himmelskadrommar

Alla inlägg den 4 oktober 2011

Av Jossan - 4 oktober 2011 21:34

Och ja, jag vet att jag har visat detta förr, men jag kan inte motstå honom på den här filmen. Hur gör han det där ljudet med tungan?? I dont get it!!??

Av Jossan - 4 oktober 2011 20:54

Nå.. Det var mörkt, men jag hade en sketen pannlampa. Det var blött, men jag hade ett par gamla gympaskor och hoppade mellan tuvorna. Hästarna var i hagen, men de var aaaaaaaaaallra längst bort. Några blöta skor och ett par rivsår senare så hade jag dock funnit dem, och tog med dem tillbaka, så att jag kunde fodra dem och borsta dem. Ingen hit.. Får skaffa bättre grejer om jag ska fara runt sådär i mörkret..


Heddan är den som har mest bråttom tillbaka. Så även idag. Hon åt upp det som fanns att erbjuda, och som man inte behövde jobba så mkt för. Sedan drog hon som en avlöning.. Men fölis stod lugnt kvar och slickade rent hinken, blev borstad och visiterad lite extra, och verkade inte speciellt bekymrad över situationen. Men plötsligt knakade det till i mörkret och en uppfordrande gnäggning hördes: -Hallå där!?!? Vad har DU för dig där?? Du ska ju vara HÄÄÄÄR, med miiiiiiiig!!!!!

Lilleman vände sig om och kollade in i mörkret, men beslöt sig för att fortsätta att diska hinken.. Heddan gnäggade säkert 6 gånger till, innan han bemödade sig med att svara, kolla i hinken en extra gång, och sedan trava ikapp henne.. Sötnötarna! De tycker verkligen om varandra!


(Fast Q gillar människomamma med.. Det visade han i helgen, när han satte mulen intill mitt öra, lade huvudet på min axel och smågnäggade, ja, så tyst att jag först trodde att jag misstog mig.. Men han upprepade det säkert 4 gånger, och speciellt när jag kliade lite extra på framsidan av halsen. )



Av Jossan - 4 oktober 2011 17:45

Och för Heddan kommer det att räcka näringsmässigt om hon äter 15kg om dagen av det, för 2 kg lusern och 3hg sojamjöl. (Ja, och mineraler då.) Då behöver hon inga mer tillskott. Får hoppas att hon kan sätta i sig 15 kg.. De har ju fri tillgång, men man vet aldrig med den hästen.. Hon är iaf fin i hullet nu!

Av Jossan - 4 oktober 2011 07:21

Och hjälp vad svårt det är att komma upp ur sängen nu när det börjar att vara så mörkt ute.. Och så vet man att det inte är så himla varmt heller.. Nej.. Inget vidare...


Heddan har börjat att sätta lite päls, men det är inte alls ngn björnfäll..? Hon som brukar sätta en rejäl päls? Fast, jag kanske misstar mig på tiden.. Hon har aldrig klippts innan december, och den klippningen varar hela den kalla perioden sedan. Jag misstänker starkt att hon kommer att behöva klippas i år, efter att första ha gått i lösdriften, och sedan tas in på stall mitt i december.. För svettas när hon rids, det gör hon.


Heddan klipps alltid med halvklippning.
Då klipps hela hals- och bogpartiet samt frambenen till nedanför knäet. Från manken klipper du snett bakåt-nedåt mot ljumsken. All päls finns alltså kvar på rygg och bakben. Då behövs inget ländtäcke vid ridning och man skyddar hästens ömtåliga njurar och ryggparti från nerkylning. Fast det använder jag i alla fall.. För hon är så känslig i sin rygg, att jag inte vill att hon blir blöt heller. Och det fungerar bra.

 


I år ska jag dessutom testa mitt och Malins gemensamma inköp:

 


Malin har använt den på Bellton tidigare, med strålande resultat, och nu bestämde vi oss för att investera i en egen. Den kostar nämligen en hel del att hyra. Spännande att se om det ger ngt resultat även på Heddans rygg. (Kanske borde ta hem den och testa att lägga den på mig själv med??)


Nu är det dags för lite frukost, innan jobbet. Kan man hoppas på sol idag kanske?? Snälla.....




 

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards