himmelskadrommar

Alla inlägg under oktober 2013

Av Jossan - 30 oktober 2013 19:43

Vi vilar oss i form. Eller ja.. Calle iaf. Jag har haft ponnyträning för yngste sonen idag. Men det är svårt att vara pedagogisk med sina egna barn. Jag tror dock att jag lyckades. Ända tills vanten skulle på strax innan hemgång.. Då tappade jag greppet om den, de var så tröga och både jag och Markus tog i för kung och fosterland, vilket resulterade i att min hand for mot Markus när jag tappade. Han fick den på näsan, och näsblodet var ett faktum.. Skit också.. Snacka om att jag kände mig som en skurk.. Fast det gick över ganska snabbt. Men ändå.. :/

I morgon är det skola, och efter det är det stalldags. Ridtur på Stiffe, och så ska Julia med, så då får jag kanske lite gjort med.. Skulle behöva rensa i skåpet.. Igen.. Plocka undan sådant som inte ska användas under vilan, som exempel.

Alltid bra att ha gott om tid. :) barnen ska bo hos sin mormor och morfar i morgon, så jag har heeeeela dagen på mig. :) och på fredag morgon har jag tid på ögonkliniken! Helt otroligt vad fort jag fick en tid!!! :) underbart! :)

Av Jossan - 29 oktober 2013 07:34

Somliga läser/ser nyheterna på morgonen. Det gör egentligen jag med.. På Facebook. ;) I morse fanns flera fnitter och skrattfilmer utlagda.

Måste bara dela med mig av dem!
Elaka fnisset:
http://youtu.be/ZXZ6K21wvZM

Kaninteslutafnissa-fnisset
http://youtu.be/3vEfBO7expA

Hihihihihihi!!

Av Jossan - 28 oktober 2013 20:29

Jag har inte markkontakt! Jag svävar på små fluffiga moln! Calle lyckades idag få mig att känna mig stoltare än vad jag trodde var möjligt över en häst.    

Vi skulle på löshoppning. Första gången. Jodå, vi har skuttat hemma, men det har ju liksom varit "på skoj". Inga riktiga banor, inga riktiga avstånd och oftast bara ett hinder utan avspärrningar.. Klick och kul helt enkelt. Men idag skulle vi bort. Till ett ridhus!! Med riktig bana! Och massor med hinder. Precis som på riktigt, på allvar?!?! Dessutom skulle vi åka transport dit. Och lasta i mörker för första gången..   


Malin hjälpte mig att lasta på hemmaplan. Det blev en miss, men sedan stod han kvar. Och så åkte vi. Från oss till löshoppningsplatsen tar det ca 25 minuter med transport. Det regnade, men Calle stod som en stenstod, och jag körde lugnt. Väl där lät jag honom stå kvar i transporten en stund medan jag kollade på hästen innan oss. Sedan lastade jag ur på egen hand. Calle var en stjärna.   


Vi blev insläppta i ridhuset och fick presentera oss. Jag sa som det var, att vi var rookies på detta. Således fick jag starta med att gå två varv med Calle över hindren nedlagda. Ett varv i skritt, andra sprang jag och Calle travade glatt på. Släppte och det blev galopp. 

Han hoppade två gånger över hindren, sedan stannade vi honom, och man höjde dem. Calle hoppade igen, stannade vid mig på motsatta långsidan, fick klick, havre och satte fart igen. Hindren höjdes och breddades. Efter 5 gånger sa instruktören: -Nej, nu får han faktiskt inte hoppa mer. Har han verkligen inte gjort detta tidigare? Han är ju helt suverän! Han tar sig verkligen an bommen, taxerar och försöker att lösa uppgiften. Helt otroligt! Så här långt som han gjorde idag brukar man komma på tre pass. Är det hopp eller dressyrstam på honom?

- Hehehe... Näe, galoppstam...   Han är renrasigt fullblod. 

- Eeeeh... Hmmmm.... Det syns verkligen inte. (Positivt eller negativt? Jag är ju nöjd med min fina häst?) Men vilken talang han är! Ska ni vara med på treårs? I vanliga fall brukar jag rekommendera att man löshoppar fem gånger på hösten innan vilan, för att man ska vara redo till treårstesten, men han behöver nog bara en gång till..


- Njaa.. Vi har nog inte tänkt delta i treårs. Men om du tycker att vi ska komma en gång till innan vilan så gör vi det. Fast sedan ska han vila. Han har gjort så mycket i år iaf. Han behöver breaka, så att han fortsätter att tycka att allt är roligt. Bara för att man är schysst ska man inte bara få gå och gå..


-Låter klokt. Då ses vi nästa måndag igen.


Och så blev det bestämt. En löshoppning till på måndag. Men sedan är det helvila. Ja, och efter allt detta så lastade han sig i princip självt, och så åkte vi hem. Och jag, jag svävar!!  

Av Jossan - 28 oktober 2013 09:41

Måste ju visa hur duktig han var igår! (Men man märker precis i början av traven att han blir ömfotad när han är utan skor. Så skor på lagom tills vi ska köra igång igen.)


Av Jossan - 27 oktober 2013 22:32

Hann städa innan alla vaknade. Skönt!

Frukost med hela familjen, underbart!

Sällskap till stallet av Moa! Roligt!

Ridit Calle utan ledare i skritt och TRAV :D Fantastiskt! Det enda trista är att då blir det vintervila nu.. Fast först ska vi iväg och löshoppa. Vi passar på att transportträna med, och åker en sväng. Ska bli spännande! Håll tummarna för oss i morgon, för det är då det smäller! :)

Av Jossan - 27 oktober 2013 06:37

Kl 6 vaknade jag.. Endast jag. För bakom min rygg i skrivande stund ligger Markus ännu och sover gott...

Men det är så det brukar vara när det blir vintertid.. Jag behöver tid att anpassa mig..

Så.. Frågan är ju om jag kan göra ngt vettigt med tiden? Jag tror faktiskt att jag ska smyga ner och städa. Mysigt för familjen att få sätta sig ner i ett nystädat hem och äta frukost med tända ljus på bordet.. :)

DET ska jag genast ta itu med! :)

Av Jossan - 26 oktober 2013 12:13

Idag selade Julia och jag på Calle. Han skulle få visa för Kent som körde in honom hur han har utvecklats. :) Eftersom han tappade ena skon igår, tog jag av den andra idag. Om en vecka ska han få vila, och då behöver han ju faktiskt inte ha skor..

Så, utan skor på hovarna så ville jag inte ut på grusvägen som är aj-aj. Istället var vi i ena sommarhagen och körde.

Calle var såååå duktig. Han drar så fint nu. Det känns verkligen som om jag borde investera i en bättre sele nästa år. Det är han faktiskt värd!

Ett enda moment återstår nu innan vilan.. Trava med ryttare utan skrajsnöre.. Sedan ska han baaaaaara få vara häst i två hela månader!!! :)

Av Jossan - 25 oktober 2013 06:43

Uscha.. Hur ska detta gå? Men jag känner att jag inte kunnat plugga mer inför det. Jag har koll, nu. Hemma. Men väl där får jag väl en blackout..

Nej.. Denna dag går i matematikens tecken.

Ha en bra dag, allesammans. :)

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards