himmelskadrommar

Alla inlägg den 2 oktober 2011

Av Jossan - 2 oktober 2011 19:15

Red Heddan idag. Hon känns ömfotad i början av passet, och det är bara att inse. Innan det blir ngr större turer behöver hon skor. Men hon måste först bli kvitt "bihanget" . "Bihanget" stod dock lika snällt i hagen idag som igår medans jag red. Han ska ha en eloge för att han är så jäkla snäll!


Jag testade ngr av övningarna som Sylve förespråkade igår, speciellt de som stärker och gymnastiserar bakdelen på hästen. Heddan missförstod i början, men på slutet kändes det riktigt bra, vi är på rätt väg! Totalt blev det en tur på ca 20 minuter. Är väldigt sugen på att rida ut en sväng med henne snart, men då måste jag försöka att fölis stannar kvar hos de andra i stohagen under tiden. Så om jag kan få ngn annan som rider Heddan, så kan jag hålla mig kvar i hagen med bäsen och de andra. I alla fall första gången. Så att man ser hur han tar det.

Av Jossan - 2 oktober 2011 18:28

Men ibland känns det som om jag inte når fram i tal riktigt.. Något som kan störa mig OFANTLIGT är att hur ofta jag än förklarar att Heddan inte på något vis är elak i hagen, utan bara vill vara ifred, så tror folk att hon äter andra hästar till frukost..


Så, ett par inflikar:

*Hon är inte lägst i rang i hagen som hon går i nu. Hon flyttar på Charlie, Tiffa, Cilla och "Häxan". Men övriga gänget flyr hon: Travstona, Siox (!) och Cara Mia. Hon kan se sur ut, hota, springa efter ett par steg, men hon ger sig direkt som den som är för nära har flyttat på sig.


* Hon har under tiden som jag har haft henne gått med ponnyer, unghästar, shirehästar, "vanliga" hästar. Hästar som har varit höga i rang och de som har varit låga i rang. Hon flyttar på dem som är ranglåga, och de högrangade flyttar på henne.


*Hon har varit en ypperlig mamma till sin fölunge, och jag tror att hon har växt med att dels få honom, dels att få gå i en så stor flock och fått lära sig flocksammanhållningen.


Häxan Surtant kommer hon alltid att vara. För hon vill själv bestämma när hon ska ha närmare kontakt med annan häst. Hon avskyr när andra hästar som står på gången står och kikar in i hennes box. Men om man låter henne vara, så är hon precis som andra ston. Vi förmänskligar väldigt lätt hästarna, och i och med det så sätter vi in en massa känslor som hästarna inte alls förstår. Hästar lever i nuet. De är inte bekymrade om vare sig dåtid eller framtid. Bara här och nu.


Kollar man hur hagsituationen ser ut nu den sista tiden, så ser man att Laiser är högsta hönset i den hagen. Bellton blir vackert rättad när han i Laisers ögon gör "fel". Inte ofta men någongång blir hotet ett nyp. Men det beror på att Bellton inte flyttar sig snabbt nog. Han tycker inte illa om Laiser för det. Här är rangordningen ordnad!


I Classes och Frodis hage är det mera smågnabb. De är två unga individer som inte vet när Enough is Enough.. Högst i rang är dock Classe, men eftersom han är leksugen så hjälper det inte att Frodi flyttar på sig. Han fortsätter i alla fall..


I Flame´s, Nodas och Destinys hage är det ungefär som när Heddan är i hagen. Destiny har rollen som Häxan Surtant, och hon domderar bäst hon vill. Hon är högsta hönset, och Noda får vackert flytta sig, eftersom att hon är lägst i rang. Flyttar sig inte Noda snabbt nog så blir det allvar av Destinys hot. Flyttar hon sig är D nöjd och slappnar av ett tag. Här håller rangordningen på att lösa sig, så det är synd att Noda flyttar i morgon.


Kollar vi tillbaka och ser hur det blev när Frodi kom in till Flame och Destiny, så ser vi att Frodi var den nya som skulle testas. Flame blev arg när ngn gjorde anspråk på hans tjej, och Frodi kunde inte avläsa hotet rätt. Således fick han sig ngr rejäla törnar. Hade de fortsatt att gå tillsammans hade Frodi lärt sig att när Flame säger till är det bäst att flytta sig. Men det kan också innebära skador på hästarna. Ungefär 2 dagar brukar det vara oroligt i en ny flock efter hopsläpp.


Hästspråk är jätteviktigt för hästarna att kunna, och de hot som vi kan tycka ser "elaka" ut, är just bara varningar, för att hästarna ska slippa använda det riktiga våldet. De är flockdjur, och detta är deras språk. Det kommer vi aldrig ifrån, om vi inte ska stoppa in hästkrakarna i ensamma hagar utan möjlighet till kontakt med andra hästar. Och det vore väl grymt?


Har Heddan någongång skadat någon av era hästar på något vis? Eller har hon tack vare sitt tydliga kroppsspråk sluppit detta? Tänk vad bra det är med tydliga hästar..


Sedan vill jag tillägga att SJÄLVKLART ska inte hästar gå tillsammans till vilket pris som helst. Vissa fungerar inte ihop, de kan ha samma ranggrad, och är inte kompatibla. Det är viktigt att man ser att alla i en flock har chans till att få mat osv.





Av Jossan - 2 oktober 2011 12:39

Egentligen bara skitbilder, men iaf ngt att kolla på..


Först i hagen. (Han har minsann blivit lite mörkare. Men än är det massor med fölpäls kvar!)

   

Sedan från när jag red Heddan i paddocken. Han stod och kollade hela tiden, plockade lite med gräset/ogräset, men i övrigt så var han helt lugn. Inget spring, inga gnäggningar. Han känns så trygg i sig själv.


Måste säga att det är extremt bra att det finns en tom hagen precis intill paddocken, som dessutom har en extra tråd jämfört med de andra hagarna. Annika hon kan hon!

Av Jossan - 2 oktober 2011 09:42

Och framförallt så känner jag mig gammal!! Hahahaha.. Insåg på Malins fest igår, att jag har VÄLDIGT svårt för surr numera! Av någon anledning så uppskattar man nu att kunna sitta och lugnt prata med några få, och faktiskt kunna höra vad de säger..   


Dessutom så kom jag fram till att jag var 10 (!) år äldre än flertalet på festen.. I stallet gör sådana skillnader inte ett jota, men hjälp vilken skillnad det gör på en tillställning där man inte delar ngr som helst erfarenheter eller intressen. Som tur är så fanns det ju både hästtjejer och andra med familj och barn där med, så jag var ju inte ensam om att höra till det äldre utbudet, om man säger så..


Jag hade hur som haver en bra kväll, men det är alltid awsome att få somna i sin egen säng!


Måste ju lägga in en bild på Malins pressy från mig. (Ja, hon fick en vinare med, för att kunna sippa lite medans hon sitter och sticker..   )



Slit den med hälsan, Malin!     ( Och vänder du på den och skriver den andra överenskomna texten, så kan du kanske få ÄNNU mera nytta av den!!!)

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards