himmelskadrommar

Alla inlägg under februari 2012

Av Jossan - 29 februari 2012 19:22

Dagen har minst sagt varit splittrad! Startade bra på jobbet. KL 14:50 får jag ett sms från Annika, om att Q inte verkar helt ok på lösdriften. Hjärtat i halsgropen! Jag tog en timmes komp, och stack fort som 17 mot stallet. Snabbstopp i Hubbo, hämtade grimma, grimskaft, sjukvårdskit och lite betfor/lusernblandning som var väldigt blöt, för att se om han ville dricka lite. Becka var gullig och följde med (TACK BECKA!!   ), för att hjälpa mig så att jag kunde tempa.


När vi kommer till hagen så står han och betar med kompisarna. Han verkar som vanligt, kanske lite trött av värmen? Vi tar iaf inga chanser utan går upp med honom och tempar honom, och han var helt normal i temp. Åt/drack glatt upp det som jag hade med, så han verkade inte ha ont i magen heller. Däremot hostade några av de andra fölisarna en del, men det har ju varit kraftiga väderomslag, så det kanske inte är så konstigt.. Kändes iaf bra att ha kollat upp honom, jag blir så orolig när de verkar dåliga!


Sedan över till Heddan för att hinna skritta henne en sväng innan jag kastade mig hem för att gå på Zumba, men jag ska vara ärlig, jag var inte ett dugg upplagd för det senare.. Hann iaf precis, och sprang upp till mötesplatsen där jag skulle träffa min arbetskamrat. Vi for in till stan och blev GLATT överraskade av att finna en parkering NÄRA!! Gick in i den TOMMA hallen.. Jag säger lite försiktigt; Du... Det är sportlov.. Det kanske inte är ngt.... Och just då kliver det ut en smått chockad kvinna runt hörnet. Vi frågar henne om det inte är ngn zumba, och nej.. Det är det inte.. Hahaha, jaaaa, tur att man kan skratta åt sin egen dumhet...


Nu sitter jag istället här hemma, har ätit god mat och druckit thé efter, och jag måste säga: Det känns VÄLDIGT bra!!   

Av Jossan - 28 februari 2012 08:33

Men det har snöat lite i natt, och det smälter nu, så slaskigt är det. Men det borde hinna rinna undan framåt eftermiddagen.


Ikväll ska jag ut och tömköra Heddan i skritt. Får se om jag minns hur jag ska hålla i tömmar och lägga upp dem rätt. Det var ju en hel vetenskap..   Lite massage och stretch, och ett besök vid lillkillen blir det med.


Och efter idag har jag inga mer sena kvällar på jobbet den här veckan iaf. Skönt att komma hem lite tidigare om kvällarna, även om jag trivs ypperligt bra på jobbet!   För borta bra men hemma bäst! På fredag drar vi till Sätrabrunn för lite lyx. Lovely!

Av Jossan - 27 februari 2012 21:57

Heddan fick sin massage och stretching, och i morgon ska det skrittas igen. Hon känns mkt finare nu, och då har inte ens laserbehandlingen som hon fick igår full verkan förrän i morgon.


Hoppas att min knutlösa dyker upp i morgon med! Då kan jag massera ännu mer! Raditalen är jag lite försiktig med, har respekt för det, eftersom en av mina hästar blev kraftigt blistrad av det för många år sedan.


Nu vill jag ha isfritt i paddan med, så att man kan börja att plocka fram cavallettisarna igen, och börja att träna på riktigt! Tjohej!

Av Jossan - 27 februari 2012 07:48

Q vaccinerades ju i fredags, och han skötte sig jättebra. Även promenaden tillbaka i mörker gick som en dans. På lördagen var jag till honom igen, för att checka hur han mådde, och då var han minst sagt seg.. Men han åt glatt lucernröran som jag hade med, fast leka med kompisarna ville han INTE. Då stod han mest och halvsov och såg sur ut. Han var sig inte lik, och jag blev orolig, så klart. Men när jag ringde till veterinären så lugnade hon mig och sa att han säkerligen känner av sprutorna sedan dagen innan, och att jag skulle höra av mig igen om han var sämre på söndagen.


Så igår var jag där igen, och då var min lilla buskille sig helt lik igen! Så skönt!!! Jag gosade med honom en stund i hagen, och när jag sedan gick till grinden igen så följde han glatt och hoppfullt med. Men han blev inte lika glad när bara jag gick ut.. Då ställde han sig nääääära, jättenääääära tråden och gnäggade så sorgset, flera gånger. Hans kompisar som var ca 60 meter bort svarade honom, och då kollade han lite på dem, innan han återgick till att gnägga efter den där svikaren, som bara lämnade honom.. Alltså, det känns ju jättebra att veta att han känner igen mig, och tycker att det är väldigt trevligt i mitt sällskap, men det skär liksom lite i hjärtat på en att lämna ngn som står och gnäggar och verkligen vill att man ska komma tillbaka.


Han har ju blivit en Markus i hästform!!!   


Här springer "hästMarkus" i paddan en sväng. Hoppas att vi i Hubbo kan löshoppa lite där i vår/sommar.

 

Av Jossan - 26 februari 2012 19:23

Jag har en rak och fin häst igen. Men eftersom hon är rejält justerad sedan en vecka tillbaka, så ska vi fortsätta att arbeta med hennes muskler, så att de inte stumnar och drar tillbaka henne sned igen. Och så bör vi försiktigt lägga på lite extra vikt med, för att få henne att stärka den svagare sidan. Men sååååå himla skönt att höra att det var som jag trodde! Såååååååååååå glad!!!   


Så veckans schema ser ungefär ut som förra veckans:

 


Sedan så kan vi köra igång lite mera som vanligt, och tur är väl det, det är ju tömkörningskurs på måndagen därefter! Så några av dessa pass blir till fots för mig, så att jag hinner öva mig lite.

Av Jossan - 26 februari 2012 07:44

Min yngsta son vaknar nästan alltid först i familjen. Och han går inte ner på bottenvåningen ensam, utan det är bara för mamsen eller papsen att masa sig med ner. Idag var det min tur.. Så här sitter jag nu och dricker thé (Västerås bästa) och till det så syndar jag med en bit chokladkaka med nötter som jag hittade, hehehe.. Tuuuuuur att Markus inte gillar choklad!


I tvättmaskinen ligger nu ungarnas tjocka vinterkläder. Jag bestämde mig nyss att nu är det slut på den säsongen. Nu får de slita på de kläder som inte är lika tjocka, så sparar vi de där tjocka overallerna till nästa säsong. Inte för att det är säkert att de kan ha dem då, men de är lite stora nu, så vem vet? Kanske, kanske? Fina är de iaf fortfarande, eftersom jag köpte två billiga overaller som de fick ha när det inte var så himla kallt och ingen snö i början av vintern som var. Smart drag, för de billiga overallerna är helt slut på knäna! Ibland är jag stolt över mig själv.


Snart ska jag väcka Rasmus, så att vi kan bege oss in mot stan. Vi har lite att fixa innan jag kan släppa av honom. Och sedan kommer dagen att gå i ett!


Av Jossan - 25 februari 2012 22:57

Men hästarna är inne och fodrade. De fick vara ute till 20:30, och då ville de in, och fort skulle det gå.    Helst alla åtta i ett svep... Nu sitter jag här hemma igen, tillsammans med Makens bror och dotter och så resten av min familj så klart, och jag är tröttare än tröttast.. Ska nog ta och sova nu.. Så att jag orkar med allt i morgon. Ska skjutsa in äldsta sonen till sin farmor, för han ska gå på dop med henne i morgon, och därefter tänkte jag besöka min farfar och min farmor. Ja, och det är nog min söndag det..


Sent i morgon är det som sagt ET dags igen! Håll tummarna, please!

Av Jossan - 25 februari 2012 19:20

Heddan var laddad idag. Hon skötte sig mestadels, men så kom vi till sträckan där hon stack för E här för ngn veckan sedan. Där tänkte hon minsann testa om hon hade lyckan med sig idag med. Det hade hon dock inte! Istället blev det träning skritt, halt, skritt och trav. Många gånger. Jättefrusterande, tyckte den svarta damen. Jättenyttigt tyckte den nyklippta damen i sadeln. Kontentan blev iaf en mjuk och fin häst som gjorde fina övergångar, men, det tog tid..


Tillbaka i stallet så blev det massage igen. Hon känns mycket finare nu, så jag hoppas att jag har rätt om att hon kommer att vara mycket bättre vid checken i morgon. Vi har verkligen jobbat med detta!  


Haha, ok, strunta i den spända minen, det är frisyren som ska visas. ;) Dock har jag fortfarande ingen spray, så helt fixad är den inte. ;)

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14
15
16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards