himmelskadrommar

Alla inlägg under juli 2012

Av Jossan - 31 juli 2012 07:40

Men det är bara för att jag har så mkt annat för mig nu. Så det är bara positivt egentligen.

Igår förnyade vi vårat vardagsrum. Det behövdes. Så nu står en sprillans ny soffa där.

KIVIK 3-sits soffa och schäslong IKEA Rymlig soffserie där du sitter mjukt, djupt och med bekvämt stöd för ryggen.

Lite skillnad mot den beiga fläckiga tvsoffan som stod vid tv:n innan.. Men allt detta innebar ju en total förändring i rummet. Ut med gamla tvmöbeln, bygga om och flytta om. Så just nu är vi tv-lösa i vardagsrummet, men det ska vi nog råda bot på ikväll. Inte för att jag brukar hinna titta på "burken" iaf, men barnen vill gärna ha en tv där.


Fast innan vi fixar det, så väntar ett Parken Zoo-äventyr. Det är inte så hemskt varmt idag, så kanske att djuren är lite piggelinare än annars? Ska hur som helst bli roligt, det var ett tag sedan sist nu.


Ska ut till Qsan ikväll. Vi flyttade över till hemstallet i förrgår, och vi håller på att sakta vänja in honom med nya polarna. Kommer nog att bli bra det där!   Lindos är han redan rätt så trygg med, fast stora Bellton är ...ja... just det.. Stor.    Men bara han hinner med att aklimatisera sig så blir det nog bra det med.



Nej, dags att väcka kids och få dem att klä sig. Äventyret väntar!

Av Jossan - 29 juli 2012 20:13

Om allt som hänt i helgen, men jag är så hemskt trött, så jag orkar inte.. Utan jag får lova att återkomma i morgon. Ska bara säga som så, att helgen har varit otrolig på många sätt, och jag är så glad över alla mina fina vänner.

Avslutar med att säga att jag är bara så otroligt lyckligt lottad!   

Av Jossan - 27 juli 2012 18:37

Landade vid Q i kväll innan middagen. Han kom direkt gående när jag ropade, fast då hade jag ju redan gått ngn halv kilometer in i hagen, typ..


 


Plasten på de nya hösilagebalarna vid Xena-grinden prasslade, och hela flocken satte av i skräck. Q var rädd han med, men han lyssnade på mina kommandon, och tittade nooooga på faran, stillastående. Sedan gick det bra att passera. KLOK KILLE!


Borstade och mös lite med honom medans han åt. Sedan blev det ett par kort på honom när han kollade efter kompisarna. Jag gillade nog detta mest.


 



Av Jossan - 27 juli 2012 08:48

Sedan två veckor ledigt.. Underbart :)

Av Jossan - 26 juli 2012 22:31

Jag provade att dra tömkörningslinorna genom bettringarna och sedan upp till kapsonen. Detta medförde att Q fick testa på att få lite tryck i bettet med när jag tog i linorna, och det accepterade han på en gång. Han är väl för himla duktig, min lilla stjärna!!!!


Skritt och lite trav i paddocken blev det idag, och det gick som smort, trots att vi fick sällskap av en annan häst som reds i samtliga gångarter intill. Kändes jättebra! Totalt höll vi väl på i max en kvart. Jag vill inte att han ska tröttna, men jag vill att han får träna på att bli lite rappare i att ta till sig kommandon.. På gott och ont så är han ngt av en segpropp.. Men, visst är det skönt att ha en cool och lugn häst, som inte stressar upp sig i onödan. Fast jag vill ju att han ska vara lyhörd med. Och det är det som vi tränar mest.  (Ska väl tillägga att Ptrooo alltid fungerar. Han gräver snabbt ner hovisarna och tar en paus.. ;) )


Det värmer dock i bröstet på en att han kommer genast när man ropar på honom. Han verkar tycka att det är mysigt att man kommer och smörjer med hästsalva, borstar lite och kratsar hovar. Det sista går som en dans nu, vilket blir skönt när hovis kommer om 2 veckor. Det är dags nu. Hovarna har vuxit enormt och ena bakhoven har spruckit lite ytligt i nederkanten. Ändå verkar han ha bra hovar, i förhållande till hur Heddan hade det. Han är lite ömfotad på grusvägarna med lite större sten, men inte mer än att han kortar steget ngt.


Nu ska han få vila helt fram till på söndag, då vi ska tömköra en sväng i närområdet och vänja oss med lite trafik och så. Det är frestande att fortsätta när det går så bra, men jag får lägga band på mig och låta honom vara ifred ett par dagar då och då med. Så i morgon blir det bara salva och borst.


Nya höökskatalogen kom idag med. Såg ett par ridbrallor där som kanske passar? Vi får se helt enkelt. Men jag sparar nog det ett tag.. Väntar ju fortfarande på att de nya stövlarna ska droppa in.. Och det är inte bra att ha spenderarbyxorna på fööör ofta....


Nåja. Nu är det dags att lyssna på fyrvaktaren innan jag somnar. Har iaf en sovmorgon i morgon att se fram emot. Och i övermorgon är det dags för Hammerfall med bästa gänget! Vi kommer nog att få det mycket trevligt! Biljetterna ligger här i tryggt förvar nu...   

Av Jossan - 26 juli 2012 17:54

För att inskaffa det sista till Rasmus lägerresa. Nu ska jag strax till stallet och ta en date med bästa Q. Det piggar alltid upp!  

Av Jossan - 26 juli 2012 05:53

Anledningen till rubriken? Jo. Jag har börjat att känna mig isolerad. Jag tycker att det är jobbigt att känna att man inte hör hemma där man är, och det är så jag har upplevt det under det här året, plus några månader, som Q har gått på lösdriften. Det är väl egentligen inget speciellt som gör det, det finns de som är väldigt trevliga, och som jag kommer att sakna när vi flyttar "hem" igen, men mest så har jag tyckt att det har varit jobbigt.


Jag har inte känt förtroende så pass att jag har vågat lämna Q mer än ett par dagar utan att jag har åkt dit och kollat. I kontraktet står det att visitation av hästarna ingår med en gång om dagen, och tillsyn ännu en gång. Men jag undrar jag.. För hittills har det bara ringt en enda gång (Och jag är oändligt tacksam för den gången, även fast allt då visade sig vara ok!) trots att han har haft blessyrer som förmodligen skulle ha behövt blivit behandlade direkt med ngt stygn eller två. Jag vågar helt enkelt inte slappna av riktigt, och varenda gång jag åker ut så förväntar jag mig att finna ngn ny skada.. Fast så är det ju givetvis inte. Han har inte haft ngt rejält sår sedan i början av juni nu. (Peppar peppar)*greppar bordsskivan*


Sedan har jag tyckt/tycker att man har känt sig lite som en paria. Jag har vid flertalet tillfällen frågat om plats att använda vid veterinär och hovslagarbesök, men dessa utrymmen har jag fått till svar att jag bara får använda dagtid när det är mindre med folk i stallet. Fast det är svårt för ngn som jobbar heltid att anpassa efter det, samt att få hästen att göra sig illa på rätt tid.. Så istället har jag knatat iväg hem med honom. En promenix som tar en 20 minuter iaf. Vilket ju kan vara svårt att ta om hästen inte mår bra, men så illa har det hittills aldrig varit. Detta bidrar helt klart till min hemlängtan.


Det ska bli skönt att komma "hem" igen. Känna sig som en i gänget, för jag saknar samhörigheten som det är nu. Det har varit jättebra för Q att få gå på lösdrift, men för mig har det inte varit det optimala. Förhoppningsvis blir lösdriften hemma klar till hösten, men annars kommer Q att få långa utevistelser dagtid, och få sova inne på natten ett tag. Det kommer att kännas bra. Jag vet att hästarna blir ordentligt kollade då.


Jag har sagt upp min plats på lösdriften, och flyttar hem igen den sista oktober. Då med en valack istället för en hingst.


Nu ska jag åka och jobba.

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards