himmelskadrommar

Alla inlägg under oktober 2011

Av Jossan - 31 oktober 2011 18:37

För om den gör det, så kommer det att vara varmt och väldigt lite regn i mer än en vecka till, minst. Och jag tycker att det kan få vänta lite till med ishalka och kyla faktiskt. Men mera regn vill jag inte ha. Hagen är inte speciellt rolig just nu.. Lade i bomullstussar indränkta med äppelcidervinäger runt strålarna på Heddan idag. Hoppas att det kan torka ut strålarna ngt. Men jag tror föga på att det hjälper, eftersom de står i sitt lerbad hela dagarna, och vägrar att gå upp och ställa sig att torka i ligghallen.. Hästskrällen..    (Love them anyway!)

Av Jossan - 31 oktober 2011 17:59

Och det får jag ju inte göra..


Måste ju inflika att dagens pass var det finaste och mest samspelta ever mellan E och Heddan. Det såg riktigt fint ut i travarbetet i bägge varv idag. E börjar att knäcka Heddankoden! (Och det är minsann inte det enklaste kan jag lova.)  Hur som helst. Jätteroligt att få stå bredvid och se på hur fint min fina tjej faktikst kan gå när hon släpper till!


Hoppas att de kan få åka och träna lite tillsammans sedan, bara lilleman är avvand ordentligt.

Av Jossan - 31 oktober 2011 17:41

För jag hade ju semester idag!! Det firade jag med att åka och bada med mina kids, snuvan och hesheten till trots. Vi hade det jätteroligt, och klart värt pengarna, då jag ju har fritt inträde eftersom jag är med i KMIF. (Bara att rekommendera till alla som arbetar inom det kommunala.)


Sedan har jag varit ute vid hästarna. Q är pigg och glansig i pälsen, dock har han fortfarande lite hosta, men äter som vanligt med stoooor aptit. Ingen feber än heller. Hoppas att det snart är helt borta. Han står numera mkt lugnt inne med farbror Flamman medans morsan är ute på vift. Äter luserngröt och mår allmänt toppen.


Heddan fick sig en liten skrittsväng med Emelie, och sedan fick de ta sig en dust på ridbanan. Tur att hon får skor på fredag, för hon är bra ömfotad. Jag har dessutom planer på att skaffa barfotaboots till hennes bakfossingar. De kan om inte annat vara bra att ha vid tappskor senare. Måste bara komma ihåg att ta hennes mått på hovarna..


Testade sidepass åt både höger och vänster idag igen, och det gick strålande! Vad hon lär sig fort min fina tjej! Det här kommer att bli skitkul att träna vidare på.


(Har även inskaffat en clicker dagen till ära.. Nu ska här "clickas" med!)


I morgon ska jag jobba som vanligt, och på kvällen är det PIMseminarium med nålutdelning. Wiiee. Heja mig..  

Av Jossan - 30 oktober 2011 17:40

 


Ja.. När hon inte är skodd så får man ju hitta på övningar som hon kan göra iaf, som inte innebär en massa fart på ridbanan.

Testade att göra sidepass i det svåra varvet idag, och det var inte lätt. Men skam den som ger sig.. Plötsligt så trillade poletten ner, och då blev sidepassen i det bra varvet ÄNNU bättre än igår!


Innan vi tränade i paddan så stack vi dock ut på en tur med Bellton och Heddan, E och jag. Ville visa ytterligare en slinga som man kan rida, och man vill ju passa på när det är ljust. För det är det sannerligen inte efter kl 16 på kvällen nu.. Det är alldeles "mürkt" ( = svartare än svartast, man ser inte ett dugg.) ute...


Ja, och så avslutade vi kvällen hos svärmor, som fyllde i fredags. Tror att hon blev glad över sina pressys iaf.. Det blev detta:

     


Ja, armbandet ser blått ut, men har samma färg som tröjan egentligen..


Och så avslutade vi kvällen med att Rasmus skrämde Makens bror med sällskap.. Hahahahahaha! Perfekt avslut på en bra dag!


Nu är det bara 5 dagar kvar tills Heddan får skor..

Av Jossan - 30 oktober 2011 08:12

Ja, det upptäckte jag i morse.. När jag hade masat mig upp då jag tyckte att jag hade lite bråttom.. I själva verket hade jag alltså en hel timme att slå ihjäl.. Jaja, jag ska inte klaga...


Vid 10 har jag tänkt att jag ska hämta upp Emelie (Om hon är vaken då..  ) och så ska vi fara mot hästarna för att ta en tur till skogs.


Igår var jag duktig och skrev ett schema för Heddans träning året ut här på bloggen.. Men när jag skulle publicera så försvann det i cyberrymden.. Nåja.. Gör om, gör rätt.. Inte mer med det..


Nu ska jag ta och äta lite frukost här, innan jag smsar E. Moa ska tävla i Enköping i em, så vi skickar ett stort Lycka Till till henne och hennes Ladd!

   

Av Jossan - 29 oktober 2011 18:33

Och jag hade en fotograf med mig! Heddan kändes fin att rida, men bilderna blev tyvärr inget att visa.. Hon lyckas med att vara i fel moment i travet i de flesta av dem, och de i rätt moment är suddiga. Hon behöver helt klart upp mer i hull.. Åtminstone i muskler, men jag vågar inte skicka på mer sojamjöl nu. Lusernen har jag nu ökat på, och jag hoppas att hon klarar sig nu. Det är det rackarns regnet som ställer till det, hon förbränner ju som 17 när hon blir kall.. Försökte med täcke häromdagen, men då lyckades inte lilleman med att dia.. Suck...


Nåja.. Jag hade som plan att lära henne sidepass för hand idag. Vi har testat det en gång tidigare, i ridhuset nära stallet där vi stod förr. Och det gick inte alls. Hon blev jättestressad och frös fast, backade eller hoppade framåt för att komma undan. Och så började dagen idag med.. Kortslutning och därav ett stopp i arbetet:

 Men plötsligt (Kolla fokuseringen hos mig, hahahahaha) :

    


Världens finaste tjej ska få sin belöning!! (Och själv har jag en äppelbit i munnen..)


Bästa Heddan!! ( Men vart har pannluggen tagit vägen??)  

   

Och så här glad ser man ut när allt fungerar!!

  

Ja, och sen blev det lite uppsutten träning med. Först red vi slalom i skritt, sedan slalom i trav. Och sedan lite mjukgörande åt bägge håll..  

Avslutade med lite bakdelsvändningar. Finns lite att jobba med..


Lilleman idag:

 


Ja, om jag lyckas få filmen som Moa filmade idag att laddas upp på hemsidan (Vårt bredband i högre hastighet är låst igen.. Det tar en evighet att ladda hem ett enda kort..) , så kommer den i ett inlägg alldeles strax..


Av Jossan - 29 oktober 2011 09:53

För vet ni.. Jag ligger fortfarande i min säng och jäser.. Blev serverad frukost OCH dator i sängen! Hahahaha.. (Maken skulle ut och springa lite nu på morgonkvisten, och jag får ligga kvar under täcket och gotta mig..)


Men... Det är lite tomt, och jag ligger och ropar (Slött, jag veeeeeet...) på Tor, så att han ska vakna och komma och gosas lite! Men min gosis sover tydligen djupt fortfarande, för jag kan höra honom snarka... Fast hans rum är 2 rum bort... Gullgrisen...  


Men det finns ett sätt att väcka honom på som ALLTID fungerar.. Det är när man högt sjunger: Ja må han leeeeevaaaaa... (Grymt va... Men då sätter han sig upp på stubinen!)


Fast jag tror att han ska få vakna på egen hand idag.. Om det inte tar alltför lång tid till... Sömntuta...




Av Jossan - 28 oktober 2011 22:36

Ett infall i vad jag ska göra med Heddan i morgon.. Vore kul att testa iaf.. Går det bra så blir det förhoppningsvis lite

bilder...


 Sitter och inhämtar lite inspiration på nätet nu! :)

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards