himmelskadrommar

Alla inlägg under september 2013

Av Jossan - 30 september 2013 21:08

I morgon är det oktober.. :-/ Det innebär ju att det snart blir kallt på RIKTIGT... Brrr.. Fast jag gillar vintern. Jag gillar de flesta årstider, bara de håller sig som de ska vara. Med det menar jag snö på vintern, vackra löv på hösten, blommor och fågelkvitter på våren och soliga sommardagar!

Och den här hösten kan man ju inte klaga på?! Vilken fin höst! Sommaren var ju också helt outstanding, så vågar vi hoppas på en vit och vacker jul med? Mycket rönnbär är det iaf här.. Hoppas!!!

Men som sagt.. Nu går det mot kallare tider... Och jag önskar mig en varmare jacka... Snälla tomten.. En snygg och varm vinterjacka för kalla skoldagar.. Please??

Av Jossan - 30 september 2013 20:26

Becka hoppade upp på Calle idag. Han tog ett väldigt litet skutt efter några steg, men sedan gick han jätteduktigt efter alla konstens regler. Han har en tendens till att Spansk Skritta med ena fram, vilket vi ignorerar och efter ett tag skrittade han på fint! Becka var testpilot för skänkel, och han svarade fram direkt för skänkel, väldigt uppmärksamt. Svänga och stanna fungerar med, men han har medrörelse i ena bak, i form av en efterspark..(några har efterfest, andra efterspark, liksom..)

Men jag är så stolt över rödingen. Världens finaste rödtott! Snart ridhäst!

Av Jossan - 30 september 2013 16:35

Skola i morse. Plugg hemma sedan. (Analys av barnbok)

Sedan ett antal svängar å Jossans taxitjänsts vägnar.. Dvs, hämta barn. ;) nu softar jag tills Maken kommer hem, och då, DÅÅÅÅ ska jag till stallet! Yey! Har saknat Calle nu! Och har ju en hel kasse med smått och ... Eeeeh... (Nja, kanske inte gott, men kul för mig! ) Ja, en hel del småprylar till honom helt enkelt. :)

Av Jossan - 29 september 2013 22:56

I helgen har jag och Ann besökt Globen och fått se de underbara lippizanerhästarna från Wien göra sin fantastiska uppvisning. Vi har sett levader och courbetter, piaffer och caprioler, passager och en massa andra konster både från den högre skolan. Därtill har vi sett det som måste vara den absolut mest maxade samling vi någonsin skådat hos en häst. Otroligt!!!!! Vilket skådespel.

Vi bodde på Scandic vilket innebar hotellfrukost. Yummie!!! Men det var nog det enda OHÄSTIGA. För utöver Globen så har vi hunnit med att visita Hööks 10-årsjubileum i Västerås, Horze i Upplands Väsby och Börjes i Bro. Hästshopping med andra ord! Fast jag konstaterade snabbt att jag nog egentligen inte behövde så mkt.. Blev lite smått, men inget riktigt roligt.. Nåja.. Det kommer!

Hmmm.. Ngt mer innan jag somnar? Jo, vi har hunnit med att äta en hel del internationell mat med. ;) Amerikanskt (Hamburgare och Pommes), Grekiskt (Souvlaki med tsatziki och potatisklyftor) samt Asiatiskt (Friterade tigerräkor med ris och sötsur sås.)

Ja.. Det var min helg i mycket kort version. Men nu måste jag verkligen sova om jag ska orka morgondagen. Skola först, häst på em innan jag ska upp till bygdegården.

Tjing och godnatt!

Av Jossan - 27 september 2013 16:51

Har skrivit tenta nu på em. Blev inte riktigt vad jag förväntade mig, och det kan ha gått precis hit som helst.. Jag svarade iaf på allt. Hoppas på G. Då kan man släppa och gå vidare. Annars omtenta i januari.

Nu ska det ätas middag med föräldrarna. Och i morgon bär det av mot huvudstaden med Ann! Superskoj!

PS. Om jag ska inflika ngt om Calle med, så skötte han sig strålande under longeringspasset tidigt i morse. Nu tar Julia hand om honom i helgen, hoppas att han sköter sig lika fint då!

Av Jossan - 26 september 2013 10:47

Har skjutsat barn och fixat häst på morgonen. Och vet ni?

Jag har ridit på Calle! Utan ledare! Och det gick hur bra som helst.. Finaste Callekott! Vi tog nog hela 10 steg framåt, klick-godis (från ryggen) och sedan drivning framåt (med röst) fem steg till. Sedan var vi nöjda och klara för dagen.

Nu har jag plockat fram alla böcker för att grotta ner mig i pluggandet. Tenta i morgon. Wish me good luck.. Det kan behövas!

Av Jossan - 25 september 2013 08:23

För det blev en stressmorgon utan dess like eftersom ena sonen glömt att berätta att han började en kvart tidigare, och dessutom nästan en mil längre bort än annars.. Och detta berättade han en halvtimme innan han började.. Stress!

Nu är jag hemma på mellanlandning, och strax ska tor och jag till läkaren. De ska utreda varför hans ben gör ont när han springer. Kanske inte är ngt allvarligt, men jag vill kolla.

Sedan är det skola. Idag på Västerås slott. Sedan hämta barn igen. Det går i ett.

Calle vilar iaf idag. Han skötte sig sååååå bra igår. Först liknade jag honom lite med hoppsadeln. Sedan fick Julia hänga två gånger innan hon hoppade upp. Igår fick hon testa att styra lite mer än tidigare, samt testa att bromsen fungerar. Gick hur bra som helst!!

Lovar ju gott för framtiden. Han kan svänga och stanna! ;)

Får vi tillfälle i veckan så ska Becka testa om skänkel också kan tänkas accepteras. Spännande!

Av Jossan - 22 september 2013 14:26

Idag fick Moa debutera på Calles rygg. Trots att det har hunnit gått lite tid sedan sist så skötte han sig strålande. Idag tränade vi lite mer med kontakt i munnen, vilket inte röde herrn kanske tyckte var nödvändigt. Men han gjorde det vi bad om med bravur. Nu ska jag inte stressa på med hans inridning, men jag har som plan att han ska gå att skritta samt trava på utan ledare inom loppet av två månader, och därefter blir det vintervila.

Nu i veckan har Becka lovat att hon ska vara pilot. Då ska vi testa detta med skänklar med. Det är iaf planen så här långt.

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards