himmelskadrommar

Alla inlägg under februari 2013

Av Jossan - 28 februari 2013 23:17

Tömkörde idag med. Det tar sig!

I morgon åker Julia ut själv. Firat time. Hoppas att Callekott sköter sig. ;)
För själv ska jag visita bästa Ann! Så roooligt och aaaaaaaaalldeeeeeeles för länge sedan!

Natti!

Av Jossan - 27 februari 2013 18:52

Hade Julia med till Calle. Vi startade med lastträning. Inga problem! Lugn och fin häst blev lastad, åt lite och fick gå ur transporten igen. Sedan in i stallet och klickträna lite. Gick galant det med. Selade sedan på och tömkörde. Det gick helt ok idag med! Några småmissar, men vadå, han är ju bebis!

Väldigt effektiv eftermiddag! Och för er som undrar om jag tog bedövning eller inte, å avstod jag. Gick hur bra om helst utan. Lite ilningar kan jag uthärda! Nu har jag återigen en uppsättning tänder utan hål, och jag får väl hoppas att det håller sig så i 11 år till då.. Så länge sedan är det nämligen sedan sist jag lagade hål.

Av Jossan - 27 februari 2013 14:49

På att få borra lite hos tandläkaren. Onsdagskul!

Med eller utan bedövning, det är frågan?

Av Jossan - 26 februari 2013 20:13

Pluggade i morse. Vid elva var det timme för ett bråka, så då slog jag igen böckerna och for till stallet. Klickertränade Calle lite. Det var inte vår bästa dag, men helt ok gick det. Jag är så glad över min lilla smarta häst!

Efter en stund så bestämde jag mig för att tömköra. Eftersom Magda fann två vargtänder på honom så tänkte jag testa med kapsonen. Selade på, tog även bröstan för att vänja honom vid den med, det är dags nu. Och vet ni? HAN VAR SÅÅÅÅÅÅ DUKTIG! Vi styrde mot vägen en bit från stallet, och stundtals så travade han glatt, stundtals så skrittade han. På väg hem så tänkte han smita ner vid första avfarten, men jag kommenderade honom framåt. Det gick utan problem. Vid andra nedfarten så protesterade han liiiite mer. Men efter lite trix så knatade han på. För att testa läget så gick vi förbi även den tredje avfarten till stallet och nu var det som att tömköra en erfaren häst. Ett lätt tag i tömmen, och han svängde fint så pass som taget krävde.

Tror att han tyckte att det var roligt! Blir helt klart fler tillfällen kommande veckor. För bara snön är borta och underlaget tillåter, då är det dags för inkörning PÅ RIKTIGT!

I övrigt har det varit en movieday idag. Jag kollade på filmen SECRETARIAT. (Calles morfarsfarfarsfar!) Helt klart sevärd! Fin stor röd! Nu ska jag se om jag kan lyckas få loss datorn från de mindre barnen, så att jag kan foga samman lite av vår studiegrupps tankar i ett och samma dokument. Kvällen kommer att avslutas med en skolbok. Sedan är jag redo för morgondagen, med allt vad den innebär. (Tandläkarbesök bl.a....)

Ha det så gött!

Av Jossan - 24 februari 2013 14:52

Blev ett blogguppehåll..    Men jag har helt enkelt bara umgåtts med familjen och tagit det lugnt i helgen. Har avverkat en hel del filmer, städat och såklart varit ute hos Callekott. Han börjar att bli sååå säker på att buga nu, och kommer ner både åt höger och vänster. I fredags stannade han för första gången kvar lite längre nere i bugan. Och eftersom jag hade riggat kameran så kom det med på film. 


Duktige hästen! 

Av Jossan - 21 februari 2013 12:57

Var att åka och införskaffa det enda som nästa hösilage inte täcker hos hästarna, nämligen selen. (Inte så konstigt, det är selenfattiga marker här i trakten.) Men nu är vi redo på den fronten med. 

 

Av Jossan - 21 februari 2013 12:56

Jag är redo. Våren kan komma, med lera och allt!

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards