi ta ett nytt försök. Då kanske vi vågar ge oss ut på en sväng med.

Av Jossan - 6 februari 2015 11:47

Missade att skriva igår.. Det här med sjukdomar tar knäcken på en..

Tömkörningen i onsdags gick faktiskt riktigt bra. Jag höll i tömmen och Isabell i pisken, som hon använde flitigt på mig när jag inte gick med fina knälyft och satte under mig ordentligt.. Eller inte ;-). Men hon fick både hästen och mig att arbeta trots att det var jag som höll i pisken.

Vi jobbade över bommar utlagda med slumpvisa avstånd, så att Calle inte bara kunde ånga på i traven utan var tvungen att anpassa sig och vara observant. Det gjorde han faktiskt strålande bra. Jag däremot hade fullt sjå med att veta om jag skulle fokusera på hästen eller på bommarna... Men eftersom Calle gjorde jobbet så bra så fick jag känslan av att det var mest lönsamt att hålla koll på vägen, känslan i tömmen var ju bra!

På slutet klev vi av spåret som Curre och Norma hade trampat upp och begav oss ut på fyrkanten. Där var det hööög snö... Svetten lackade, men vi fick till en helt ok början till utåtställning på volterna i hörnen. Och på långsidorna gick han strålande.

Men shit vad det tar på en att hålla jämna steg med en häst i snön. Flås flås! Men det är nyttigt för den här soffpotatisen!

Nu ska jag återgå till att serva mina sjuka kids. Får nöja mig med att se solen genom fönstret...

Av Jossan - 4 februari 2015 23:05

Den relativt djupa snön tog knäcken på mig.. Måste sova nu.. Lovar att skriva mer i...morgon...zzzzz

Av Jossan - 3 februari 2015 17:22

Maj 2014 och januari 2015. Man ser på ryttaren med att han fått mer eget driv. Lättare att sitta korrekt då! :)

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards