himmelskadrommar

Alla inlägg den 3 oktober 2011

Av Jossan - 3 oktober 2011 21:10

Och då talar jag inte om den typen som man sätter i munnen på hästen.. Utan om det vidriga lilla krypet som landar på hästarna nu och kan driva dem från vett och sans!!


 

Kul kille va??? Ont som 17 gör den med..


Hämtat från Wikipedia:

Älgfluga, hjortfluga eller älglus (Lipoptena cervi) är en art av lusflugor (familjen Hippoboscidae). Flugan är en blodsugande parasit som främst lever på stora hjortdjur såsom älg, hjort och rådjur, men kan också förekomma på hästar.

Vuxna älgflugor är vanligen 5 till 7 millimeter långa. Arten är relativt ny i den nordiska faunan. De vuxna insekterna börjar söka värddjur efter kläckningen i augusti-oktober. Den till kroppsformen platta flugan landar på sitt värddjur och bryter av sina vingar för att leva resten av sitt liv på värddjuret. Därefter kryper den in i pälsen och suger blod. Den släpper sina larver till marken och dessa blir flugor på hösten. Den kan lätt ta miste på sina värddjur och människor, som även kan bli bitna, men den kan inte använda människoblod för sin utveckling. Flugorna tros inte bära med sig några farliga virussjukdomar; dock kan betten ge klåda och svullnad, och flugorna kan vara bärare av bakterien Bartonella schoenbuchensis, som kan ge upphov till hudinfektioner, även hos människor[1].

Älgflugan är svår att bli kvitt när den väl landat eftersom den är både flat, tjockhudad och försedd med rejäla klor på sina fötter som den kan hålla sig fast med. Den kilar snabbt in under kläderna och gömmer sig, och den är nästan omöjlig att slå ihjäl med handen. Hamnar den i håret kan det krävas en kam för att få bort den.


Ja, bara att utrusta sig med piggborstar och gnugga järnet vid misstanke då..

 

Av Jossan - 3 oktober 2011 16:48

Har jobbat nu.. Hämtat barnen, och så hem och fixa mat. Men om 50 minuter ska jag fara på möte igen, slutar 20:30. Blir bara en snabb kik av hästarna ikväll, ngt mer hinns icke med.


Pust...   



Av Jossan - 3 oktober 2011 08:19

Så finns det redan färdigt material att läsa, som berör allt från att förebygga skador till vilka försäkringar som man bör kolla att man har..

http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_340/ImageVaultHandler.aspx



Av Jossan - 3 oktober 2011 07:16

Min äldste son är inne på sitt 3:e par utebyxor för i år.. Och han kan inte hitta dem. Det är sådant som gör mig galen. Han har noll koll!!! Och nu fann han sina gamla.. Som var de första som han tappade bort.


I stallet tycker jag också att det är viktigt att vara noggrann. Tex. Inga grepar stående kvar i gången. Jag har sett en katt skada sig på en grep, och det är extremt lätt att en häst välter en grep och sedan kliver på den och skadar sig. (Nu för tiden har man ju mest plastgrepar, men dessa blir också väldigt vassa, speciellt om de går av.)


Skottkärror som har använts bör köras tillbaka på plats. Parkerar man dem dumt, så kan de göra så att man tex inte får ut hästarna fort nog om det börjar att brinna.. Och kommer en häst lös så kan den fastna i armarna på skottkärran, och göra sig illa. Därför bör kärran tömmas direkt efter mockning, och ställas tillbaka på sin plats.


Skräp och lösa prylar ska dit de hör hemma. Grimmor som ligger och skräpar kan hästarna fastna i. Och allt extra som hänger utgör faktiskt en brandrisk. Även damm är en brandfara, så därför är det jätteviktigt att hålla rent och snyggt i stallet.

I foldern nedan kan man läsa en plan mot brand i stall.

Brandsäkerhet i stall


Länken är lagad. :)

 

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards