himmelskadrommar

Alla inlägg under januari 2011

Av Jossan - 12 januari 2011 22:17

Mina drömmar... Jag har många drömmar.. Att mina barn ska växa upp till bra människor och lyckas i livet, det är en.. Men jag antar att man egentligen syftar på mina drömmar inom området HÄST.


Även här finns det ju flera drömmar. Men min största dröm just nu, är att Heddan ska få en bra dräktighet utan komplikationer, att det ska födas en fin och frisk liten fölis om 4 månader, (Shiiiit, är det bara 4 månader kvar???) Och att den får växa upp till en frisk och stark individ, som håller en hel livstid. Det är min högsta önskan just nu.



Av Jossan - 12 januari 2011 09:44

Ja, en bild eller två på tjejen som har mat jämt.. Det är egentligen ytterst få stunder som hon inte tuggar, så det är kanske inte så konstigt att hon slutade att äta upp all mat nu, när magen börjar att bli full av annat..  

Har varit varmgrader i ett par dagar, och då fick hon lufta halsen lite i ett lite lättare täcke. Skönt att slippa ifrån knopparna med.

  

Veterinären var ute i går, och vi fick återigen beröm för att hon var så fin i pälsen. Det var likadant med hovslagaren häromdagen, han frågade också hur hon kan vara så blank. Och det är ju alltid roligt med beröm, det tycker vi nog alla. Men nu så är hon alltså vaccinerad med spruta 2 mot abortvirus. Jag är ju lite nervös över att hon inte är så stor om magen, men, jag letade upp en gammal bild på Heddan, och visade Malin igår. Vi konstaterade att hon iaf har blivit större.. Se själva, har hon förändrats ngt?


Heddan 2009 (Har redigerat bort bakgrunden så att det skulle synas bättre, bilden var crap..)


Ja, och så nu för ngn vecka sedan då..     


Nog syns det att hon förändrats lite, iaf... Veterinären tyckte att jag var lite konstig som fortfarande var så orolig, men hon lovade att om hon inte var rejält tjock i mars när hon kommer igen, så ska hon noga undersöka henne.


  



  

Av Jossan - 11 januari 2011 22:31

Ja, just hästens välfärdssjukdomar har jag suttit och läst om i kväll. Nu för tiden finns ju egentligen all fakta man behöver på nätet, så funderar man över något så är det bara att söka. Det finns inga ursäkter till okunskap längre..


Hittade iaf den här sidan, om Hästens välfärdssjukdomar, som jag tyckte var jättebra skriven. Älskar vi ihjäl våra hästar, förmänskligar vi dem?

http://www.capactiva.se/artiklar/valfard.htm


Rörelse är en naturlig del av hästens liv. Det finns observationer av frilevande hästar som visar att de skrittar minst en timme per dygn vintertid och upp till 3 timmar/dygn sommartid. Rörelse och belastning är viktiga förutsättningar för att hästens rörelseapparat skall utvecklas och klara av arbete där belastningen på skelett och ligament är höga. Detta och mycket mer information kan man hitta via Hippocampus/SLU´s hemsida. Där finns det massor av information, så detta är en sida som alla som håller på med häst borde snoka igenom, då och då.


Jag läste en artikel av Caroline af Ugglas i en hästtidning för inte så länge sedan, även om tidningen hade några år på nacken. Där stod det mycket om henne och hennes hästhållning, och hur hon har hållit sina gamla hästar så fräscha så länge. Hon har låtit dem röra på sig. Mycket ute, men även under ryttare. Har man dåligt med tid, så är det många som istället för att rida står och borstar och myser med sin häst, men hästen uppskattar nog mer att bli borstad där utrustningen ska sitta, och sedan få ut och röra på sig. Speciellt om den ska stå inne nattetid sedan. H'ästen är ett djur som är född för rörelse. Lite lera på byxorna är väl inget som stör oss? Det stör inte hästen heller ngn gång, bara man slipper sten i skorna, eller i hästens fall, smuts under utrustningen. Vi förmänskligar återigen..


Kerstin Kemlen har skrivit lite lättläst om fång med, också intressant läsning: http://www.kerstinkemlen.se/diary_23.html


Sedan finns det en tjej en bit över oss i vårat land, som jag imponeras av när det gäller hennes foderkunskaper, och det är http://qodrofenia.bloggplatsen.se/.


Nu ska jag släcka ner och gå och sova. Dagen har varit tuff, och jag känner mig inte hundra kurant jag heller. Hoppas att jag kan sova bort allt skit.


God natt!








Av Jossan - 11 januari 2011 21:23

Den här frågan har jag svarat på förr, på Stall Hubbos hemsida.. Jag får fuska, och ta flera minnen..


Det är så svårt att välja vilket som är det bästa, jag skulle ju gärna vilja tilldela alla mina fyrbenta vänner genom tiderna en eloge för vad de har låtit mig uppleva, men det skulle bli en roman då ju..


Men visst, Med Brave Boy, så tror jag att det skulle kunna vara när vi vann ena deltävlingen i Polluxponnycup, och kom till distriktsfinal.


Med Damita var det när hon fölade och jag var med.


Med Lillen så får det bli när vi tog oss över ett hinder på nära 150 ett flertal gånger på samma dag, utan ngr missar.


Med Sebbe så var det alla lyckliga stunder, när han var som en vanlig häst, och med Tom så var det första ridturen ute i skogen på egen hand, när jag för första gången satt upp på honom ensam, vid inridningen.


Mitt bästa minne med Heddan hoppas jag att jag snart får uppleva!  

Av Jossan - 11 januari 2011 08:48

Fast det är inte så farligt som det låter egentligen. Markus är sjuk idag, han fick feber igår, och hostade hela natten. Så jag är aningens mer lättretlig än annars eftersom jag inte har fått sova ut..


Men nu ska jag ta upp saker som stör mig ofantligt, så att ni vet hur ni på bästa sätt ska reta mig..  


Jag retar mig på:

  1. 1.Besserwissers, dvs folk som skryter med sina kunskaper och använder dem till att racka ner på andra. Däremot så högaktar jag personer som innehar mycket kunskap och som delar med sig av denna på ett vänligt sätt.     Här vill jag passa på att hylla Sara Rudqvist, som jag tycker innehar massor med kunskap, som hon gärna hjälper andra med, ett  föredöme inom hästvärlden.

  1. 2.Folk som är fruktansvärt negativa. Jag är själv en pessimist, men jag tycker att det är skillnad mellan att förväntar sig det värsta, och att hela tiden klanka, vilket är det som jag räknar till negativt. Så här vill jag passa på att hissa en otroligt positiv person, som samtidigt är klok och engagerad i det hon gör: G

 

  1. 3.Oengagerade människor, som inte vill göra något av sitt liv, eller sina hästar. Lite engagemang och frisk fläkt tack! Här hissar jag Josefine Freed, för hennes engagemang med Bellie

  1. 4.Folk som inte tar sitt ansvar, det som man har åtagit sig att göra, det ska också göras. Har det dessutom med djur att göra, så är detta extra viktigt. Här hissar jag Åse Norden, som tar sitt ansvar med Valle så djupt att hon hittar sår som ingen annan skulle ha sett.. Även Q hissas här!

  1. 5.Människor som söker fel.. Den som hittar han finner, men varför måste man leta efter det negativa hos andra?? Nästan alla har något positivt, se det ist. Här vill jag låta ljuset skina på Malin Ihleberg, som nästan alltid ser livet från den ljusa sidan, fixar fester och hittar roliga träningar, som hon försöker motivera andra att delta i med! Frisk fläkt här med! Tjohej!

  1. 6.Lathet När det drabbar en andra person, oavsett djur eller människa. Självklart menar jag inte att man inte ska få sitta med fötterna på soffbordet och strunta i att dammsuga, men när det man gör drabbar ngn annan tvåfaldt eller mer ist. Det retar mig. Här vill jag hissa stallchefen, som får allting gjort i ett nafs! Go, Annika, go! Även Evelina och Vera, som hjälpte mig med Heddan, för erat engagemang när ni tog hand om min pärla!

  1. 7.När man inte vill lära sig.. Okunskap är ok, när den hela tiden minskas av att man vill lära sig och suger åt sig kunskap. Man brukar säga att okunskapen är hästens största fiende, men jag tycker nog att motviljan till att vilja lära sig mer, är det som hotar hästen mest, när det gäller dem som vårdar hästen. Här vill jag hissa Moa, som har lärt sig ofantligt mycket på detta enda år som hästägare. Hon suger i sig allt med ett enormt engagemang, och trots sin ringa ålder så sållar hon också bort sådant som hon inte tycker passar hennes filosofi. Det är också viktigt, att inte tro på allt man hör!

  1. 8.Långtradiga typer.. Som jag själv just nu.. Nu är denna lista alldeles för lång, men eftersom jag inte ville ha bara det negativa, så hoppas jag att ni kan finna det positiva med. Alla har vi något av dragen som finns på negolistan, men eftersom det positiva överväger i de flesta fall, så gör det i det långa loppet att vi trivs ihop ändå!!

Nu tackar jag för mig för stunden. Ska försöka att få mellankotten att vakna, och så måste vi trotsa sjukdomen och åka ut med bilen en sväng. Får linda in dem varmt, pluttarna..

Av Jossan - 10 januari 2011 23:45

Svårt även det här... Jag varierar oftast hennes utrustning, men det kan se ut så här:

Träns med jaktkandar, reflexländtäcke. Dock mycket ovanligt att jag rider utan benskydd och boots.. Men skrittar vi bara ut, och travar lite på relativt fast underlag, då kan det se ut på det här sättet.


Eller så här:

    

Träns med tredelat bett, min gamla dressyrsadel med bröstan, filt, benlindor  (med paddar under) boots fram.


Eller varför inte så här:

    

Återigen träns med vanligt tredelat, hoppsadel, senskydd, reflexer, ländtäcke, hoppsadel. Här ser man ju lite av ett schabrak med.. 


Så, vardagsoutfiten varierar, men de här är de vanligaste, just nu är den vanligaste dock benskydd, boots och reflexridtäcket, ja, och så ngt av tränsen med.. Ibland växlar jag till ponnyhacket, så att hon får variera lite till..

Av Jossan - 9 januari 2011 22:18

Min favoritgrej i stallet?? Men hjälp vad svårt.. Får man svara Heddan? Nehej, jag tänkte väl det.. Hon är ju ingen grej direkt.. Nåja. Hade det varit för 5 år sedan, så hade mitt självklara svar varit min dressyrsadel! Hade en albion då som jag älskade och vårdade ömt! Men, den passade inte på Heddan, och såldes således..


Nu vet jag inte riktigt.. Men om jag funderar på det så slår det mig att jag inte skulle kunna fixa att vara utan vantar eller handskar i stallet. Varma och tjocka på vintern, tunna och fina på sommaren. Jag kan verkligen inte rida utan. Men så här på vintern när det är riktigt kallt så konkurrerar nästan mina värmepåsar från coolstuff.se ut mina vantar, de är underbara att ha i scoterkängorna, och då fryser inte ens jag om tossingarna. Att det bara kostar 8.45:- styck (20 st i en förp.) och räcker i 18 timmar är inte fel det heller. Mitt bästa vintertips, stora skor och värmepåsar!


(En annan sak jag måste hissa är plastgrepen, utan den skulle jag gå under. Perfekt att ha att skotta snö med, mocka med, kratta i boxen med. Ja, vad skulle man göra utan en plastgrep?)


Av Jossan - 9 januari 2011 11:15

Ojojoj.. Bered er på en novell...   


Heddan har alltid varit av den tunna typen, och hon matstrejkar gärna..   Speciellt på vintern är hon kräsen, så därför har jag i år lagt upp det så att hon skulle ha ett extra hull att ta av om hon skulle börja en matvägran..


Hon äter 10 kg hö om dagen. Ökar jag den mängden, så ligger det kvar i boxen.. Tyvärr, för jag skulle gärna se att hon åt några kilo till.


Således har jag ist ökat på med lusern istället, så hon äter ca ett kilo lusern om dagen. (Och det petar hon med nöd och näppe i sig.)


I sin luserngröt får hon också vetekli, kalk och betfor. Vetekli för att tillgodose vitamin B och hålla magen i trim, då fölston har lättare att bli förstoppade, betfor för fibrerna och för energin. Kalk får hon för att utjämna Ca/P-kvoten. Hon började dock att matvägra för att jag gav henne 3 dl olja om dagen med, för att höja energivärdet i maten, då det var lågt i förhållande till proteinvärdet. Men, efter ett litet break med olja har jag nu smygit i 1 dl igen, och hoppas på att kunna smyga dit lite mer så småningom.


Sedan får hon ca 1kg havre om dagen, och ett halvt kilo kornkross. Havren äääääälskar hon, och det är den som gör att hon äter det andra fodret. Tidigare har jag inte kunnat ge henne havre, för då har hon flippat ut, men som dräktigt går det kalasbra. Hon har inte förändrat sitt temperament ett dugg. Lite mineraler till detta, så har vi nog fått med allt..


Ja.. Så i Heddans krubba finns det alltid mat. Stackars Valle skulle kunna döda för att få byta box med henne om kvällarna, och där står hon och petar i maten..


Men, nåväl.. Heddans foder är en hel kemilektion.. Lite avis är man när de andra svänger ihop ngr dl havre och mineraler och sedan är klara..


Rapsolja

 

Kalk

  


Kornkrossen

Lusernpellets  

  

Betforpellets

  


Mineraler


Och så måste man ju få ett äpple ibland

   

Hö är icke att förglömma..

 


Och inte den älskade havren heller... 

  


Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards