himmelskadrommar

Alla inlägg under augusti 2014

Av Jossan - 31 augusti 2014 21:23

Smärta... Ujujuj... Lider...

Dagen startade för mig redan 3:38. Varför det, kan man undra? Särskilt som väckarklockan stod på 4:50.. Men vaknar man innan och börjar grubbla på saker är det bättre att gå upp. Åtminstone kändes det som rätt val då. Kl 5:15 kändes det som ett dåligt val..

Men då satt jag i bilen på väg mot Ingelsta för att dejta med Monzan, Anne-lie och Stina. Detta gäng drog då till Roslagens rid och körklubb eftersom A och M skulle delta i Lovisedalsritten.

Monzan har ju byggt upp styrka med hjälp av vattenbandsträning under sommaren. Detta verkar vara ett vinnande koncept, för de red godkänt och hade det varit tävlingsridning hade de varit fjärdeplacerade. Nu var det CR-bedömning, och det klarade ekipaget med bravur. Heja er!!!

Stina och jag har varit hinknissar och skenande strutsar. Iaf har jag knäckt extra som det sista när Monzan skulle springa för veterinären. VET ni hur FORT man måste springa för att en travare ska visa sitt korrekta rörelsemönster??? My goood...

Filmen på den här länken kanske beskriver mig och Monzan:

https://m.youtube.com/watch?v=W2W6p-y56lI

Speciellt sista sekunderna..

Nu är jag hemma. Har ätit, badat och legat på massagekudden.. Har nämligen suuuuperont i axlar, ljumskar och arsle.. Varför? Jo. En annan galoppera visst mer än hästen igår. OCH är jäkligt otränad. DET är jag iaf vääääldigt säker på just nu.

Men det är bara på't igen! Nattinatti!!!

Av Jossan - 30 augusti 2014 20:22

Idag har vi busat på Krångelgärdet, Malin & Lindos och jag & Calle.    


Lindos och Malin agerade draghjälp. Och efter en stund så vaknade Calle till liv. 

     


Callebus:

             


Lindos kan han med!

   


Avslutade med att ta ett litet skutt:

 


(Konstaterar att jag ju verkar tycka att det är väldigt roligt att rida... Hahaha!)

Av Jossan - 30 augusti 2014 08:02

Min sista sovmorgon den här semestern. Min enda sovmorgon denna vecka. VAD gör jag då vaken redan kl 5:00??? Sov människa!!

Men nejdå. Nu, tre timmar senare, när resten av familjen snart börjar att röra på sig, då börjar jag att bli trött igen.

Mina liv i Candycrush är slut. Lika så i Jellysplasch. Kanske får ta till en ljudbok nu. Gääääääsp. (Ja, titta, jag gäspar bara jag skriver ordet ljudbok!)

Ska testa. Nattinatt! (Hoppas jag!)

Av Jossan - 29 augusti 2014 11:06

<3

Av Jossan - 29 augusti 2014 10:54

Att Morgonpasset är fixat innebär förstås att jag har slitit slav hos Callekott. Rykt, massage, stretch, en promenad, påfyllning av torv i boxarna som vi brukar låna, rengöring av attiraljer.

Nu känner jag mig redo att... Ja.. Åka hem och fortsätta med städandet? Fast det är MYCKET roligare att göra det i stallet. Konstigt?!

Ikväll blir det kräftmums igen! Hurra!

Av Jossan - 28 augusti 2014 20:44

Idag var det dags för andra delen av både min och Calles utbildning på töm. Ja, för jag lär mig också massor av att iaktta Isa när hon tömkör Calle. Jag ser när han har det lättare och vad som vi behöver stärka. Bra med för mig nya övningar som jag kan ta till. 


Här är bilder från dagen:

                                               


Nu ska jag bara hinna träna på detta innan nästa tillfälle...      



Av Jossan - 27 augusti 2014 21:58

Idag var Calle körhäst igen. Något som han gör med bravur. Idag mötte vi bil OCH traktor med släp på grusvägen. Han blinkade inte ens när traktorn kom. Fast jag fick nästan hjärtstillestånd när jag såg den.. Gaah.

På krångelgärdet skötte han sig fint, men clipsen till Micklemtränset kan jag nog plocka bort. De skaver. Det uppskattas inte av herr röd. Kanske ska testa med läderremmar där med. Eller remmar i gummi? Nåja. Inga mer plastclips iaf.

Idag hade han riktigt fint bjud i traven. Galoppen var bättre än tidigare. Skritten är fortfarande hans mindre aktiva gångart. Bättre bortåt än hemåt dock. Kanske för att han på hemvägen är trött.

Vi hade iaf en fin tur! I morgon är det vilodags igen.  (Var det inte alls det, för det var ju dags för tömkörning med Isa..)

All massage och stretch sedan vi satte igång verkar ha fått honom på rätt köl igen. Kollade på honom idag och kan nog konstatera att den lilla snedhet som ET:n såg för snart 2 månader sedan verkar ha gått tillbaka och i morse såg han mycket jämn och fin ut. Bara att fortsätta med det vinnande konceptet alltså?!

Av Jossan - 27 augusti 2014 08:09

..inser man strax varför Calle trampar av sig skorna när han inte har ngr boots på sig...

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7
8
9 10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards