himmelskadrommar

Alla inlägg under september 2014

Av Jossan - 30 september 2014 16:45

På lördag är det dags för körträning på Ingelsta igen. Kände att jag behövde stämma av en gång innan. Så i morse skickade jag ett meddelande till Fredrika och undrade om hon hade tid och ork att hänga med på en tur? Det hade hon, vilken tur!!  


Så jag drog snabbt mot stallet efter att ha släppt av Rasmus vid Rocklunda. Hämtade Calle vid hagen och tog in och selade honom. Fredrika kom till stallet och vi spände för. Sedan körde vi i en kvart ute på gräset. Calle fick lufsa fram i egen vald takt, jag är gruvligt rädd för att halka i gräset. Så stoooora svängar blev det. Men det viktigaste var ju att han fick dra.   


Igår hopphäst, idag körhäst. Tur att vi bara har kört en kvart bägge dagarna. Annars hade lillkillen varit helt slut. Nu tycker han bara att det är rooooooligt!!! Han fick massage efteråt medan jag städade benskydd och därefter gick han ut i hagen medan jag fick åka hem och sätta mig med tentaplugg. Snart klar... Hoppas på godkänt!

Av Jossan - 29 september 2014 13:30

Igår var han Calle Koma. Idag vaknade han till liv. Tog ett break i tentapluggandet i förmiddags och åkte och löshoppade Calle. Idag i höger varv. Finaste Callehäst! Han har verkligen kommit på att det här med hoppning är roligt! 

                       


Inte ett nedslag idag. Han bara bjuder och bjuder. Wroom, wroom!! 

Av Jossan - 28 september 2014 19:35

Vilan är slut.. Calle är i koma. Stackars Isabell har försökt att väcka honom till liv idag. Och visst gick det mycket bättre på slutet.

Men han är bekväm, den där röde.. Den röde som idag blivit mätt på riktigt. Med riktig mätsticka. 166 cm. Plus ngn mm. Jag gissade på 167. Inte så pjåkigt. Rumpan ligger 1,5 -2 cm plus. Inte så mycket. Jag är nöjd.

Tog en fastedag idag. Har ätit så mycket under fredagen och lördagen att jag kände att det var lagom idag. Har gått mycket bra. Jag har vant mig vid fastedagarna, och är inte lika hungrig de andra dagarna. (Blir mätt på betydligt mindre portioner. :-) )

Skulle vilja vara nere på min målvikt till mitten av november. Jag ska klara det. Jag ska klara det. Punkt.

Av Jossan - 27 september 2014 22:29

Calle fick testa dagens inköp:

Köpte även en borste ur hööks serie för Rosa bandet.

Blev den lila.. Kunde inte köpa rosa till Calle... Det skäääääääär sig!!!!!

Nu kommer vi att växla mellan denna padd och renskinnet. Allt för att inte ge samma tryck hela tiden när vi använder sadeln. Blir nog kalasbra!

Testade även bogskyddet nu ikväll. Blev bra! Flätade upp manen som hamnar under för att minska slitage. Vågar man hoppas på att den kommer att klara sig??

Avslutade kvällen med att lägga ut Mat i lösdriften. Två hästar kom i ilfart.. En fet svart och en fet röd dito.. De hungrigaste tu. Suck.. De andra som skulle behöva äta lite mer lös med sin frånvaro, men Calle och Bellton mumsade förnöjt när jag lämnade dem. Nåja.. I morgon är det slut på det röda lyxfettots vila. Då kör vi igång igen..

Av Jossan - 26 september 2014 10:46

Jag ääääälskar fredagar!! Så skönt att veta att man har hela helgen framför sig. Strunt samma om den innebär att jag måste kladda lite på tentan.. Vad gör det om 100 år? 


Idag ska vi bara mysa och vara. Äta gott och ha det bra. Lovely, helt enkelt! 


Av Calles vila återstår nu bara i morgon. På söndag är det dags för tömkörning igen. (Hoppas jag innerligen så att jag inte har rört till det IGEN...) Sedan har vi en knapp vecka på oss att förbereda oss inför nästa träning med vagnen. (Kan vi klara´t? Klart vi kan!) För övrigt så håller jag på att förbereda för vintern. Laddar pannlampor och fixar med täcken.. Undrar om Calle kommer att reagera på pannlampan i år? Vi får ta det pyjamas och se efter. Annars får vi vänja in honom på den. (För jag överlever inte en vinter utan en bra pannlampa.)


Heddan och jag red ju mer än gärna i mörkret. Kolla bara:


(Älskade Heddan...   )  


Nu behöver det ju kanske inte bli riktigt så här kallt, men jag gillar när det finns snö att rida i på vintren. Finns ju inget tristare än en stelfrusen mark utan snö??? 


Nu ska jag sluta att sitta framför datorn och kladda nonsens.. Jag har ett hem att städa innan mina små darlings kommer hem, och sedan väntar fredagsmyyyyyyyyyyys!!!!!



Av Jossan - 24 september 2014 21:01

Men det är tentatider och mina dagar går till att tänka tenta, läsa tenta, skriva tenta... Och om och om igen kommer nya direktiv som gör en helsnurrig..

Nu har jag iaf en grund. Den kommer säkert att filas på mååååånga gånger, men det är ngt att utgå ifrån. Skönt!

Tur att Calle vilar den här veckan. Annars vete 17 hur min själ hade mått. Stress till max? Antagligen.

På söndag kör vi iaf igång igen. Tömkörning. Sedan blir det minst ett pass körning under veckan eftersom vi ska träna på Ingelsta under följande helg. Ett pass löshoppning kanske? Vi får se vad vädret bjuder på för överraskningar. :)

Nu ska jag ta och sy till Calles nya Bogskydd så att det sitter bekvämare vid halsen.

Tjing!

Av Jossan - 23 september 2014 22:50

Tror ni att det gick vägen med sadeln då? Den som skulle stoppas om för att bli perfekt? Det visade sig att den var permanentstoppad...! Men haha.. Eller inte... Började genast att lokalisera terrängen.. Men vad ska jag söka? Kom ngt deppig för att hämta ut min sadel och ställde uppgivet frågan: vad gör jag nu? Vad ska jag köpa?

Hur som helst. I samråd med sadelprovare och sadelmakare så blev lösningen att rida till våren i denna sadel ändå. Med renskinn under är den ok. Till våren har Calle förhoppningsvis hunnit ändra sig lite ytterligare i kroppen mot sitt färdiga jag och kan prova ut en ny sadel att ha ett bra tag framöver.. Innan dess tyckte man inte att det var ngn ide. Han hade ju inga men av den hittills, och vi rider ju Max 2 pass i veckan (Inte långa heller..) och sadeln ligger bra. Den är bara hård i stoppningen.

Men i vår, då blir det ny fin sadel med bra stoppning!

Av Jossan - 22 september 2014 16:52

Nu:



Då:     

  


Vad han har har blivit stor!!??



Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8 9
10
11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards