himmelskadrommar

Alla inlägg under januari 2011

Av Jossan - 20 januari 2011 08:17

Känns som om det mesta som kan gå galet gör det just nu.. Dessutom så har jag ju fortfarande förkylningen, MASSOR att göra, och jag känner att tiden definitivt inte räcker till. Någon som vet om det finns ngn rea på tid just nu? Jag skulle definitivt behöva inhandla lite..


Har ett par timmar på min under förmiddagen att hinna fixa lite hemma iaf. Det hör inte till vanligheterna att jag kan prioritera det.


Känns som om jag simmar i sirap just nu.

Av Jossan - 19 januari 2011 08:10

Kidsen sover fortfarande.. Men det gör inget, för vi ska inte iväg förrän om en och en halv timme. Jag har hunnit äta frukost i lugn och ro, och samtidigt hunnit tycka lite synd om mig själv för att jag är snuvig.. (Nästan alla ungarna på jobbet är snuviga nu, så det är ju inte så konstigt, men jag gillar inte att inte kunna andas normalt på natten..)


Har kvällspass i stallet ikväll, blir nog en liten tur ikväll igen. Vi tar bara korta turer nu, mest för att hon ska få gå på annat underlag än i hagen. Jag kunde känna att hon blev lite irriterad i ena fram nu när hon blivit tyngre, och det dessutom blev fullt med blötsnö i hagen. Hon visade ingen hälta eller ömhet, men hon blev bättre när hon fick gå på fast underlag ett par dagar i följd. (Det visade sig i form av en liten galla, som sedan försvann.)


Nu ska det bli kallt ett par dagar igen, jag hoppas att det inte blir FÖR kallt. Ett par minusgrader får räcka nu.. Fast ändå, det är ju bara januari.. Förra året var det hur mycket snö som helst vid den här tiden... Än så länge kommer snöhögarna utanför jobbet inte upp i en bråkdel av förra årets mängd. Men jag gillar inte att det töar och fryser hela tiden, det blir en sådan rackarns skare då. Inte roligt vare sig för barn eller hästar, så den dissar jag å det bestämdaste..  Antingen mjuk pudersnö, eller vårvindar och solsken! Inget halvmesyr, vinter eller vår helt enkelt!


Nej, nu är det definitivt dags att gå och ta upp barnen..

Av Jossan - 18 januari 2011 18:11

Ja, förutom de rent självklara sakerna, som att mina kära ska skadas, omkomma osv..


Så är min största skräck:



  

Fast inte just den här kanske, den här upplever jag nästan som söt. De svenska varianterna kan jag inte ens kolla på på bild..


Jag har fått namnet på det: Ranidafobi..

Av Jossan - 18 januari 2011 18:01

Intensiv natt med TRE ungar i sängen.. Intensiv och tidig morgon med start på jobbet kl 7. Intensiv men rolig dag med mycket rörelse. Intensiv hämtning av barn, och en Markus som hade tappat greppet om tillvaron och hade ett hysteriskt sammanbrott.. Efter en timme slutade han skrika, efter ytterligare en kvart fick jag av overallen.. Nu har alla barnen fått mat och kommit ner i varv igen.


Snart ska jag ut till Heddan. Trött? Svar: Ja. Men det brukar kännas bättre i stallet. Lite frisk luft ni vet..

Av Jossan - 17 januari 2011 20:55

Tog mig faktiskt tiden i morse och åkte in och klippte mig. 10 cm hår föll av runtom mitt huvud. Kändes kalasbra. Jag var aningens less på de slitna hårtopparna.. Så nu är jag supernöjd med resultatet.


Efter en intensiv dag så är jag nu hemma, men ska snart gå och sova.

STORT TACK till Malin, som fixade Heddan idag!! Bless you!!   


Heddan och jag tackar och bockar:

  

Av Jossan - 17 januari 2011 11:13

Från gårdagen. Moas ponny har en viss tendens till att kasta sig iväg mot hindren i en hejdundrandes fart. Vi ska precis gå över från travhoppning till att fatta galopp ett par steg innan hindret. Men, det vill sig inte riktigt.. Fast det gick sedan, när kameran slutat att gå.. Typiskt va?

Jag tycker iaf att de är ett fint ekipage, med mjuk ridning. Moa har kommit långt på snart ett års ridning. (plus en termin på islandshästar på Ängsö.)

Av Jossan - 17 januari 2011 07:03

Ops.. Glömde att skriva igår kväll.. Får skylla på att jag var så trött..


Jag är stolt över ganska mycket som vi har gjort. Även om vi inte hunnit göra så mycket än. Vi har ju all tid kvar fortfarande..


Men hon skötte sig med bravur på vår första tävling tillsammans för 1½ år sedan. Det är jag stolt över. Jag är stolt över hur mycket hon har lärt sig på den här tiden. Jag är stolt över hur snäll hon är, när vi är ute och rider. Nu oftast utan sadel. Jag är stolt över att vi har lyckats så här långt med hennes dräktighet.


Jag tror att Heddan är ganska så stolt själv..

     


Det är inte lätt när det är svårt.. Hon är inte speciellt fotogenisk.. Och hon ser ALLTID smal ut på kort.. Men på den här bilden tyckte jag iaf att man kunde se att hon har mage. Så ni får vackert hålla till godo med hur hennes ansikte ser ut.. (Och hals med för den delen..)

Av Jossan - 16 januari 2011 12:59

Rådgjorde med veterinären när hon var ut, och kom överens om att jag skulle starta upp med att ge selentillskott nu, och även lite e-vitamin. Så nu har jag beställt det.


Hoppas att det kommer redan i veckan, så att man kan starta upp då.

(Vill tillägga, att hittills så har behovet fyllts, men nu när det närmar sig de sista 4 månaderna så vill vi garantera nivån.)


Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards