himmelskadrommar

Alla inlägg under februari 2017

Av Jossan - 26 februari 2017 20:46

Jag var jättesämst på att blogga förra året. Luften gick ur mig och det var knappt att bloggen överlevde. Hur som helst, vi lever. Jag har bara inte tiden att sitta och skriva lika mycket som förr. Eller jo, det har jag. Förvisso inte lika mycket, men vill man så går det. Jag siktar väl bara in mig på annat. Det händer så mycket i nuet med Calle, med barnen, på jobbet och i livet. Jag hinner inte med att skriva på samma sätt, eller iaf inte så att det blir med själ och hjärta. Och då blir det inte lika roligt. 

Men det var egentligen inte detta jag ville få ner i det här inlägget. Jag ville istället ge er en bildbomb på Calles 2016, bilderna som ni aldrig fick då.   


Här kommer de:


Vi börjar med Camilla och Calles fälttävlans start i enköping.

     

Sedan deras fälttävlansstart i Baståsen, fast jag tror att den var före enköpingsstarten nu när jag tänker efter?
     

Sedan var det träning i Strömsholm

           

Följt av träning på hemmaplan

   

Och sedan var det dags för årets styrkeprov: Fälttävlan på Strömsholm

                   

Visst var de duktiga?!?!?!?!  


Sedan var det dags för mig och Calle att köra ett par dressyrtävlingar och träningar. Först från LB:3 i Sura

           

Sedan vinterkurs i Surahammar för Boel. (Lite skillnad på Calle sommar/vinter.) 

.     


Mycket har hänt. Svårt att tänka tillbaka och minnas hur det var, men jag vet ju att vi hade ett litet helsike för 1,5 år sedan att galoppera på en volt. Och nu gör han förvänd galopp med förbundna ögon. För ett år sedan dog jag när vi skulle hoppa ett enstaka hinder på 70 cm. Nu hoppar vi bana på 90-1 meter och enstaka hinder däröver. 


Vi är nu, 2017, inne på Calles 6:e levnadsår. 6 år blir han på "riktigt" den 6:e maj. Går allt enligt plan så tävlar vi nog den dagen. whoop whoop


Och nu, mina kära vänner, tog denna bloggstund slut, för nu ska jag se film med min yngste son.  

Av Jossan - 25 februari 2017 16:43

Vi startade veckan med en dressyrträning. Vi var inte på topp. Iaf inte när programmet skulle testas. Innan kändes Calle super. Men vi hade svårigheter i volterna till vänster, vår akilleshäl.

Sedan jobbade jag långdag på tisdagen och hann således inte trimma ngt då. Onsdagen kom ET:n för en safetycheck. Fick OK-stämpel i rumpan! Torsdag red Julia på en galen röd, och igår kväll skulle jag motionera. Fast jag var helt väck. Och det gick ju därefter med. K. A. T. A. S. T. R. O. F!

Gav upp. Maktlösheten låg tung över mig.

Men idag sken lyckans sol på oss. Första dressyrplaceringen!

Och då vet jag att han kan så mycket mer än vad han visade idag.

Av Jossan - 19 februari 2017 22:30

Solen har lyst under helgen! Så härligt med lite värme och ljus!

I fredags kväll så lastade Camilla och jag hästarna (Lollo och Calle) och for till ridhuset för att hoppa lite.

Det har verkligen hänt grejer med Calle sedan ett år tillbaka. Nu hoppar han bana på dryga metern utan problem. Och han klipper i när matten rider ordentligt.

Däremot finns mycket kvar för matten att finslipa...

Hur som helst. Jag avslutade den fantastiskt bra fredagskvällen med att invalidisera mig själv... Jag högg nämligen mig själv i handen med en 15 år gammal fickkniv när jag skulle öppna en höbal... smart? Nej. Typiskt mig? ja.

Det verkar läka bra, men på grund av det fick Calle vila igår. Idag däremot bar det av ut i naturen. Mycket galopp, tempoväxlingar i trav och ett par, tre kilometer i skritt med. Var ute 1,5 timme allt som allt. Underbart!

Avslutade sedan Stalldagen med att mocka hage...

Skitmaskin syns nedan

Imorgon blir det genrep inför helgens tävling! Vi är taggade!

Av Jossan - 6 februari 2017 06:30

Knappt 20 dagar till årets första start i dressyr...

Vi kommer att starta året med en LB:3, och vi ska försöka att slå fjolårets resultat, dvs komma upp över 60%. Calle känns jämnare och starkare. Dock är inte LB:3 ett optimalt program för honom, det är lite segt, och då tappar Calle gnistan.

Hur som helst så ska det bli spännande och nervöst. Men jag hoppas att årets hoppstarter ska hjälpa mig med nerverna även då.

Ikväll är det dressyrträning, hoppas på att kunna rida igenom programmet en gång då, för att få lite feedback på vad vi ska öva på. Vi hinner en träning till sen innan tävlingen, så det är inte deadline på att sätta programmet ikväll ;)

Av Jossan - 2 februari 2017 19:26

Var ju debut på 90cm förra helgen. Matten var nervös eftersom att dagen började HEEEELT fel.

Började med att glömma deon. (Skitsmart drag när man ska vara nervös på tävling... Here comes StinkJossan...) Var hur som helst ute i god tid, men fodrade hästarna först och lät dem äta innan jag täckade och släppte ut, och tog därefter ut Calle på gången. 40 min kvar till lastning. 3 skor. S. U. C. K.

Tänkte först ge upp, men letade fram en gammal sko och slog på. Fixade alla söm i första försöket! Svetten flödade. NAJS!

Lastad och klar åkte vi från stallplan 2 minuter senare än planerat. Himla bra jobbat!

På tävlingsplatsen skötte sig Calle som den kung han är. Jag åkte ju ensam, men vad gör det när hästen är en klippa?

Lastade ur, red fram, gick in på 80, dubbelnollade (vår första omhoppning ever) och efter en liten paus så gick vi in på 90 och nollade där med :-)

Valde att avstå omhoppningen. Ville sluta på topp och ge Calle push för framtida tävlingar.

Såååå nöjd med honom!! Bästa röda hästen!!!

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards