himmelskadrommar

Alla inlägg den 4 november 2011

Av Jossan - 4 november 2011 23:52

på en ny lädergrimma åt Q. 43:- blev det.. Och den fanns i Västerås. Perfekt. Så nu har han både en brun och en svart grimma.. Nu ska jag bara hitta en ny svart åt Heddan, tror att hennes försvann med den skadade hästen. Nåja.. Den var inte dyr. Men jag vill gärna ha en slit och slänggrimma, och helst i läder. (Är ett läderfreak vad gäller grimmor..)

Av Jossan - 4 november 2011 23:40

Så tänkte jag skriva att jag blev glad idag, när jag såg att Annika fått igenom att matplatsen till hästarna har hamnat uppe i skogen närmare ligghallen nu istället.


I somras tyckte jag att det var jättebra  att maten fanns där gräset fanns, så att de kunde beta lite med. Men den sista tiden har det ju varit lervälling där vid hösilaget, och där stod djuren dag som natt och vadade..


Nu står de i skogen på torr mark, och har nära till ligghallen. Jätteskönt!!! Och lika skönt att det ska dröja ytterligare en vecka innan det kommer mera regn!!


 


Det tackar jag för!!   


  

Av Jossan - 4 november 2011 19:40

Att få till lite film från ridning.. Kanske borde ta min sadel för första gången på länge? Barbacka i all ära, men jag har lite bättre koll på mig själv när jag rider i sadel. (Åtminstone är det vad jag tror själv..)


I övrigt så ska vi väl clickerträna lite till i morgon.. Hon fattade snabbt idag, och såg så nöjd ut med sig själv.   



Av Jossan - 4 november 2011 16:25

Skor fram på!  Och hon blev mindre ömfotad bak med efter att ha blivit ordentligt verkad. Skönt!


Ja, och så övade vi lite på respekten för den som leder och handhar idag.. För dagen till ära så hade hon fått tillbaka sin fobi för att sätta hovarna i vattenpölar.. Speciellt de vattenpölar som har ett ursprung från hennes leriga ben.. Och då måste man bli totalt blockerad och springa sidvärts över matte och Moa, som stod i vägen.. Men då tog det hus i..... Det är det värsta jag vet, hästar som möljar över en!!! Speciellt hästar som är så schyssta som Heddan annars, och som jag vet egentligen inte alls är rädda. (Man är inte speciellt rädd om man lugnt tuggar medans man pressar på.. Inte om man fortfarande har huvudet i låg position utan att för den sakens skull kolla på den beryktade pöööölen!!!  ) Så vi blev fast och tränade lite förflyttningar undan hjälper.. Och gav oss inte förrän både bak och fram och höger kontra vänster fungerade. (Och jag var arg som ett bi, men Heddan tog det hela med ro. Och det är nog så att jag är värst att se på för människor när jag är arg.. Hästarna begriper sig inte på mitt muttrande och svettpärlorna i den av ilska knallröda pannan. För det hjälper ju faktiskt inte till att man tappar förståndet när man blir arg.. Man får med all sin kraft försöka att vara rationell iaf, och ge hästen hjälper som den förstår. Trots att man kokar inombords. Moa sa sedan: Jossan, du är leeeskig när du är arg..  Undrar varför hon tycker det??  )


Hur som helst. Efter lite massage, fåt pedikyr osv, så fick Q gå in i en box, och Heddan fick träna lite clicker med "target". Och sedan lite sidepass.


 

Ja, på det stora hela så är jag nöjd med dagen. Nu ska jag ut i morgon med, blir ett förmiddagspass.

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19
20
21 22
23
24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards