himmelskadrommar

Alla inlägg under januari 2011

Av Jossan - 16 januari 2011 10:58

Kan det inte bestämma sig ngn gång?? Tö, kyla, snö, tö, kyla och snö.. Det blir ju skithalt ju! Inte undra på att det är så mycket dikeskörningar nu..


I dag töar det igen. Det droppar ideligen ner från vårat tak.. Men, ska man se något positivt i det så är det en utomordentligt bra dag att hacka loss torv. För det har jag av erfarenhet lärt mig att man inte ska göra NÄR DET ÄR 20 MINUSGRADER UTE.. Vi har nämligen ett torvberg som vi hämtar torv ifrån. Det är mycket svårhackat när det fryser.. Men skam den som ger sig. Det går.. Fast det är mycket bättre dagar som idag.


Skulle så gärna vilja ha en filmare med idag.. Men något säger mig att Maken inte är speciellt sugen på det..


Ikväll ska jag till Rabo och hjälpa Moa lite. Och i morgon är det måndag igen.. (Måndag-fredag, måndag-fredag.. Det verkar knappt finnas andra dagar än måndagar och fredagar..)


Funderar på att åka in och klippa mig i morgon. Jag är i stooort behov av det... Var ett helt år sedan sist nu, igen..

Av Jossan - 16 januari 2011 09:27

Sveriges andra vargjakt har ju börjat. Detta väcker starka känslor överallt. Jag tycker att vargarna är otroligt fina. En frisk vargstam i Sverige, det vore väl trevligt? Men helst där jag inte berörs av den?


För några år sedan hade vi lodjur här där jag bor. Jag mötte den när jag var ute och red. Min häst hade vinden i ryggen, var inte hundrädd, och reagerade inte när loet kröp ihöp framför oss och gjorde sig beredd till språng. Jag hade inget med mig att skrämmas med. Jag viftade med armarna, slog på min hjälm, tjoade. Allt för att verka stor och farlig. Den hoppade in i skogen och försvann ljudlöst, när vi var ett par meter ifrån den. Jag var inte så kaxig då. Berättade detta för dem som detta kunde beröra mest, dvs, de som hade smådjur, shettisar, fölungar osv i min närhet. Men ska jag vara ärlig så skrattades det friskt bakom min rygg den gången. Ingen trodde mig. Lodjur kommer inte så nära.. Nehej.. Då var det nog en förvuxen tamkatt jag såg.. Nåja.. Det gick en vecka. Sedan var en kalv i granngården död. Lodjur. Loet sågs flera gånger i trakterna runt där vi bor, både vid villor och vid djurhagar. Plötsligt var alla oroliga över sina djur.. Nu finns helt plötsligt inte något prat om lo här mer, inget lo har visats på länge.. Tog någon tyst lagn i egna händer? Eller var den inte frisk? SJälvdog den, eller de, för vem vet, det kanske var flera?


Vart jag vill komma till med detta, är att det oftast är dem som bor i städer som protesterar mot jakt av de vilda rovdjuren. Det är när det drabbar människan personligen som vi kan tänka annorlunda, men då har vi en tendens att överdriva ist. Hajattackerna i Egypten.. Hur många hajar tror ni fick sätta livet till? (Fast det var kanske skillnad, de bet ju människor?)


Jag försöker att inte lägga mig i debatter om jag inte har tänkt igenom saker och ting ordentligt, om jag inte är påläst och vet VARFÖR det har blivit som det har blivit. Därför är jag ofta tyst en gång för mycket (Var tyst min mun så får du godis, ni vet..) 'än att för snabbt ge mig in i debatt.


Jag läste nyss om travhästarna som anfölls av varg nyligen. Kan bara säga att vore det Heddan hade jag själv propsat på att vargen skulle bort. (Hade det varit en hund hade jag propsat på att hunden skulle avlivas, eller ägaren..    Och jag ÄLSKAR hundar. Men skulle en hund blodigt anfalla min älskade häst vore den individen inte vatten värd.)

http://gt.expressen.se/nyheter/1.898600/varg-rev-hastarna


Men så länge vargarna, lodjuren, vildsvinen osv inte bor i närheten av mig, eller stör mig och mitt liv, kan de väl få finnas? Eller?? 


Jag hoppas dock att den här jakten utförs av kompetenta, pålästa och erfarna jägare, som har kunskap att sålla ut vilka individer som bör "avverkas". Det har inte jag.


(Hoppas att alla förstår hur jag menar i detta inlägg. Flera gånger när jag skrivit jag har jag menat individen i allmänhet.)


Jag snokade även upp en artikel som kom ut redan 2006, dvs, ett par år innan vargjakten i Sverige startade. Med händelser och kommentarer från ett land där varg är mkt vanligare än här. Den var också läsvärd. Får en att tänka på hur vargen borde leva, dvs inte för nära samhällen.

http://www.jaktojagare.se/22-arig-student-dodad-av-varg

Av Jossan - 15 januari 2011 23:37

  


Fem punkter som beskriver henne då..


1. Alltid framåt, och försöker göra sitt bästa.

2. Har en väldigt rörlig mun, många grimaser blir det..

3. Myser när man pysslar med henne. Kliar man vid juvret blir hon superlycklig, och lägger sig nästan på rygg..

4. Gillar inte att vara inne ensam, och står oftast och kollar ut från boxen om man tar in henne ensam och står i boxen och borstar. Men, så länge man är där så är hon rätt så lugn. Värre blir det om man går ifrån henne..

5. En flickhäst. Man måste vara lugn och mjuk, den här donnan tål inga hårda tag vid ridning. Djuuuupa andetag krävs.. Prinsesshäst helt enkelt. Dutt dutt, då jobbar hon som bäst. Inga häftiga rörelser, utan mjukt och lent, mycket beröm och lite kritik.

Av Jossan - 14 januari 2011 19:28

Fast inget stallande ikväll.. Maken tycker nog att det är konstigt att ha mig hemma så mycket.. Fast eftersom Heddan skulle vila så tyckte jag inte att det var något svårt att ha Markus med mig ut. Tor stannade helst hemma med storebror, så att de fick klura lite ifred.


Så det blev mockning, fix av foder, ut till hagen snabbt och gjorde en snabbcheck. Allt ok!


Nu har vi ätit kvällsmat, ungarna har fått sitt helggodis, var och en hade lagt in en specialbeställning, så alla är nu nöjda.


Själv funderar jag skarpt på att ta mig ett varmt bad ikväll.. Dumt att inte utnyttja sitt badkar, när man nu har ett..


I morgon ska jag rida en sväng, hinner jag ut medans det är ljust så ska det banne mig bli lite film.. Kort ska jag hur som helst fixa till morgondagens inlägg. Men innan dess har jag lite annat att stå i. Ha en underbar fredagkväll!

Av Jossan - 14 januari 2011 16:45

Jag saknar att kunna rida mer samlat. Visst, det är en träningsfråga, men vi har en låååång bit kvar. Just därför är det roligt att ngn gång då och då sitta på hästar som verkligen kan samla sig. Men, när det gäller att öka gångarterna, då är det kanske Heddan som har ett övertag.


Något mer som jag saknar är en spolspilta med varmvatten... Man förstår nu vilken lyx man haft tidigare i livet. Men jag tycker å andra sidan att det är lyx att ha vatten i boxen efter förra årets släpande på vatten, när vattnet i stallet vid Ängsö frös. I flera månader.. Uff...


Jag saknar också en bra dressyrsadel..



Av Jossan - 13 januari 2011 21:04

Var ute till Heddan på förmiddagen.. Hade bråttom, som vanligt, och mockade snabbt och fixade foder. Tog in Heddan, knäppte upp täcket, och skulle dra av det, när jag upptäckte att det var alldeles blött på ena sidan.. Åh, fyyy! Hon hade pinkat och sedan lagt sig i pölen.. Täcket var blött, hon var dyngsur på magen.. Och det gick knappt att borsta bort.. Tur att pälsglans finns. Sprayade på, och borstade henne innan ridturen. När vi kom tillbaka var hon tor och ren efter ytterligare en omgång med borsten.


Men täcket var ju fortfarande blött.. Letade fram innetäcket som Jenny skickade med när jag köpte henne, eller ja, det andra, för det här blåa som nu var nedpinkat hade hon också faktiskt med sig vid köpet. (Har varit ett fantastiskt bra täcke, hon får inga skav alls av det.) Det gröna har dock blivit för trångt, så det har hon bara i nödfall, som idag då..


Jag packeterade det smutsiga täcket ordentligt, och tog hem det för sanering.. Först ner i hon i tvättstugan och sköljdes av, samt bearbetades med såpa. Sedan in i tvättmaskinen, tvätt med förtvätt. När jag sedan kom hem från jobbet vände jag täcket, och så blev det en extra sköljning. Blev ok. Jag skulle fortfarande önka bort vissa fläckar som inte har lyckats sköljas bort på utsidan, som var den sida som var inåt sista sköljningen, men insidan såg bra ut, och det är det viktigaste. Det andra kan jag torka bort med en fuktad svamp i stallet sedan.


Det hänger nu på tork på stallgarderobsdörren, är nästan torrt konstaterade jag nu.. Skönt, för då återgår allt till det normala i morgon..


Ridturen gick riktigt bra. Hon  var piggare idag än i går, jag hade bara tränset med ponnyhacket idag, och hon arbetade hyfsat på det i trav, blev lite förflyttningar, men inget allvarligt. Var ute i 25 minuter, så det var ingen större match för henne, men hon knatade på som attan.


I morgon blir det en snabb sväng med ungarna, dvs, jag kommer bara att sköta markservice, de vill säkert däremot rida en kort sväng. Och Heddan, hon brukar ju aldrig misstycka..  

Av Jossan - 13 januari 2011 20:50

Hade tänkt fota stallet idag, men, eftersom Malin var en ängel och tog min fodring i kväll, så får det bli bilder från Hubbos hemsida ist. Klickar ni på bilderna så kommer ni direkt till stallets hemsida.


    


Ja, så här ser det ut. Nu syns inte Belltons och Classes boxar på bilderna, men, klicka på bilderna och checka in allt på hemsidan, som sagt. Heddans box är närmast på höger sida, man ser hennes krubba skymta i boxen.

Av Jossan - 12 januari 2011 22:25

Har ju varit hemma med de sjuka barnen idag. De sjuka barnen som började att bli de friska barnen som försöker att klättra på väggar.. Eller åtminstone använda sin mamma som klätterställning och träl..


Så när Maken kom hem efter 17:00, så var jag glad att han hade köpt med sig mat hem, mat från Gyllene Måsen. Kryddigt idag! Barnen blev överlyckliga. Så när vi hade ätit drog jag på mig paltorna, skjutsade upp äldsta grabben till teaterkursen på bygdegården, och for mot stallet.  Idag hade jag två pigga kusar som skulle ut och motioneras. Jag startade med mockning och med att packa foder. Sedan fick Heddan komma in och bli borstad, och när hon var borstad och genomgådd, så fick hon stå med filt och äta hö en stund, medans jag hämtade in Bellton och fixade honom. Hade nämligen bestämt mig för att rida honom först, men att jag skulle ha Heddan klar att bara tränsa (Rider ju barbacka på henne nu) så att jag bara skulle kunna byta häst när jag kom tillbaka.


Bellton var superpigg.. Skritt fanns inte, eller jo, i början, men när vi kommit en bit så ändrade han takt och form, till en kort spänd skritt. Han ville ju spriiinga.. Men hon däruppe sa nej.. Sedan sa hon OK, Lite.. Lite fanns först inte heller på kartan, men efter att han fått flytta lite höger och vänster i öppnor och skänkelvikningar så blev det en jättefin mjuk lååångsam trav, med MASSOR med stuns. (Jag förstår att han är svår att sitta ner på Malin, han lyfter ju upp en i traven..) Så länge som han kändes avspänd så tyckte jag att det var bättre att han fick trava, än att han gick och spände sig i skritt. Men när vi kom till asfaltsvägen fick han finna sig i att gå.. Och efter ett tag så gjorde han det, och mjuknade med efter lite sidoförflyttningar. (Det handlar inte om att han är stel, han är spänd, för han vill öka!!) Men när han såg stallet den sista biten var det som om alla fjärilar flög ur honom, för då blev han totalt avslappnad, och skrittade luuuugnt hela sista biten, så lugnt att man inte kunde tro att det var samma häst?


In med honom, fixade honom för natten, och så över till Heddan. På med reflexer och träns, och så ut i kylan och mörkret igen. Tog samma väg med henne, dumt att ändra ett vinnande koncept liksom.. Där visste jag ju att underlaget höll. Heddan var lagomt pigg, inte alls som jag trodde att hon skulle vara, men hon har lugnat sig massor i temperamentet sedan i höstas. Det måste vara dräktigheten som tar på krafterna. Men liiite fick hon trava, jag ville känna att hon var ren i steget efter några dagars vila i mjuk snö. Kändes kanon. Jag tycker att det är viktigt att hästarna får gå på fast underlag, speciellt när underlaget blir mjukt i hagen, de behöver få lite stabilt att sätta fossingarna på med då, lite välgörande för senorna på henne.


Och kan ni tänka er, idag smakade lusernen bra. Däremot betforn och havren med olja var lite sisådär idag.. Hästskrälle.. Nåja, hon har hela natten på sig att äta, och det var bara lite kvar nu när jag skulle åka..


Och sedan vill jag avsluta med att tipsa er om att kolla in på Ann´s blogg, och se hennes übersöta Merlin, som är en Hispanoarab. Pappan är fantastiskt fine Tendencioso, som pryder omslaget på nya höökskatalogen.

http://annrosdahl.bloggplatsen.se/ 


Nej, nu sover alla andra här, så jag ska packa ihop jag med.


Natti folks!!



Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards