himmelskadrommar

Alla inlägg den 1 december 2011

Av Jossan - 1 december 2011 23:00

Och nu har jag färgat håret på syrran.. Och TACK OCH LOV så blev det bättre än sist. För då ville hennes blekta hår inte alls bli rött så om vi hade förhoppningar om att det skulle bli.. Men det blev det nu. Tack o tack!


Och här sover nu ungarna.. Samtliga.. Även Maken..   


Kanske borde gå och vila mig jag med? Jag tappade just rösten, men den kommer kanske tillbaka efter några timmars sömn?


Sov så gott, alla ni där ute!

Av Jossan - 1 december 2011 22:39

Fick frågan.. Ska försöka att besvara den med enkla ord..   


*Hästens immunsystem är tillräckligt påverkat av förkylningen.

*Går man in och läser i FASS, så finner man på medlet Equip F vet (vaccin mot hästinfluensa) att endast friska hästar ska vaccineras. (Länk)

*Vaccination är en metod att framkalla skydd mot en viss infektionssjukdom genom tillförsel av vaccin (innehållande antigen), det vill säga ett preparat som aktiverar kroppens immunförsvar mot den sjukdomsalstrande faktorn, till exempel bakterier, virus eller parasiter. Är hästen då sjuk, så kan den nya antigenen blomstra ut starkare än annars och påverka hästen, om det är en sjukdom som påminner om den som hästen ev redan har.


Så därför avvaktar vi med Q´s influensavaccin, till efter nyår. Och då ska det förmodligen vara grönt!

Av Jossan - 1 december 2011 14:30

Välj rätt strö till din häst


Vilket strö skall jag välja till min häst? Det finns en hel del att välja på

– kutterspån, torvströ eller halm är vanligast. Torvmix som är en blandning mellan kutterspån och torv. Hosthästar som är känsliga för damm bör stå på papper.

Olje- och elpriserna skjuter i höjden och når nya toppnivåer. Det påverkar vår boendekostnad och bensinpriserna, men också kostnaden för kutterspån. Alla söker alternativ till den dyra oljan, och kutterspån används ofta som biobränsle idag. Därmed stiger priset och därmed kostnaderna för alla stallar.


Använder du kutterspån kan det vara en god idé att kolla upp priserna. I takt med att priset på kutterspån går upp blir torvströ ett mer prisvärt alternativ.


Det viktigaste är att hästens bädd är mjuk och torr, och hästen får inte halka t ex när den reser sig upp. Bädden skall vara tillräckligt tjock så att hästen kan ligga ner utan risk för skavsår och så att hästen vågar urinera. Bädden skall också vara dammfri och ofarlig för hästen att äta.


Halm

Det traditionella strömedlet för hästar. Välj helst vetehalm. Korn- och havrehalm går också att använda, men hästen äter då mera av halmen. Råg är inte lämpligt för hästar.

Halmen är ljus, vilket är trevligt för stallmiljön och hästen har alltid något att plocka med i boxen. Ofta är halmen billig i inköp, genom en lantbrukare kan man köpa halm för ca 1 krona kilot.

Nackdelen är att volymen på gödselstacken ökar. Det kan också vara svårare att bli av med gödseln, förutom att kostnaden ökar.

Kostnad: 1 kr till 1,50 kr per kg (om du köper från lantbrukare), åtgång ca 5 kg per dag, kostnad per dag ca 7 kr.


Kutterspån

Sannolikt vanligaste strömedlet för hästar. Ännu så länge kan tilläggas, för spånpriserna är på väg uppåt. Stallet luktar fräscht och gott, spånet absorberar urinen bra och är lätthanterlig.

I takt med att el- och oljepriserna stiger blir kutterspån eftertraktat som biobränsle och därmed stiger priserna. Ett gott råd är att kolla upp vad du betalar och hur mycket du kan tjäna på att byta strömedel.


Torvströ

Det mest ekonomiska stallströet
Torv har exceptionella egenskaper som stallströ p.g.a dess förmåga att binda ammoniak och gaser samt ett mycket lågt PH-värde som ger en ogynnsam miljö för bakterier. Torv har även visat sig ha en positiv effekt på luftvägsrelaterade problem hos många hästar. Använd torv blir ett bra jordförbättringsmedel.

Fördelar med Torvströ
• God stallmiljö
• Ammoniakbindande
• Bakteriehämmande
• Mindre gödselmängd
• Arbetssparande
• Attraktiv slutprodukt
• Bättre totalekonomi



Av Jossan - 1 december 2011 11:30

Alla Rasmus gamla bionicles har åkt fram igen, och Markus är vild på dem. Han bygger och bygger, och skapar Pirakas och Rakshi´s och Toaner och jag vet inte allt... Han är överlycklig, och jag måste säga att han är otroligt duktig på att följa ritningarna, trots att han tar bitar i "fel"färg. Men det bryr han sig föga om. Hittar man inte den rätta färgen, så tar man en annan, helt enkelt.


Bra när det som intresserat de äldre barnen kan gå i arv!   

Av Jossan - 1 december 2011 08:09

För efter helgen verkar kylan komma för att stanna? Men inga extrema nivåer, bara ett par minusgrader. Helt perfekt. Lite snö på det tack! Och ingen mer lera!!!


Vill ha vinter så att man kan återuppleva detta     

Och en stallritt på julafton

Av Jossan - 1 december 2011 07:18

Jag säger som Grynet: Helt sjukt!


Och på tal om Grynet.. Det är kanske så här jag ska baka i helgen??


Choklad är min bästa med..  


(Dock är det inte lika många OOOOOOOOOOOOAAAAAAAAA och MMMMMMMMMMMMMMMMMMM när jag bakar.. Hehehe..)


Nu har ungarna avverkat radiokalendern och de sitter nu framför tvkalendern. (Men de små är mest inspirerade och fascinerade av choklaaaadkalendern.. Till och med Markus som inte gillar choklad..)


Dagen kommer att se ut ungefär som igår, förutom att jag ska försöka att få syrrans hår att mumsa i sig lite färg.. Får se om det lyckas...





Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards